2 609 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hjälp med beslut - string golvgavel
Hej!
Jag har ett dilemma och efterfrågar hjälp med att bedöma risker och liknande med de olika två alternativen.
Jag har köpt ett String hyllsystem inklusive ett fällbord. Problemet är att jag bor i sekelskifte vilket gör att golvlisten är väldigt hög och att golvgaveln ej når över listen för att fästa direkt i väggen.. Jag har identifierat två lösningar på mitt problem. Kommer inte ta bort något av listen då kablar ligger ovanpå längs med.
1. Fästa golvgavlarna på en list á 2 cm vilket resulterar i att systemet sticker ut 2 cm från väggen.
2. Limma exempelvis rundstavar på foten för att höja gaveln till över listen.
På grund av fällbordet behöver jag då höja med 5 cm från golvet för att kunna "hoppa ner" en rad i gaveln för att fästa bordet i. Med alternativ 1 kommer jag inte behöva oroa mig för fällbordet då gaveln kommer att vila på golvet som tänkt men är rädd att estetiken kommer göra att det ser löjligt ut.
Har ni någon synpunkt på alternativen? Är det riskabelt att höja gaveln med hela 5 centimeter med tanke på det bärande perspektivet? Anledning till ett fällbord är för att få till ett trevligt litet hemmakontor.
Mycket tacksam för hjälp!
Jag har ett dilemma och efterfrågar hjälp med att bedöma risker och liknande med de olika två alternativen.
Jag har köpt ett String hyllsystem inklusive ett fällbord. Problemet är att jag bor i sekelskifte vilket gör att golvlisten är väldigt hög och att golvgaveln ej når över listen för att fästa direkt i väggen.. Jag har identifierat två lösningar på mitt problem. Kommer inte ta bort något av listen då kablar ligger ovanpå längs med.
1. Fästa golvgavlarna på en list á 2 cm vilket resulterar i att systemet sticker ut 2 cm från väggen.
2. Limma exempelvis rundstavar på foten för att höja gaveln till över listen.
På grund av fällbordet behöver jag då höja med 5 cm från golvet för att kunna "hoppa ner" en rad i gaveln för att fästa bordet i. Med alternativ 1 kommer jag inte behöva oroa mig för fällbordet då gaveln kommer att vila på golvet som tänkt men är rädd att estetiken kommer göra att det ser löjligt ut.
Har ni någon synpunkt på alternativen? Är det riskabelt att höja gaveln med hela 5 centimeter med tanke på det bärande perspektivet? Anledning till ett fällbord är för att få till ett trevligt litet hemmakontor.
Mycket tacksam för hjälp!
Det bärande perspektivet är inga problem, så länge förlängningen sitter kvar, lasten kommer primärt uppifrån om du inte hade tänkt hänga och sova på skrivbordet.
String har även hylsor/förlängningsben om du kontaktar dem, dock oklart om de är 5 cm, mer eller mindre.
String har även hylsor/förlängningsben om du kontaktar dem, dock oklart om de är 5 cm, mer eller mindre.
Tack! Då är det en sak jag inte behöver oroa mig för. Tror det alternativet blir bäst med förlängning. Blev väldigt överraskad att String inte har tänkt på detta. Den golvförlängning de erbjuder är nämligen inte kompatibel med fällbordet..H Hans G2 skrev:
Vad tror forumet om följande lim för att limma fast 5cm rundstav på golvgaveln? Bör det vara stabilt nog eller finns det bättre alternativ för att limma trä mot stål?
https://www.bauhaus.se/maxi-bond-mo...xYm2b8yLcxLXH11CekC_wfI0W-F_AoXgaAvqIEALw_wcB
https://www.bauhaus.se/maxi-bond-mo...xYm2b8yLcxLXH11CekC_wfI0W-F_AoXgaAvqIEALw_wcB
Klicka här för att svara
