Kan någon på ett ungefär hjälpa mig att räkna ut driftskostnad för 1 vuxen med två barn.
Enplanshus med bergvärme, ca 120 kvm. Det jag vill ha priser på är uppvärmning, el, sophämtn, vatten och avlopp och sotning. Jag behöver inga specificerade priser utan ett cirkabelopp totalt per månad. Detta kanske är svårt men någon därute kanske har dessa i sina driftskostnader.
Tack!

Frågan kommer av att jag får hyra detta men ovanstående driftskostnader tillkommer. Jag vill veta ungefär vad jag hamnar på innan jag säger upp lägenheten jag bor i nu.

Kan du inte fråga den som hyr ut huset?

Sophämtning, sotning och uppvärmning borde vara samma som för uthyraren. (Uppvärmningen kommer väl på elräkningen eftersom det är bergvärme...)

Vatten och avlopp har säkert din kommun schablonsiffror för.

Totalt mellan 2000 till 2500 kr/mån inkl bergvärme vilket bör generera lägre driftskostnad. El beror något på elbolagets tariffer. Sotning, RH och VA beror på de kommunala avgifterna på orten. Men följ Jarlh's råd och kolla med tidigare boende på fastigheten.

Kollade runt igår på lite olika tariffer och hittade detta (ca 12000 kwh/år, sotning ca 500 kr/år, VA ca 400 per månad, sop ca 150 kr/mån) Om elpriset ligger på ca 1,25/kwh borde det göra drygt 1800 i månaden för drift. Kan det vara rätt?
Hittade antal kwh på energiverket hemsida där man kunde göra olika beräkningar beroende på vilken uppvärmning man har. De andra siffrorna hämtades från konsumentverket med medianvärdet för olika delar.
Vilket pris ligger el på, är det för lågt räknat med 1,25?
(Bergvärmen installerades i våras och tidigare hyrdes huset ut med varmhyra, nu blir det kallhyra, därför kan jag inte fråga de som bott där tidigare)

Det är inte för lågt räknat med elkostnaden. Om bergvärme instalerades i våras så behöver du nog läsa av mätaren varje månad och skicka in resultatet till elbolaget. De beräknar ju alltid elmängden utifrån föregående år och då gick det ju säkerligen åt mer.
Sen får du ju inte glömma försäkringar oxå som blir lite mer än att bo i lägenhet.

tynnis skrev:
Sen får du ju inte glömma försäkringar oxå som blir lite mer än att bo i lägenhet.
Fastighetsförsäkringen borde vara ägarens ansvar. (?)

Hemförsäkringen påverkas väl inte av bostadsform, eller? (Förutom att vissa områden är billigare än andra beroende på lägre brottslighet.)

El priset ligger på ca 1kr /Kwh

Jag skulle gissa på att du hamnar på närmare 2000:- i mån. [smiley=vrolijk_26.gif]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.