1 284 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Hjälp med bedömning av offert
Hej,
Behöver hjälp med bedömningen av en offert där bottenplan i hus byggt 1900 skall göras om, totalyta ca 48 kvm.
I offerten ingår:
Kök skall flyttas till nuvarande vardagsrum
En dörrpost skall flyttas
Badrum skall byggas där kök tidigare fanns (helkaklat, el-golvvärme)
Ny innervägg till badrum samt öppnande av vägg mellan vardagsrum och tidigare sovrum med avväxling mha. stålbalk
Befintliga väggar kläs med 6mm renoveringsgips
Fönstersmygar görs om
Yttervägg (12 kvm) skall kaklas och två fönstersmygar kaklas in
Taket skall riktas och sättas panel i
Golv rivs upp (för VA), lamellparkett läggs
Målning och listning
El dragning enligt svensk standard
Montering av kök (Ballingslöv)
Allt material exkl. kök och vitvaror
Rivning och bortforsling av mtrl etc.
I tillägg till detta skall ett badrum i källaren renoveras (våtrumsmatta) bryter jag ut detta ut offerten så landar det på ca 40 000.
Offerten jag fått, där entreprenören trots att jag påtalat att vi vill ha rörligt med pristak, räknat på fastpris är på 711 500 kr ink. Moms exkl. ROT. denna fördelar sig på:
Material 133 000 kr
Timmar (huvudentreprenör) 471 * 537,5 kr = 253 000 kr
Underentreprenader (EL + VVS + målning) 79 000 + 114 000 + 66 000 = 259 000 kr
Entreprenörsarvode 65 000 kr
Jag förstår att det är svårt att säga, men kan ni som har lite mer erfarenhet av att titta på offerter bedöma om denna känns rimlig? Vad kan jag göra för att få ner priset?
Tack på förhand!
Behöver hjälp med bedömningen av en offert där bottenplan i hus byggt 1900 skall göras om, totalyta ca 48 kvm.
I offerten ingår:
Kök skall flyttas till nuvarande vardagsrum
En dörrpost skall flyttas
Badrum skall byggas där kök tidigare fanns (helkaklat, el-golvvärme)
Ny innervägg till badrum samt öppnande av vägg mellan vardagsrum och tidigare sovrum med avväxling mha. stålbalk
Befintliga väggar kläs med 6mm renoveringsgips
Fönstersmygar görs om
Yttervägg (12 kvm) skall kaklas och två fönstersmygar kaklas in
Taket skall riktas och sättas panel i
Golv rivs upp (för VA), lamellparkett läggs
Målning och listning
El dragning enligt svensk standard
Montering av kök (Ballingslöv)
Allt material exkl. kök och vitvaror
Rivning och bortforsling av mtrl etc.
I tillägg till detta skall ett badrum i källaren renoveras (våtrumsmatta) bryter jag ut detta ut offerten så landar det på ca 40 000.
Offerten jag fått, där entreprenören trots att jag påtalat att vi vill ha rörligt med pristak, räknat på fastpris är på 711 500 kr ink. Moms exkl. ROT. denna fördelar sig på:
Material 133 000 kr
Timmar (huvudentreprenör) 471 * 537,5 kr = 253 000 kr
Underentreprenader (EL + VVS + målning) 79 000 + 114 000 + 66 000 = 259 000 kr
Entreprenörsarvode 65 000 kr
Jag förstår att det är svårt att säga, men kan ni som har lite mer erfarenhet av att titta på offerter bedöma om denna känns rimlig? Vad kan jag göra för att få ner priset?
Tack på förhand!
Tiden verkar rimlig. Materialkostnaden verkar rimlig. En total renoveringskostnad på ca 14 800 kr per kvm.
Eftersom det är fast pris vet du att det inte blir dyrare än så. Kanske kan du tjäna lite på att köra på löpande, men då är risken att du åker på extra kostnader.
Du kan tjäna lite på att riva själv och ta hand om avfallet själv.
Eftersom det är fast pris vet du att det inte blir dyrare än så. Kanske kan du tjäna lite på att köra på löpande, men då är risken att du åker på extra kostnader.
Du kan tjäna lite på att riva själv och ta hand om avfallet själv.
Klicka här för att svara