Hej alla! Vore väldigt tacksam för att höra lite olika synpunkter.

Jag och sambon överväger att bjuda på ett hus. Är inte så mycket konstigt med huset i övrigt, vi vet vad som kommer behöva göras närmsta tiden. Är ett hus från 1920.

Det som får oss att bli lite rådvilla är att säljaren har renoverat ett badrum på ovanvåningen, och inte med något proffs (vad det nu innebär egentligen). I mäklarens så kallade frågepapper anger säljaren att de anlitat ett bolag för vissa renoveringar, och när man väl googlar lite så hittar man snabbt att bolaget består av brodern till säljaren.

Inte så konstigt att man anlitar sin bror för hjälp om han kan så klart! Men själva bolaget verkar ju inte vara något särskilt för just våtrumsarbete. Enligt internet sysslar bolaget med sportartiklar, reparation av fordon, frisörarbete, konsultverksamhet inom familjehemsvård, etc. samt med "byggtjänster". Dvs inte direkt något seriöst.

Verkar inte finnas någon kvalitetsdokumentation heller, mäklaren skulle dubbelkolla detta.
Väntar på att få höra lite mer info från mäklaren men jag antar som sagt att brodern inte har badrumsrenoveringar som sin huvudsyssla här i livet, därmed inte sagt att det inte kan vara bra ändå och uppfylla alla de krav som försäkringsbolagen ställer.

Badrummet är renoverat under 2015 verkar det som, och säljaren har bott där sedan 2014.

Såg fint ut för ögat, jämna kanter osv. Jag tog lite foto på golvbrunnen, med och utan blixt.

Någon som kan det här och vågar yttra sig bara angående bilderna? För mig ser det ok ut väl?

Allmänna råd annars om vi köper det? Det kan ju inte vara helt ovanligt att någon annan än en stor firma har renoverat just ett badrum, eller är det ett big no no, om vi inte får bevis på att de som gjort badrummet är på något sätt auktoriserade?

Visar det sig att något inte är korrekt vid en framtida skada så kanske försäkringen inte täcker skadan, antar jag. Och vid sånt fall finns förmodligen inget företag att kräva ersättning av.

Skulle ni vana husköpare oroa er i en sån här situation? Överväga att göra om badrummet ifall inte tydlig dokumentation hittas, och så vidare?

Kanske är jag onödigt paranoid, men att läsa på det här forumet gör att man blir sån :)

Tacksam för alla tänkbara svar och funderingar!
Önskar alla en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,
Gustaf

Närbild på en golvbrunn i badrum, synligt smutsig och använd, detaljer av sil och tätningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av en gammal golvbrunn i ett badrum, med synliga smutsavlagringar och slitage runt kanterna.
Skapa konto

• Närbild på en gammal golvbrunn med tecken på användning och avlagringar.
    Skapa konto
  • Närvarofoto av en golvbrunn i ett badrum som ser ren och utan synliga skador ut.
    Skapa konto
  • Närbild på en golvbrunn i ett badrum med synliga tecken på renovering och kakelgolv.
    Skapa konto
oj, blev lite många bilder, knepigt det här :). ledsen för det.

Det finns badrum med papper som är dålig gjort och det finns badrum utan papper som är proffslig gjort. Försäkringsbolagen har ett enda krav för ersättning. Kravet är att jobbet är fackmannamässigt utfört, inga andra krav finns. Om det finns papper o dokumentation då kan man lättare bevisa det men det är inte nödvändigt.
Det finns hur många husägare som helst som gjort sina badrum själva. Ingen av de har papper. Huvudsaken är att det är proffsligt gjort. En grundlig besiktning skulle vara värt mer för dig än kvalitetsdokument.

• Gilla
gustafg
  • Laddar…
Om det i papperna finns faktura med organisationsnummer på badrumsjobbet så är firman ansvarig för att det är korrekt gjort, det bör även finnas dokumentation som anger tillverkare och system på tätskiktet.
Hör med ditt försäkringsbolag vad de säger innan du beslutar dig för köp.

Det går naturligtvis att låta göra en besiktning bara på badrum och dess utförande, men ofta så kan man inte se mer än om brunnsmanschett sitter korrekt. Ska man kolla tätskikt på vägg och i hörn måste man lyfta på kakel/klinker och då riskerar man bryta tätskiktet.

Tack för svaret Lars!
Ja absolut. Är det fackmannamässigt utfört vid en ev framtida skada så spelar det ingen roll vem som gjort badrummet.
Det jag funderade mest på var bara situationen om det blir en skada och det inte är fackmannamässigt utfört, då finns det ju ingen att ställa några krav till och det blir massiva kostnader.
Det kanske är sånt man får räkna med?
Är bara som ny på banan som jag blir osäker.

Tack Netnut

Jo, absolut. Om det finns faktura, men jag tvivlar ju liksom på att någon sådan kommer fram. Men så är läget, och ett badrum är ju inte det som ska avgöra hur vi gör med huset, däremot vore det intressant att höra vad folk gjort ifall det alltså inte finns någon faktura alls, dvs man riskerar att bli utan försäkringsersättning vid skada.

Skulle någon här riva ut ett helt nytt badrum och renovera om det så att man vet att det håller kraven? Blir ju i slutändan egentligen bara en fråga om hur stor summa man är beredd att lägga vid budgivningen.
Men det måste ju vara dumt att ta bort något som förmodligen är korrekt gjort, även om det inte finns några papper alls.

Finns det ingen faktura eller dokument är det lite som att köpa grisen i säcken, badrummet kan vara gjort helt enligt reglerna och hålla kanske 15-20 år, eller så kanske det börjar läcka efter ett par år - men det vet man ju inte.

Som du skriver så får man ha det med i beräkningen när man lägger bud och kanske chansa beroende på hur attraktivt man tycker huset är.

• Gilla
gustafg
  • Laddar…
Jo det är klart. Och håller det bara ett par år, visst då får man fixa det då. Enda tråkiga är väl om det skulle bli ngt lite dyrare som händer men men, sånt är livet.
Tack för lite diskussion.

Svårt att avgöra på bilderna. Den blåa strimma man ser vid brunnens överkant kan vara tätskiktsfolie/brunnsmanschett, i så fall är det nok ok så långt man se i brunnen. Ytterligare en sak som ofta är fel, är att manschetten tittar fram under klämringen, här ser man ingen del under ringen, vilket alltså är bra.

• Gilla
gustafg
  • Laddar…
Jag skulle personligen inte lägga så mycket vikt på kvalitetsintyg. Det enda det visar är att det är utfärdat av ett aukturiserat bolag. Om det är korrekt gjort eller inte vet man inte. Man vet inte ens det är just det företag som har utfärdat intyget som har gjort jobbet eller jobbet var utfört av inhyrda handverkare.
Stämma ett företag efter 10-15 år låter väldigt långsökt. Om ens bolaget finns kvar.
En duktig besik man kan reda ut mycket mer än man tror utan att lyfta på varenda kakel.
Hempularen var inne på en viktig sak om golvbrunn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.