Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 415 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 415 inlägg
Fallet är skapligt, iallafall där grenröret ansluter ut ur rummet, ska väga av allting med vattenpass innan gjutning.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 415 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 415 inlägg
Hur förbereder man för att ansluta en toalett i senare skede? Jag får inte ner 110 röret tillräckligt så muffen kommer att sticka upp ovanför färdigt golv.
Vad det verkar som skall toalett anslutas mot slätände... Så ställa toaletten mot muffen är alltså inte tillåtet?
Finns det BD godkända WC anslutningar som man kan ansluta till 110 röret och gjuta igen och ändå få ett uppstick som är godkänt?
Vad det verkar som skall toalett anslutas mot slätände... Så ställa toaletten mot muffen är alltså inte tillåtet?
Finns det BD godkända WC anslutningar som man kan ansluta till 110 röret och gjuta igen och ändå få ett uppstick som är godkänt?
https://www.vvsochbad.se/wc-anslutn...MI9v2UpLWF_QIV1cLVCh3fIAVjEAQYFiABEgLe-PD_BwE
En möjlig lösning.. hittar dock inget om ingjutning.
En möjlig lösning.. hittar dock inget om ingjutning.
Nu har jag beställt ett sådant rör från den lokala bygghandeln, så det borde komma nästa vecka.
Har läst runt lite på diverse sidor och forum, och tydligen så avråder man starkt från att använda liggande 88 böjar i grodan... Men jag har nog inte något annat sätt att lösa mitt på. (Att tillägga så var alla förgreningar utav T-rörs modell innan, så det borde inte bli sämre än vad det har varit.) Jag har gjort lite modifikationer sedan sista bilden och det är följande:
Från det liggande 110 Grenröret 88.5° som ansluter mot rör ner genom källaren har jag monterat 3st 30° för att komma ut lite mer, mot dessa har jag monterat ett liggande 110 88.5° grenrör där avsticket går till wc med två liggande 45° för att sedan gå upp med en 88.5° WC anslutning som länkades ovanför.
Det är ingen direkt lång färd för det som skall förflytta sig i rören innan det blir fritt fall ner under plattan i källaren.
Postar en bild inom kort, ska bila mer imorgon för att få rum med 45orna och WC anslutningen.
Har läst runt lite på diverse sidor och forum, och tydligen så avråder man starkt från att använda liggande 88 böjar i grodan... Men jag har nog inte något annat sätt att lösa mitt på. (Att tillägga så var alla förgreningar utav T-rörs modell innan, så det borde inte bli sämre än vad det har varit.) Jag har gjort lite modifikationer sedan sista bilden och det är följande:
Från det liggande 110 Grenröret 88.5° som ansluter mot rör ner genom källaren har jag monterat 3st 30° för att komma ut lite mer, mot dessa har jag monterat ett liggande 110 88.5° grenrör där avsticket går till wc med två liggande 45° för att sedan gå upp med en 88.5° WC anslutning som länkades ovanför.
Det är ingen direkt lång färd för det som skall förflytta sig i rören innan det blir fritt fall ner under plattan i källaren.
Postar en bild inom kort, ska bila mer imorgon för att få rum med 45orna och WC anslutningen.
Fortsatt med bilning samt bilat ur för golvbrunnen, nu fattades det en 75mm 30° för att få ihop det så får vänta tills imorgon 

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Jag letade bland mina bilder och hantverkaren som var här använde Weber dry-mix 85, snabbtorkande betong, och det borde ju ha varit för att gjuta igen golvet.Thyselius skrev:
https://www.se.weber/betong/standardbetong/weber-dry-mix-85


