Rickard.
50 blir bra, det är alltid smart att försöka vrida förminskaren för att "stoppa" vattnet från toaletten till handfatet och golvbrunnen om man har plats att göra så.
 
Rickard. Rickard. skrev:
50 blir bra, det är alltid snart att försöka vrida förminskaren för att "stoppa" vattnet från toaletten till handfatet och golvbrunnen om man har plats att göra så.
Du menar att få dem anslutningarna så högt upp som möjligt?
 
Rickard.
Thyselius Thyselius skrev:
Du menar att få dem anslutningarna så högt upp som möjligt?
Precis, finns en massa saker man kan göra för att förhindra återspolning men du är ganska begränsad men förminskarna är något du faktiskt kan göra helt rätt. Det och bra fall så tror jag det blir bra.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Precis, finns en massa saker man kan göra för att förhindra återspolning men du är ganska begränsad men förminskarna är något du faktiskt kan göra helt rätt. Det och bra fall så tror jag det blir bra.
Fallet är skapligt, iallafall där grenröret ansluter ut ur rummet, ska väga av allting med vattenpass innan gjutning.
 
Rickard.
Thyselius Thyselius skrev:
Fallet är skapligt, iallafall där grenröret ansluter ut ur rummet, ska väga av allting med vattenpass innan gjutning.
Det är väldigt korta ledningar så det behövs inget märkvärdigt, man vill bara undvika att det otrevligaste ska få för sig att smita ut till 50rören.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är väldigt korta ledningar så det behövs inget märkvärdigt, man vill bara undvika att det otrevligaste ska få för sig att smita ut till 50rören.
(y)(y)(y)
 
Hur förbereder man för att ansluta en toalett i senare skede? Jag får inte ner 110 röret tillräckligt så muffen kommer att sticka upp ovanför färdigt golv.

Vad det verkar som skall toalett anslutas mot slätände... Så ställa toaletten mot muffen är alltså inte tillåtet?

Finns det BD godkända WC anslutningar som man kan ansluta till 110 röret och gjuta igen och ändå få ett uppstick som är godkänt?
 
Mazen Mazen skrev:
[länk]
En möjlig lösning.. hittar dock inget om ingjutning.
Ja, den skulle kunna lösa mitt problem. Får försöka forska kring den där.
 
Nu har jag beställt ett sådant rör från den lokala bygghandeln, så det borde komma nästa vecka.

Har läst runt lite på diverse sidor och forum, och tydligen så avråder man starkt från att använda liggande 88 böjar i grodan... Men jag har nog inte något annat sätt att lösa mitt på. (Att tillägga så var alla förgreningar utav T-rörs modell innan, så det borde inte bli sämre än vad det har varit.) Jag har gjort lite modifikationer sedan sista bilden och det är följande:

Från det liggande 110 Grenröret 88.5° som ansluter mot rör ner genom källaren har jag monterat 3st 30° för att komma ut lite mer, mot dessa har jag monterat ett liggande 110 88.5° grenrör där avsticket går till wc med två liggande 45° för att sedan gå upp med en 88.5° WC anslutning som länkades ovanför.

Det är ingen direkt lång färd för det som skall förflytta sig i rören innan det blir fritt fall ner under plattan i källaren.

Postar en bild inom kort, ska bila mer imorgon för att få rum med 45orna och WC anslutningen.
 
  • Ett pågående arbete med rör i en grävd ränna inne i ett rum. Verktyg och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsatt med bilning samt bilat ur för golvbrunnen, nu fattades det en 75mm 30° för att få ihop det så får vänta tills imorgon :sweat::crysmile:
 
  • Vattenrör och elledningar längs en sliten betongvägg med skadad puts och en kvast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och kablar på en rå betongvägg, byggplats, renovering, oordnad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rekommendation på vad man skall använda för att gjuta igen med? Vill ju ha något som är beläggningsbar relativt snabbt.

Vanlig betong är väll ca 3 månader innan man får tätskikta och sätta plattor?
 
Bajskorvarna kommer bli åksjuka.
 
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Bajskorvarna kommer bli åksjuka.
Jahaa :crysmile: men hade inte så många andra alternativ.
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
BirgitS
Thyselius Thyselius skrev:
Rekommendation på vad man skall använda för att gjuta igen med? Vill ju ha något som är beläggningsbar relativt snabbt.

Vanlig betong är väll ca 3 månader innan man får tätskikta och sätta plattor?
Jag letade bland mina bilder och hantverkaren som var här använde Weber dry-mix 85, snabbtorkande betong, och det borde ju ha varit för att gjuta igen golvet.
https://www.se.weber/betong/standardbetong/weber-dry-mix-85
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.