Tjena
Är det någon som kan tyda siffror och symboler på en ritning?
Det gäller dom jag markerat. //TP
Byggritning med markerade siffror och symboler samt handskrivna frågor om specifika delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pilarna markerar generellt sett att ledningen går till ett annat våningsplan. Du bör kunna hitta den på ritningen för nästa våning. Cirkeln med två "flaggor" är en kronbrytare. Har lite svårt att se, men i köket har du circklat där det står 2,5 med en nästan fyrkant ovanför? Bör markera att ledningen är 2.5mm2. Går den till någon spis må tro? Är det en äldre ritning?

• Gilla
Swethp
  • Laddar…
M Matten skrev:
Pilarna markerar generellt sett att ledningen går till ett annat våningsplan. Du bör kunna hitta den på ritningen för nästa våning. Cirkeln med två "flaggor" är en kronbrytare. Har lite svårt att se, men i köket har du circklat där det står 2,5 med en nästan fyrkant ovanför? Bör markera att ledningen är 2.5mm2. Går den till någon spis må tro? Är det en äldre ritning?
Ja ritningen är från slutet på 80talet, och ja där finns en spis. Men vad betyder alla (2) som finns på ritningen?

Dubbeluttag?

• Gilla
Swethp
  • Laddar…
2-vägs uttag. Är 2:an

• Gilla
Swethp
  • Laddar…
-31- = teleledning för rikstelefon (gristryne)

Redigerat:
  • Gilla
Swethp
  • Laddar…
Och jord är den jag ringat in ? med ett frågetecken

X med T = troligtvis lamputtag i tak.

• Gilla
Swethp
  • Laddar…
Nä. Avser hur många FK det går i ett VP-rör. Troligtvis i ett VP-rör.

Redigerat:
A A.G skrev:
Nä. Aver hu många FK det går i ett VP-rör. Troligtvis ett VP-rör
Okey

Det gick ju snabbt och lätt att få svar, jag tackar och bugar för den här gången.
Vi hörs /Thomas

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Swethp Swethp skrev:
Och jord är den jag ringat in ? med ett frågetecken
Skyddsjord är den pinne som har ett T i änden. Antalet streck totalt anger det faktiska antalet ledare som ingår i just detta rör. Det finns ingen symbol som anger hur många som får plats.

Diagram över elektriska ledarsymboler för neutralledare, skyddsledare och kombinerad skydds- och neutralledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Zugarelli och 3 till
  • Laddar…
Brytaren med två flaggor är en trapp
På en kron pekar flaggorna åt varsitt håll

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
Brytaren med två flaggor är en trapp
På en kron pekar flaggorna åt varsitt håll
Är du säker? Jag trodde det var tvärt om, dvs trapp har flaggor som är motstående medan kron har flaggorna bredvid varandra. Samtidigt skulle det passa bra om det var som du säger för denna ritning om man tänker sig att det är trapptändning i hallen med en brytare bredvid just trappan och en vid ytterdörren. Å andra sidan stämmer det sämre i vardagsrummet, varför skulle det sitta en trappbrytare där?

tommib tommib skrev:
Är du säker? Jag trodde det var tvärt om, dvs trapp har flaggor som är motstående medan kron har flaggorna bredvid varandra. Samtidigt skulle det passa bra om det var som du säger för denna ritning om man tänker sig att det är trapptändning i hallen med en brytare bredvid just trappan och en vid ytterdörren. Å andra sidan stämmer det sämre i vardagsrummet, varför skulle det sitta en trappbrytare där?
Vi får lita på elläraren Uffe i det fallet. Olika håll - kron, samma - trapp eller kors.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.