Hejsan,
Det är så att jag köpte en taklampa, och när jag skulle sen montera upp den så ser jag att det saknas aktuellt lamputtag.
Går jag runt på lägenheten så ser jag att andra lampor ser så här ut.
Där jag skulle montera taklampa, så är det strömavbrytare med två knappar, kan någon hjälpa mig vad är det jag behöver köpa för material och hur ska jag gå tillväga för att kunna montera. Eller måste jag ha någon med behörighet för att fixa detta?
Det är så att jag köpte en taklampa, och när jag skulle sen montera upp den så ser jag att det saknas aktuellt lamputtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går jag runt på lägenheten så ser jag att andra lampor ser så här ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där jag skulle montera taklampa, så är det strömavbrytare med två knappar, kan någon hjälpa mig vad är det jag behöver köpa för material och hur ska jag gå tillväga för att kunna montera. Eller måste jag ha någon med behörighet för att fixa detta?
Det är ett lamputtag med en 1/4" gänga i båtten.
Krok med denna gänga finns att köpa.
Men fixa med elen kräver lite undersökning vilken färg som är vad.
Krok med denna gänga finns att köpa.
Men fixa med elen kräver lite undersökning vilken färg som är vad.
L Leif i Skåne skrev:
Jag kan kolla på strömavbrytare vilka färger det är på en av knappen och sen matcha med lamputtag eller hur? Kan du visa mig vad du menar för produkt som jag behlver köpa?L Leif i Skåne skrev:
Kapar denna då den ändå verkar vara lite paus sedan februari.
Förra ägaren av huset lämnade lite lampor här och där, mycket tacksamt när man renoverar men nu har det kommit till den punkt att vi vill byta ut dem mot andra... Har gått bra i 9 fall av 10, där det har varit infällda doslock och vi inte har funderat mer över det.
Men i rummet jag tog ner lampan idag fick jag lite funderingar. Först inget doslock, bara skruv och kontakt. Och det är väl en sak, men varför en sjuhelsikes röra med sladdar inne i dosan? Går bara en strömställare, vad jag har hittat, till denna lampa så vad är resten av ormboet till? Förberett för trapptändning? Skulle jag vilja montera ett doslock så blir det rackarns trångt...
Förra ägaren av huset lämnade lite lampor här och där, mycket tacksamt när man renoverar men nu har det kommit till den punkt att vi vill byta ut dem mot andra... Har gått bra i 9 fall av 10, där det har varit infällda doslock och vi inte har funderat mer över det.
Men i rummet jag tog ner lampan idag fick jag lite funderingar. Först inget doslock, bara skruv och kontakt. Och det är väl en sak, men varför en sjuhelsikes röra med sladdar inne i dosan? Går bara en strömställare, vad jag har hittat, till denna lampa så vad är resten av ormboet till? Förberett för trapptändning? Skulle jag vilja montera ett doslock så blir det rackarns trångt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det är många trådar i takdosan beror på att den används även som kopplingsdosa.
Du har inkommande fas, nolla och jord, sedan har du minst en utgående fas, nolla och jord samt fas & tändtråd till/från strömbrytaren.
Tänk på att även lamputtagen måste vara jordade om det finns jordade vägguttag i rummet, allt eller inget i ett å samma rum ska vara jordat.
Om det är överfullt i dosan så finns det utanpåliggande lamputtag som är ”förhöjda infällda uttag”.
Du har inkommande fas, nolla och jord, sedan har du minst en utgående fas, nolla och jord samt fas & tändtråd till/från strömbrytaren.
Tänk på att även lamputtagen måste vara jordade om det finns jordade vägguttag i rummet, allt eller inget i ett å samma rum ska vara jordat.
Om det är överfullt i dosan så finns det utanpåliggande lamputtag som är ”förhöjda infällda uttag”.
Klicka här för att svara