Hej
Vi har en lada. I en del av den är det cementgolv, den har det varit en del där det legat lastpallar och annat bråte som golv direkt på jorden, sen innan vår tid. Där har de tidigare haft vedförvaring.
Nu har jag rensat bort allt bråte och jorden återstår. Den är fuktig, som det är nu.

Jag vill lägga trägolv på denna bit. Som ska möta cementgolvet, under stocken som är vid golvet som ni ser. Det är ju en ”utemiljö” och det ska givetvis inte göras lika tjusigt som om det hade varit i huset. Men ett stabilt schysst golv.

Så - hur gör jag?
Min tanke var att gräva ur en hel del jord så det blir luft mellan nya plankor och jord. Någon form av stenblock (finns ju såna jag inte minns vad de heter som knappt väger något, som små kulor ihopgeggade till block) som man sedan lägger reglar på. Sedan plank på reglarna. Och så springa mellan varje planka för luft.
Hur låter det?

Vad för plank till golvplank..?
Och vad ska man ha under varje block mot jorden… grus? Eller annat för att blocket inte ska sjunka lite i jorden.

Tacksam för alla tips. Bifogar ett par bilder.
Plasten på väggen tänkte jag riva bort.

• Jordig yta i en lada, delvis omgivet av cementgolv och träväggar, högar med lättbetongblock bredvid. En kratta och diverse byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig jordyta i en lada med träväggar, en högaffel, cementblock och en bräda. Förbereder för att lägga nytt trägolv.
    Skapa konto
  • Inre delen av en lada med cementgolv, fuktig jord, bråte och verktyg; plasttäckta väggar och öppna dörrar i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
M Majep skrev:
Hej
Vi har en lada. I en del av den är det cementgolv, den har det varit en del där det legat lastpallar och annat bråte som golv direkt på jorden, sen innan vår tid. Där har de tidigare haft vedförvaring.
Nu har jag rensat bort allt bråte och jorden återstår. Den är fuktig, som det är nu.

Jag vill lägga trägolv på denna bit. Som ska möta cementgolvet, under stocken som är vid golvet som ni ser. Det är ju en ”utemiljö” och det ska givetvis inte göras lika tjusigt som om det hade varit i huset. Men ett stabilt schysst golv.

Så - hur gör jag?
Min tanke var att gräva ur en hel del jord så det blir luft mellan nya plankor och jord. Någon form av stenblock (finns ju såna jag inte minns vad de heter som knappt väger något, som små kulor ihopgeggade till block) som man sedan lägger reglar på. Sedan plank på reglarna. Och så springa mellan varje planka för luft.
Hur låter det?

Vad för plank till golvplank..?
Och vad ska man ha under varje block mot jorden… grus? Eller annat för att blocket inte ska sjunka lite i jorden.

Tacksam för alla tips. Bifogar ett par bilder.
Plasten på väggen tänkte jag riva bort.
Ingen som har bra tips? 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.