12 469 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
Hjälp med att koppla in/fördela 18 lysrörsarmaturer i garaget
Den lösningen funkar inte med föreslagen design eftersom den är uppbyggd av en trefasgrupp. Alternativet är 4 pol jfb som är separat för belysningen.Enk Projektet skrev:
Jag tänkte inte enbart på att lysröranläggnkng skulle utlösa jfb utan diverse maskiner och förlangningskablar som använder samma jordfelsbrytare.
Får och får. Det finns väl inga strikta regler, men tycker en yrkesman att det är lämpligt. Jag skulle nog svara nej iallafall vid nyinsrallation. Får man sådana jättemängder av kablar kanske man skall fundera över designen. Man brukar försöka ligga på max 5 vid design och någon mer vid komplettering eller skyddsjordning av befintlig anläggning.
Vad är orsaken att du behöver så många trådar ? Det kan dölja ett planeringsfel bör justeras.
Vad är orsaken att du behöver så många trådar ? Det kan dölja ett planeringsfel bör justeras.
Redigerat:
Några obrutna faser skall inte finnas där. I dom dosorna skall det finnas tre tändtrådar , nolla och skyddsjord. Obrutna fasledare finns bara mellan elcentral och strömställare.
Det här skall bara vara en belysningsgrupp. Eventuella vägguttag eller trefasuttag skall byggas som separata grupper.
Det här skall bara vara en belysningsgrupp. Eventuella vägguttag eller trefasuttag skall byggas som separata grupper.
Redigerat:
Ok, tack! jag har blandat ihop faser och tändtrådar.Tobbe_3 skrev:
Vägguttag, Trefasuttag ligger redan på separata grupper. Har delat upp dessa på två grupper var.
En fråga till.
Ska ha en rörelsevakt till 1/3 del av lysrörsarmaturerna och den kräver nolla, är det bara att "ta med sig den" tillsammans med en av tändtråden som skall ner till strömbrytaren? Även om samma nollan går till alla armaturer?
Ursäkta dumma frågor men jag vill vet exakt hur elen är uppbyggd i garaget.
Rörelsevakt Multi 2300W CTPR
https://www.elbutik.se/product.html/rorelsevakt-multi-2300w-ctpr
Ska ha en rörelsevakt till 1/3 del av lysrörsarmaturerna och den kräver nolla, är det bara att "ta med sig den" tillsammans med en av tändtråden som skall ner till strömbrytaren? Även om samma nollan går till alla armaturer?
Ursäkta dumma frågor men jag vill vet exakt hur elen är uppbyggd i garaget.
Rörelsevakt Multi 2300W CTPR
https://www.elbutik.se/product.html/rorelsevakt-multi-2300w-ctpr
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jodå det går bra. Då är du uppe i sju trådar i röret ned till strömbrytarna/vakten, så där är det nog dags att gå upp till 20-rör om det inte är en rak och kort sträcka.
Man kan göra på lite olika vis.Skooda skrev:Rätta mig om jag har fel, Från elcentralen med 1 rör till första takdosan, kan man sedan gå där ifrån genom alla takdosor och fördela faserna till respektive armatur och jag vill ha dold kabeldragning, där av alla takdosor.
Och 3 rör ifrån fösta takdosan ner till 3 strömbrytare?
Alltså ifrån takdosa 1, vidare med vprör till takdosa 2 osv och avsluta med nr 18
Men lättare blir det om du kan överge tanken på att tända var tredje lysrör, i en lång slinga.
Om du tänder hela rader istället så kan du dra ett rör till en dosa invid strömbrytarna, dela upp där och sen låta varje strömbrytare styra varsin del och endast enfasig installation efter strömbrytaren.
Jag tycker inte att det är snyggt att dela upp en trefasgrupp till tre enfasiga, gå genom 2-3 strömbrytare för att sen slå ihop det till en trefasgrupp igen.
Då skulle jag hellre förorda tre st effektrelän/kontaktorer i samma låda, som styrs av tre olika brytare.
Då går det också att fixa det med en kronbrytare eller treknappars brytare, om man vill.
Man kan också sätta en hjälpkontakt på jordfelsbrytaren som tänder någon enstaka belysning ifall JFB faller. En väldigt elegant lösning, som dock kostar lite extra plats i centralen samt några kr för hjälpkontakten.Tobbe_3 skrev:
Jag har funderat på detta, men har inte kommit till skott.
Jag ska kanske vara lite noggrann här och skriva att jag tycker så.Mikael_L skrev:...och sen låta varje strömbrytare styra varsin del och endast enfasig installation efter strömbrytaren.
Jag tycker inte att det är snyggt att dela upp en trefasgrupp till tre enfasiga, gå genom 2-3 strömbrytare för att sen slå ihop det till en trefasgrupp igen.
Då skulle jag hellre förorda tre st effektrelän/kontaktorer i samma låda, som styrs av tre olika brytare.
Det har kanske ingen bäring i vare sig regler eller praxis.
Jag tror dock att det finns många här på forumet som jobbat länge med el som kan ha bättre input.
Jag började nämligen nu att fundera på vad skillnad det är att ha en låda med 3 relän eller tre apparatdosor i rad som motsvarar ungefär samma låda, men med strömbrytare istället.
Jag är kanske ute och far i något tokigt resonemang här.