Hallå!

Har nu fått en arkitektritning på min planerade tillbyggnad på 15m2.

Kommunen kräver en beräkning av u-värde och jag tänkte använda följande sida http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx

Fönster är inte så svårt att beräkna men resten är lite värrre. Arkitekten sa att jag inte tar med luftspalt, påsalning och glespanel vid beräkning så sen borde det bara vara att följa listan men jag är ändå osäker på vad som ska med i tak resp. vägg. Vad gäller taket så är det plåt ytterst som inte finns med som ett val i listan på beräkningssidan. Jag antar att det är stål som är det korrekta valet men vet inte hur många millimeter tjockt det är.

Skulle någon vänlig själ vilja titta på de två bilderna som redovisar tak- och vägguppbyggnad och tala om vilka av materialen som ska vara med i listan? Jag vet inte heller hur reglar beräknas då de ju inte tar upp samma yta som t.ex. gips.

Tack! :)

• Arkitektritning som visar sektion och detaljer för tak- och väggkonstruktion med mått och materialbeskrivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning som visar uppbyggnaden av ett tak med annoteringar om material och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte göra detta till en vetenskap, för det är det inte. Plåt kan du nog bortse ifrån, den har väldigt hög värmeledningsförmåga. Ibland kan det underlätta att titta på isoleringstillverkarnas hemsidor. De brukar ha gott om exempel. Titta på t.ex. paroc.se.

Ser jag fel eller har du bara längsgående spikläkt innanför fasaden? Hur ska då fukt / vatten rinna ur? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.