Någon som vet hur jag kan koppla den nya strömbrytaren?
Ny strömbrytare bredvid äldre modell i öppen vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp.

• Gilla
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Japp.
På den nya brytaren står det L, 1 och 2 vilka kabel färger ska kopplas till dessa?

Frågan är omöjlig att svara på eftersom ingen annan vet vilka kablar du har i dosan och vilken funktion du önskar uppnå.
Färgerna ska man inte lita på, utan man måste mäta eller på annat sätt säkerställa vilken funktion varje kabel har.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Det beror helt på vilken funktion du har på dom olika färgerna, och innan du har kollat det är det svårt att svara. Men du vet väl hur den g:a var kopplad? Vet du det så blir det genast enklare.

Jag har ingen aning om vilka färger du har i din anläggning. På mina nyanslutna är det brun på L svart på 1 och grå på 2. Men det kan du inte gå på.

Inkommande fas ska ligga på L. Oavsett färg, elen bryr sig inte om färgen på isoleringen. Tändtrådarna ska ligga på 1 och 2.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
tommib
Det här kanske är en grej som är lämplig att kolla innan man klipper bort den gamla brytaren? Varför ens klippa bort den? Var det snabbklämmor? Inte så troligt eftersom den ser ut att vara av något porslinsmaterial.

Vänd på den gamla brytaren och titta efter märkning. Ta en bild på framsidan och lägg upp, det kan också gå att se direkt på den.

För övrigt synd att ersätta en Merten med en TEM om den inte var trasig...

Jag vet hur den gamla var kopplad då om ni ser på bilden så har anläggningen som ligger till höger alltså den gamla fortfarande en liten del av kabeln kvar i kopplingarna. Men på den gamla står det 311 för den gråa kopplingen, 12 för den svarta och ingenting för den bruna. Det är annorlunda från den nya där det står L, 1 och 2.

Anläggningens funktion är att tända två lampor i vardagsrummet. Varje lampa ska kunna tändas och släckas separat med sin egen knapp som anläggningen har.

Hoppas det blir tydligare för er nu.

tommib
Det går fortfarante inte att säga något säkert. Du måste reda ut vilken ledare som går till vad. Vilken position på strömbrytaren ledarna går in på säger ingenting alls, däremot kanske det syns om du vänder den gamla brytaren, de brukar ha synliga metallbleck som man kan följa.

En gissning är att brun är fast fas men det kan lika gärna vara den svarta som är det. Grå är mindre sannolik. Gissningar är aldrig bra i elbranchen, man ska veta. Att mäta är att veta.

Välkommen till forumet i alla fall!

tommib tommib skrev:
Det här kanske är en grej som är lämplig att kolla innan man klipper bort den gamla brytaren? Varför ens klippa bort den? Var det snabbklämmor? Inte så troligt eftersom den ser ut att vara av något porslinsmaterial.

Vänd på den gamla brytaren och titta efter märkning. Ta en bild på framsidan och lägg upp, det kan också gå att se direkt på den.

För övrigt synd att ersätta en Merten med en TEM om den inte var trasig...
Bild på baksidan av den gamla.
Gamla sliten eluttag TEM baksida på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ville byta den gamla då den är sliten och ser ful ut. Trodde det skulle vara en simple grej men nu fattar jag att det var en dum ide speciellt om man inte kan EL. Att jag köpte en billig TEM är helt enkelt då jag inte vet vad skillnaden är.

Fråga någon kompis som kan el om dom kan mäta upp funktionen hos den gamla brytaren. Med en vanlig multimeter gör man det på några sekunder. Sen kan man utifrån det räkna ut vart kablarna ska sitta i den nya brytaren.

Brandgul/röd på den gamla brytaren motsvarar L på den nya.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.