1 967 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hjälp med att analysera en ljud/bullerrapport
Vet inte riktigt om detta hamnat under rätt forumdel;
Kort bakgrund; vi har en senil dement granne som har gödslat hela sin tomt med viltskrämmor som för ett jävla liv och detta är något som har pågått i över 8 år (4 år innan vi flyttade in) nu har vi tröttat och lämnat in en anmälan till miljökontoret.
Efter en massa bråk med en annan granne så fick han, av miljökontoret rätt att ha skrämmor som avgav ljud på 54dBa (5m bakom skrämman) och att de bara har avgett ljud som inte är hörbara för vuxna människor. Men så fort han fick det tillståndet återgick han till att använda skrämmor som avger betydligt starkare ljud och som använder frekvenser klart hörbara för tex mig som är 44 år gammal.
Hur som helst.... Till sitt försvar har grannen nu lämnat in en ljudmätningsrapport som han lät göra i slutet på förra sommaren då han anlitade en konsult (som för övrigt råkade vara samma person som sålt viltskrämmorna till honom) för att mäta hur starkt ljud det var. Obs mätningen var bara på en skrämma, alla de andra skrämmorna var försvunna eller "trasiga" just den dagen.
Jag är inte så insatt i ämnet ljud/buller så jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med en enkel analys av rapporten. Det som är av intresse för oss är framför allt de mätningar som skedde på position 4- 8, dvs på vår tomt.
Som jag tolkar rapporten så är gränsen 50 dBA(55 dBA med avdrag på 5dBA) och att vid mätningen så ligger alla positionen över de tillåtna gränsvärdena?
Hur påverkar mängden skrämmor ljudnivån? Tex om det är 2 eller fyra likadana skrämmor som är igång samtidigt?
Rapporten finns bifogad som PDF
Tack på förhand
Kort bakgrund; vi har en senil dement granne som har gödslat hela sin tomt med viltskrämmor som för ett jävla liv och detta är något som har pågått i över 8 år (4 år innan vi flyttade in) nu har vi tröttat och lämnat in en anmälan till miljökontoret.
Efter en massa bråk med en annan granne så fick han, av miljökontoret rätt att ha skrämmor som avgav ljud på 54dBa (5m bakom skrämman) och att de bara har avgett ljud som inte är hörbara för vuxna människor. Men så fort han fick det tillståndet återgick han till att använda skrämmor som avger betydligt starkare ljud och som använder frekvenser klart hörbara för tex mig som är 44 år gammal.
Hur som helst.... Till sitt försvar har grannen nu lämnat in en ljudmätningsrapport som han lät göra i slutet på förra sommaren då han anlitade en konsult (som för övrigt råkade vara samma person som sålt viltskrämmorna till honom) för att mäta hur starkt ljud det var. Obs mätningen var bara på en skrämma, alla de andra skrämmorna var försvunna eller "trasiga" just den dagen.
Jag är inte så insatt i ämnet ljud/buller så jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med en enkel analys av rapporten. Det som är av intresse för oss är framför allt de mätningar som skedde på position 4- 8, dvs på vår tomt.
Som jag tolkar rapporten så är gränsen 50 dBA(55 dBA med avdrag på 5dBA) och att vid mätningen så ligger alla positionen över de tillåtna gränsvärdena?
Hur påverkar mängden skrämmor ljudnivån? Tex om det är 2 eller fyra likadana skrämmor som är igång samtidigt?
Rapporten finns bifogad som PDF
Tack på förhand
Så vitt jag vet adderar 2 likadana ljudkällor ihop till 6dB högre, åtminstone i fri rymd och att dom tonmässigt samverkar (i fas) ochom det gäller medelvägd stokastiskt ljud (brus), så ska det addera ihop till 3dB högre än singel ljudkälla.noone70 skrev:
Men sen kommer en liten brasklapp, om det är toner så kan dom t.ex. gå i fas med varandra = +6dB, eller i total motfas = tyst, eller något där mellan.
Gäller det två ljudkällor finns det förvisso platser här och där ljudet blir i fas, och andra i motfas (pga interferens). Men gäller det fler än 2 ljudkällor som sänder ut toner blir det väldigt komplext.
Så jag svarar helt enkelt att det kan bli +6dB för varje fördubbling av ljudalstrare.
Men troligare är det mer rimligt att räkna med +3dB
Denna kalkylator stödjer mitt påstående om +3dB.
http://www.sengpielaudio.com/calculator-leveladding.htm
edit:
Både mitt huvud och infon på den där hemsidan nådde plötsligt glömd kunskap, så jag fick ändra massivt i dB-talen.
edit igen: Bytte en 6dB till 3dB (angående addering av brus).
Jag hade fortfarande fel i mina siffror och resonemang.
Man ska fan inte skriva innan man har koll ...
Redigerat:
Det verkar inte vara så trevliga skrämmor... Så mätningen gjordes på en skrämma? dB skalan är logaritmisk så en ökning med 3dB innebär en dubblering i ljudnivån. Så om skrämmorna arbetar tillsammans skulle två skrämmor alltså ge en ökning av ljudnivån med 3dB. Sen så kommer inte ljudet alltid att förstärka direkt, beroende på frekvens och hur de är riktade etc. En interessant sida är denna http://akustikbloggen.se/akustikteori/decibel-vad-ar-det/
Så det är höga ljud de skickar ut, speciellt om den nu stod 15m från din grusgång och fortfarande var uppe i 57-59dB. Jag förstår inte heller om den var rakt riktad mot dig eller inte, det kommer såklart att påverka mätningen och även vind och eventuella buskar och så vidare. Så givet att detta vad baseline, det kan bara bli värre hade jag tagit det vidare hos kommunen. En bild på alla skrämmor som brukar sitta upp och denna rapport borde få ett snabbt stopp för det hela. Hur kan man ens sätta upp något som slumpmässigt skickar ut ljud över hela det hörbara spektrat?
Så det är höga ljud de skickar ut, speciellt om den nu stod 15m från din grusgång och fortfarande var uppe i 57-59dB. Jag förstår inte heller om den var rakt riktad mot dig eller inte, det kommer såklart att påverka mätningen och även vind och eventuella buskar och så vidare. Så givet att detta vad baseline, det kan bara bli värre hade jag tagit det vidare hos kommunen. En bild på alla skrämmor som brukar sitta upp och denna rapport borde få ett snabbt stopp för det hela. Hur kan man ens sätta upp något som slumpmässigt skickar ut ljud över hela det hörbara spektrat?
Eftersom rapporten svänger sig med lite olika mätevärden antagligen med tillhörande mätnormer, så tycker jag att du bör läsa in dig på de begreppen.
Plötsligt så betyder ett värde att det ska korrigeras ner med någon faktor för att bli ekvivalent med 8 timmar exponering eller så ... :|
Du kan kanske hitta matnyttigt här:
http://www.naturvardsverket.se/Global-meny/Sok/?query=buller&Naturvardsverketfv=6,7
eller denna PDF:
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h003.pdf
Plötsligt så betyder ett värde att det ska korrigeras ner med någon faktor för att bli ekvivalent med 8 timmar exponering eller så ... :|
http://www.naturvardsverket.se/Global-meny/Sok/?query=buller&Naturvardsverketfv=6,7
eller denna PDF:
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h003.pdf
Tack för hjälpen!pettervikman skrev:Det verkar inte vara så trevliga skrämmor... Så mätningen gjordes på en skrämma? dB skalan är logaritmisk så en ökning med 3dB innebär en dubblering i ljudnivån. Så om skrämmorna arbetar tillsammans skulle två skrämmor alltså ge en ökning av ljudnivån med 3dB. Sen så kommer inte ljudet alltid att förstärka direkt, beroende på frekvens och hur de är riktade etc. En interessant sida är denna [länk]
Det är en lång konflikt och grannen på andra sidan gubben har anmält gubben minst 5-6 gånger, men av olika anledningar har gubben ändå kommit undan med detta.
Vi har anmält detta till miljökontoret och klart dokumenterat med bilder så att det inte finns några tvivel om att gubben återigen inte följer vad han har instruerats av miljökontoret.
Gissa vad handläggaren då gör? Tror ni han gör ett oannonserat besök och gör egna mätningar? Nä, han ringer och frågar gubben om han har satt upp några nya skrämmor... Vilket han då självklart förnekar. För att se till att han gör en riktigt ordentlig utredning frågar han även gubbens fru som även hon intygar (i detta fall så refererar handläggaren frun som "oberoende") att det inte har satts upp några nya skrämmor.
Så tyvärr har vi inte speciellt höga förhoppningar på att miljökontoret kommer göra sitt jobb i det här fallet
Stämmer mina slutsatser i första posten?
Tack!Mikael_L skrev:Eftersom rapporten svänger sig med lite olika mätevärden antagligen med tillhörande mätnormer, så tycker jag att du bör läsa in dig på de begreppen.
[länk]
eller denna PDF:
[länk]
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Tog bort pdf-filen som du önskade.
Klicka här för att svara