J justusandersson skrev:
Se blå markering. Uppgiften om c/c anger att den är stående.
[bild]
Men som jag förstår det så är den regeln liggande med cc600 emellan eftersom 45x45 är stående och panelen liggande. Eller är det helt fel?
(Huset är rel nytt och då jag ringe husföretaget så nämnde de inget om stående 45x170or, tycker de borde sagt något om dem.)
 
B Byggtankar123 skrev:
Men som jag förstår det så är den regeln liggande med cc600 emellan eftersom 45x45 är stående och panelen liggande. Eller är det helt fel?
Ja. Så läser man inte ritningar.
 
J justusandersson skrev:
Ja. Så läser man inte ritningar.
Kan prov borra några hål genom panelen och kolla om jag hittar 45x170 regeln.
 
B Byggtankar123 skrev:
Men som jag förstår det så är den regeln liggande med cc600 emellan eftersom 45x45 är stående och panelen liggande. Eller är det helt fel?
(Huset är rel nytt och då jag ringe husföretaget så nämnde de inget om stående 45x170or, tycker de borde sagt något om dem.)
Tror jag hittade 45x170 reglar men bara på cc1200. En an mina panerbräder ser ut dom en Schweizisk ost, tänkte ta och skrivalimma en 45x195 utanpå regeln som fäst i fasaden samt använda stolpar i ytterkanterna. Det får duga.
 
  • Gilla
Pontarn74
  • Laddar…
Lånar tråden med en fråga: bygger man yttre bärlina samt stolpar av obehandlat virke eller är det impregnerat limträ? Frågar eftersom jag letar efter impregnerat limträ men tycker det verkar svårt att hitta ibland.
 
Normalt använder man obehandlat virke under tak.
 
Är det något negativt med att använda tryckt virke under ett altantak? Rent spontant hade jag hellre valt tryckt då jag tänker att eventuella lukter eller annat som avges från tryckt virke inte skulle märkas i ett så öppet utrymme. Jag har dock ingen riktig aning :)

Det känns kanske främst som att stolpar är extra utsatta för regn. Kan man då kombinera tryckta stolpar med bärlinor/reglar av ej tryckt virke?
 
Är man säker på att man aldrig kommer att bygga in altanen med väggar kan man naturligtvis använda tryckt virke. Men det tillför inget. Allt virke tål lite vatten, bara det inte blir stående i det. Det är bättre att ge det en lämplig ytbehandling.
 
Ska montera en snutt för takutdprånget men vill helst inte använda Balksko då det ser lite klumpigt ut. Hur kan man annars göra, skråskruva?
Hand håller träbit vid anslutning till annat trä i en konstruktion, möjligt alternativ till balksko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skråsskruva eller skruva genom bjälken som du ska fästa snutten i.
 
Hur fäster man in takbjälkarna i yttre bärlinan snyggt (utan balkskor som är fult?)
 
Det beror på hur de hamnar höjdmässigt i förhållande till varandra.Ibland får man tillverka (eller låta tillverka) beslag av plattstål.
 
optimum
F Falcon30 skrev:
Hur fäster man in takbjälkarna i yttre bärlinan snyggt (utan balkskor som är fult?)
Med konnstruktionsskruv Essve har dem
Här är två filmer så ser du hur man kan göra



Jag byggde uterum förra våren med sådanna och limträbalkar. Kanonbra, stabilt och drar åt bra.
 
Plattstål är tanken att man ska fälla in dom ngt uppifrån då?.
Känns si sådär att bara skruva 165*270 bjälkar i bärlinan.
 
optimum optimum skrev:
Med konnstruktionsskruv Essve har dem
Här är två filmer så ser du hur man kan göra

[media]
[media]
Jag byggde uterum förra våren med sådanna och limträbalkar. Kanonbra, stabilt och drar åt bra.
Jag körde dessa skruvar, blev väldigt bra.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.