16 414 läst ·
45 svar
16k läst
45 svar
Hjälp med altantak dimensionering
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Men som jag förstår det så är den regeln liggande med cc600 emellan eftersom 45x45 är stående och panelen liggande. Eller är det helt fel?J justusandersson skrev:
(Huset är rel nytt och då jag ringe husföretaget så nämnde de inget om stående 45x170or, tycker de borde sagt något om dem.)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Tror jag hittade 45x170 reglar men bara på cc1200. En an mina panerbräder ser ut dom en Schweizisk ost, tänkte ta och skrivalimma en 45x195 utanpå regeln som fäst i fasaden samt använda stolpar i ytterkanterna. Det får duga.B Byggtankar123 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Normalt använder man obehandlat virke under tak.
Är det något negativt med att använda tryckt virke under ett altantak? Rent spontant hade jag hellre valt tryckt då jag tänker att eventuella lukter eller annat som avges från tryckt virke inte skulle märkas i ett så öppet utrymme. Jag har dock ingen riktig aning 
Det känns kanske främst som att stolpar är extra utsatta för regn. Kan man då kombinera tryckta stolpar med bärlinor/reglar av ej tryckt virke?
Det känns kanske främst som att stolpar är extra utsatta för regn. Kan man då kombinera tryckta stolpar med bärlinor/reglar av ej tryckt virke?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är man säker på att man aldrig kommer att bygga in altanen med väggar kan man naturligtvis använda tryckt virke. Men det tillför inget. Allt virke tål lite vatten, bara det inte blir stående i det. Det är bättre att ge det en lämplig ytbehandling.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Produkter som diskuteras: "Balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skråsskruva eller skruva genom bjälken som du ska fästa snutten i.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på hur de hamnar höjdmässigt i förhållande till varandra.Ibland får man tillverka (eller låta tillverka) beslag av plattstål.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg