16 414 läst ·
45 svar
16k läst
45 svar
Hjälp med altantak dimensionering
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Då var offertförfrågan skickad. Blir en del material trots ganska enkelt bygge.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
En lite fundering. Altandäcket ligger flyttande på betongplattor, ca 80 kvm stor, ej gjutna plintar eller skruvad i husplattan. De senare går ej då vi har ”gjutisoler L-block” (eller vad det heter???). Min taket är att stolparna får dela plattor som altandäcket samt att de stolpen skruvas i däcket reglar. Frågan är om det finns risk att däcket kommer röra på sig om det skulle blåsa kraftigt, dvs att altaktaket får däcket att flytta på sig. Vad tror ni?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stolparna måste vara ordentligt låsta sin underkant, plint, järn i marken eller liknande. Infästning i lösa plattor är otillräckligt.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
När du skriver järn i marken, vad menar du då?J justusandersson skrev:
Har ca 400 mm grusbädd överst? F*n inser att detta kan bli ett problem.
T.o.m osäker om det går att lösa med Slutagtävs skruvar då stolpen ska ned mellan två reglar (rätt tajt, måste nog jacka ut lite i stolpen för att få plats) vilka är extremt svåra att flytta på.
Om man skulle gå ner med stolparna på mina betongplattor, förankra i altanreglarna och sedan en lite bit bort ca 30-50cm gräva ned plintar/ gjuta plintar och fästa i altanreglarna. Då kommer altan ligga stilla. Kan det funka?
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Har 145 mm resp 75 mm mellan reglarna. Hmm kliar mig i huvudet.
Den fjärde stolpen går inte att förankra i marken då det går dräneringsrör under. Men den kan skruvas fast i fasade, det är alltså vid utbyggnaden/ burspråkets hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den fjärde stolpen går inte att förankra i marken då det går dräneringsrör under. Men den kan skruvas fast i fasade, det är alltså vid utbyggnaden/ burspråkets hörn.
Skruva dän den yttersta regeln och gräv ner färdiga plintar som du monterar stolparna i. Förankra altanen i stolparna... kan var en tänkbar lösning.
Sedan skruvar du en regel utanpå stolparna och monterar frisen..
Sedan skruvar du en regel utanpå stolparna och monterar frisen..
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Den yttersta regeln du skruvat bort för att kunna montera stolparna skruvas tebaks utanpå stolparna.B Byggtankar123 skrev:
Frisen är den längsgående trallen som går runt altanen i ytterkanten (därför du har dubbla reglar med kottling och ett mellanrum på 70mm.
Ett alt är att göra ett urtag i stolpen, om du använder 95x95, på 25 mm i i vilken du fäller in den yttersta regeln. Då får du samma mellanrum 70mm mellan reglarna som idag.
Kladdig skiss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Tack, då är jag med. Tänkte nog mig det andra alternativet,Mazen skrev:
Den yttersta regeln du skruvat bort för att kunna montera stolparna skruvas tebaks utanpå stolparna.
Frisen är den längsgående trallen som går runt altanen i ytterkanten (därför du har dubbla reglar med kottling och ett mellanrum på 70mm.
Ett alt är att göra ett urtag i stolpen, om du använder 95x95, på 25 mm i i vilken du fäller in den yttersta regeln. Då får du samma mellanrum 70mm mellan reglarna som idag.
Kladdig skiss
[bild]
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Panik!
Typiskt ytterligare en tankevurpa.
Tanken är ju att skruva fast en 45x195 regel i fasaden men blir nu orolig om det kommer hålla. Enligt ritningen skall det sitta 45x45 cc600 stående reglar men när jag tittar på spikmönstret och trycker på fasaden verkar reglarna sitta på cc1200. Jag kan gå ned med stolpar i ytterkant av 45x195an, men blir svårare på mitten. Vad gör jag, eller kommer det funka med att fästa i fasaden cc1200?
Mina tankar:
- Skruvlimmad två 45x195 och sätter stolpar samt skruvar i fasadens 45x45 reglar.
- eller jag sätta en limträbalk och två stolpar. Dimension på limträt?
Precis i allt grubblande kom jag på denna lösning. Man skruva stående 45x95 regeln under 45x195 regeln så dessa stående 45x95or kan förankras i en liggande regel bakom plåten. (Den 45x170, inte 195 som på bilden, skrev fel.)
Typiskt ytterligare en tankevurpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är ju att skruva fast en 45x195 regel i fasaden men blir nu orolig om det kommer hålla. Enligt ritningen skall det sitta 45x45 cc600 stående reglar men när jag tittar på spikmönstret och trycker på fasaden verkar reglarna sitta på cc1200. Jag kan gå ned med stolpar i ytterkant av 45x195an, men blir svårare på mitten. Vad gör jag, eller kommer det funka med att fästa i fasaden cc1200?
Mina tankar:
- Skruvlimmad två 45x195 och sätter stolpar samt skruvar i fasadens 45x45 reglar.
- eller jag sätta en limträbalk och två stolpar. Dimension på limträt?
Precis i allt grubblande kom jag på denna lösning. Man skruva stående 45x95 regeln under 45x195 regeln så dessa stående 45x95or kan förankras i en liggande regel bakom plåten. (Den 45x170, inte 195 som på bilden, skrev fel.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Skulle verkligen behöva lite hjälp här!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
45x45 är inte mycket att fästa i oberoende av c/c avståndet. Tittar man på sektionen som du har bifogat, så framgår det att det finns stående 45x170 reglar på c/c 600 mm innanför. Med tillräckligt långa skruvar, det är 80 mm innan du når reglarna, borde du kunna fästa i 45x170 reglarna. Eventuellt kan du kanske plocka bort delar av ytterpanelen så du kommer närmare.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Vart ser du att det finns stående 45x170 regel?J justusandersson skrev:45x45 är inte mycket att fästa i oberoende av c/c avståndet. Tittar man på sektionen som du har bifogat, så framgår det att det finns stående 45x170 reglar på c/c 600 mm innanför. Med tillräckligt långa skruvar, det är 80 mm innan du når reglarna, borde du kunna fästa i 45x170 reglarna. Eventuellt kan du kanske plocka bort delar av ytterpanelen så du kommer närmare.
Min 45x195 kommer alltså ca 150mm ovanför den röda elipcen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg


