6 516 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Hjälp! Märklig timer till utebelysningen?
Hej,
Jag kan ju börja med att säga att el tyvärr inte är min starka sida.
Jag undrar om någon här kan hjälpa mig med hur man ställer in timern vi har ute i garaget som styr utebelysningen.
Så här ser timern ut:
http://i.imgur.com/NF16N.jpg
http://i.imgur.com/nVnRt.jpg
Precis under timern sitter en låda (syns på bilderna), från denna går det en kabel till ett vred med "man" "0" och "auto" samt en kabel till ett uttag och ett in i väggen till ett uttag på kortsidan av garagets yttervägg.
På långsidan av garaget (rakt utanför elskåpen på bilderna) sitter även (vad jag tror är) en skymningssensor (det sitter ett runt lock med ett 1 cm stort hål i för sensorn, man kan vrida på ytterlocket och täcka över sensorn).
Timern fungerar när vredet står på auto, kontakten inne och kontakten ute fungerar inte om vredet står på "auto". "0" stänger av allt och om jag vrider vredet till "man" så fungerar båda uttag men inte timern.
Min fråga är nu; hur ställer jag in timern?! Och kan man ställa in det så ytterbelysningen går på sensorn så att jag kan använda uttagen på ytterväggen till julbelysning?
Hoppas någon orkar läsa och fattar vad jag skrivit
MVH
P-H
Jag kan ju börja med att säga att el tyvärr inte är min starka sida.
Jag undrar om någon här kan hjälpa mig med hur man ställer in timern vi har ute i garaget som styr utebelysningen.
Så här ser timern ut:
http://i.imgur.com/NF16N.jpg
http://i.imgur.com/nVnRt.jpg
Precis under timern sitter en låda (syns på bilderna), från denna går det en kabel till ett vred med "man" "0" och "auto" samt en kabel till ett uttag och ett in i väggen till ett uttag på kortsidan av garagets yttervägg.
På långsidan av garaget (rakt utanför elskåpen på bilderna) sitter även (vad jag tror är) en skymningssensor (det sitter ett runt lock med ett 1 cm stort hål i för sensorn, man kan vrida på ytterlocket och täcka över sensorn).
Timern fungerar när vredet står på auto, kontakten inne och kontakten ute fungerar inte om vredet står på "auto". "0" stänger av allt och om jag vrider vredet till "man" så fungerar båda uttag men inte timern.
Min fråga är nu; hur ställer jag in timern?! Och kan man ställa in det så ytterbelysningen går på sensorn så att jag kan använda uttagen på ytterväggen till julbelysning?
Hoppas någon orkar läsa och fattar vad jag skrivit
MVH
P-H
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Verkar vara ett dugnsur. Här har du en manual på ett liknande ur. Du ställer det genom att peta de gula "plupparna" fram o tillbaka. Tiden ställer du med den röda ratten i övre högra hörnet.
http://www.gyllingteknik.se/produkter/elektromekanik/orbis/ORBIS%20-%20CRONO.pdf
"Lådan" på bilden är en kopplingsdosa.
Du behöver koppla om i dosan om du vill att uttaget ute skall styras med timer.
http://www.gyllingteknik.se/produkter/elektromekanik/orbis/ORBIS%20-%20CRONO.pdf
"Lådan" på bilden är en kopplingsdosa.
Du behöver koppla om i dosan om du vill att uttaget ute skall styras med timer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
På beskrivningen låter det ändå som att uttagen kan styras över timern. Timern ser ut att ha två klockor, två kanalig, där ena klockan kanske styr belysningen och den andra uttagen. Med att timern "fungerar", menar du att själva uret tickar då, eller att utebelysningen fungerar eller vad?
För att reda ut detta, och hur sensorn kommer in i bilden, måste du nog öppna dosorna och rita upp ett kretsschema.
För att reda ut detta, och hur sensorn kommer in i bilden, måste du nog öppna dosorna och rita upp ett kretsschema.
Tack för svar. Jag tror jag börjar förstå lite mer hur allt är kopplat.
Precis som du säger så är det mest troligen två olika klockor, en styr sensorn som i sin tur styr ytterbelysningen. Sensor nummer två styr om uttagen skall vara igång eller inte.
Varit ute och testat lite nu ikväll.
Jag testade att lysa med en ficklampa på sensorn, då klickade det till och ljusen slocknade. Jag gjorde samma test mitt på dagen i helgen som var (täckte för sensorn med locket) men ljuset tändes inte. Mest troligen för att sensorn inte var igång tack vare timern.
Samma sak med uttagen, jag har testat uttagen mitt på dagen, då var det strömlöst. Nu på kvällen testade jag och då var där ström. Så jag kopplade in julbelysningen i ett av uttagen och de lös finfint... gick in, klockan 00.00 kollade jag ut och då var julbelysningen avstängd men utebelysningen igång...
Ska ut imorgon och kolla hur klockan står och se om jag kan lista ut vilken klocka som går till vad.
Precis som du säger så är det mest troligen två olika klockor, en styr sensorn som i sin tur styr ytterbelysningen. Sensor nummer två styr om uttagen skall vara igång eller inte.
Varit ute och testat lite nu ikväll.
Jag testade att lysa med en ficklampa på sensorn, då klickade det till och ljusen slocknade. Jag gjorde samma test mitt på dagen i helgen som var (täckte för sensorn med locket) men ljuset tändes inte. Mest troligen för att sensorn inte var igång tack vare timern.
Samma sak med uttagen, jag har testat uttagen mitt på dagen, då var det strömlöst. Nu på kvällen testade jag och då var där ström. Så jag kopplade in julbelysningen i ett av uttagen och de lös finfint... gick in, klockan 00.00 kollade jag ut och då var julbelysningen avstängd men utebelysningen igång...
Ska ut imorgon och kolla hur klockan står och se om jag kan lista ut vilken klocka som går till vad.
Någon som vet hur man återställer ett sånt här dygnsur? Antingen så vet jag inte hur man ställer in tiden rätt eller så har förra ägarna pillat på visarna för inget stämmer överhuvudtaget.
Den inre klockan går till sensorn som i sin tur tänder/släcker belysningen över garageporten och den yttre klockan går till uttagen.
Någon som vet hur man "fabriksåterställer" uret? Och hur man ställer in själva klockan?
MVH
P-H
Den inre klockan går till sensorn som i sin tur tänder/släcker belysningen över garageporten och den yttre klockan går till uttagen.
Någon som vet hur man "fabriksåterställer" uret? Och hur man ställer in själva klockan?
MVH
P-H
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Hej, har du läst mitt inlägg #2? Tycker att det liknar ditt tidur i pdf:en så du borde kunna ställa ditt tidur enligt dessa instruktioner. Annars är det inte en sådan gigantiskt utgift att köpa nytt.
Hej,HandySmurf skrev:
Ja, jag har läst det men det stämmer inte överrens med det jag har... jag kan iaf inte lista ut hur jag ska ställa in det med hjälp av beskrivningarna som finns i den bruksanvisningen.
Var kan man köpa ett nytt ur som gör samma sak? Gärna digitalt
MVH
P-H
Tror jag fått rätt på det nu... visarna är som en vanlig analog klocka... så det gick att dra visaren bakåt för att ställa in rätt tid utan att ändra de två timer-uren. Så nu är allt rätt inställt vad jag kan se, klockan var 00.30 så jag ställde in så båda timer-uren stod på 00.30, visarna var helt fel så jag drog tillbaka dem så de också stod på 00.30. Återstår att se om det verkligen är rätt 
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ett Theben Astrour 2 kanal är nog det du efterfrågar. Kostar kanske 1000-1500kr och en halvtimmes montering så säg 2000kr bör vara rätt så rimligt räkning från en Elektriker.
Klicka här för att svara