2 072 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Hjälp målning överliggare balkong i trä
Många oljor nu för tiden är väldigt mjölkiga och jag tycker att det är svårt att få ett bra resultat med dom och att det är som att den tränger in ojämnt och ger ett "flammigt" resultat så det är mycket därför jag använder Hagmans för den påminner mer om den "gamla tidens" oljorF fribygg skrev:
Jo, men nu är det ju inte enbart lösningsmedel, och tryckimpregneringen i sig ger ju ett rötskydd på några decennier, så oljningen blir ju mer estetisk även om den självklart också gör träet lite mer levande. Nu för tiden så är det även många som tvättar trallen med linoljesåpa istället för att olja, men som jag skrev förut så är det bara mina åsikter utifrån mina erfarenheter och det finns garanterat dom som vet bättre. Däremot så har jag under 35 års tid byggt och efterbehandlat över 100 altaner och uteplatser och det har funkat bra hittills även om det garanterat finns bättre sätt. Allt gottF fribygg skrev:
Jag skulle inte välja en olja som till största delen består av lösningsmedel, och det gör väl den du använder?J JAE69 skrev:Jo, men nu är det ju inte enbart lösningsmedel, och tryckimpregneringen i sig ger ju ett rötskydd på några decennier, så oljningen blir ju mer estetisk även om den självklart också gör träet lite mer levande. Nu för tiden så är det även många som tvättar trallen med linoljesåpa istället för att olja, men som jag skrev förut så är det bara mina åsikter utifrån mina erfarenheter och det finns garanterat dom som vet bättre. Däremot så har jag under 35 års tid byggt och efterbehandlat över 100 altaner och uteplatser och det har funkat bra hittills även om det garanterat finns bättre sätt. Allt gott
Jag har provat femtioelva olika oljor och så länge träet är "färskt", (vilket TS referade till), rötskyddet är intakt och behandlingen är estetisk så tycker jag att den här gett bäst lyster och utseende på altanen. Är det äldre trä så använder jag annan olja. Men hur som haver så är det bara mina egna, uppenbarligen felaktiga, åsikter och jag kommer hädanefter inte att fortsätta att ge dåliga råd här på forumet så det är ingen anledning till oro. Tack och hejF fribygg skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden