Montera 4st MD99 500mA 5W 10V
Vad säller jag drivern på

• Närbild av teknisk specifikation för en belysningsdrivare med modellnummer, elektriska värden och säkerhetsstandarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
500 mA. Eftersom jag inte vet exakt vilket don det där är skulle jag säga att du ska lägga två lampor på varje kanal. Det är vanligt att man vill belasta kanalerna jämt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
500 mA, det är konstant ström som gäller så strömmen ska vara 500 mA oberoende av antalet lampor i serie.

tommib
Googlade drivdonet nu och det var malmbergs egna. Kanalerna ska belastas jämt, så två spottar per kanal. Inställningen på bägge ska som sagt vara 500mA.

Ok men volten är ju olika

• Etikett på Malmbergs dimbar LED-driver med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall ha 2x4 lampor

Drivern reglerar utspänningen inom det visade intervallet för att uppnå önskad ström.

tommib
Aha. Du skrev i första posten att du skulle ha fyra spottar.

"Volten", eller spänningen, är endast intressant sekundärt. Som du ser står det 10-50V på din önskade inställning. Precis som Bo skriver ovan så är detta konstantström-LED. Det innebär att de ska ha just konstant ström, i detta fall 500mA. Den strömmen kommer vara lika i hela slingan. Beroende på hur många armaturer du har kommer det krävas olika hög spänning för att driva den strömmen. Ca 10V per armatur för att vara exakt. Det tillkommer lite för ledningsresistens så det är bra att inte ligga precis på marginalen. Drivern anpassar helt enkelt spänningen inom det angivna intervallet för att uppnå konstant ström.

Tack konstatera att jag fått fel dimmer Kan jag använda vanlig strömbrytare tills RÄTT dimmer kommer

Ja, detta drivdon kan styras med antingen tryckknapp eller 1-10V-potentiometer. Dimmern är inbyggd.

tommib
För att förtydliga lite så kan du med en helt normal koppling i strömbrytaren tända och släcka dina LED precis som vilken lampa som helst. Om du lägger till en inmpulsfjäder i brytaren och kopplar tändtråden till ingången som är märkt "switch-dim" så kan du slå av och på sammt dimma med den strömbrytaren. Det förutsätter dock att du kan få fram fast fas till drivdonet också.

Om det jag skrev lät som grekiska rekommenderar jag att du tar in en elektriker.

Ok jo de förstår jag Har fast fas Obs Sanna fas

tommib
Samma fas antar jag att du menar... Ja, det måste det vara.

Tack för hjälpen funka kanon när jag fatta hur brytaren funka :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.