Jag har gjort klart delen som hör radiatorkretsen och för skojs skull provade jag att trycksätta den med luft

Jag pumpade upp trycket till 1,5 bar anl hydrotermometer biltemas luftpåfyllare visade 1.8), ingen av de mätarna är väl helt pålitliga när det gäller nogranhet

Jag pumpade upp det några ggr så att alla element och rör skulle sätta sig ordentligt

Lät det står 1,5 bar under natten ~12 timmar senare läste jag av rycket, det hade dalat med ~0.03 bar :eek:

Det är ganska många liter luft i systemet så i % är det inte mycket, om man antar radiatorvolymen till 300 Liter så handlar det om 1 ‰ (1 promille!), men kan det vara så att det lilla temperaturfall som skett under natten + att jag tror att högtrycket över Norrland stärkt sig en aning under natten men det vet jag säkert pga avsaknad av barometer, men kan räcka för att orsaka tryckfallet :confused:

Kan det vara så att luft lättare smiter ut vid radiatorventilerna än vad vatten kan?

Jag har nu fyllt upp till 1,5bar kl ca 12:15 ska läsa av varje timme framöver få se

Men är det någon där ute som vet hur man ska förhålla sig till detta? :confused:

/R

Det lär ju vara under mätarnas noggranhet.

C
Man brukar väl trycktesta radiatorkretsar med vatten normalt sett...

Ja, alltså exakt vilket tryck jag har är höjt i dunkel pga bristande noggrannhet/kvalitet på mätarna

Hydrotermometern sitter fast monterad, det är på den jag avläser trycket, jag antar att den visar samma "fel" hela tiden , den borde ju inte "vandra" vid konstant tryck?

Den där biltema-luftfyllaren är dels svårläst och sedan tvivlar jag på noggranheten, dvs att den kan variera mellan provningarna så den är lämnad åt sidan

Humm ... läster av nu igen ett par timmar senare och verkar trycket stå eller rent av ökat! ?? ,,, temperaturen inne har stigit några grader nu när solen ligger på...

Men det handlar om extremt extremt små rörelser på nålen, inom marginalen för fel-avläsning till och med kanske ....

/R

Jo, vatten har en tätare densitet så det är kanske att föredra och mer rätt att provtryck med det :p

Men det var enkelt att montera luftnippeln på avtappningskranen för radiatorkretsen och köra upp trycket med kompressorn, ren bekvämlighet :rolleyes:

Ganska enkelt att ansluta vattenslangen också och springa runt och lufta, är det tätt så kan ju vattnet stå kvar så är jag ju klar med det sedan när övriga systemet driftsätts

Ska nog ta vatten från varmvattenkran , annars blir det himla kallt här inne då jag inte har någon värme om jag fyller med kallvatten :p

Humm... trycket förändras över tiden när vattnet kallnar/värms beroende på om jag fyller med kallt eller varmt ..... så variation kvarstår på samma sätt som med luft :(

Hilfe, någon som vet hur man ska förhålla sig kring detta!

/R

C
Du provtrycker med vatten, låter det stå ett dygn och ser vad som händer.
Använd kanske inte kallvatten, men rumstempererat vatten?

Väldigt svårt att hitta en läcka när du trycker med luft också. Vatten är liksom lite uppenbarare. "Där är det blött, där läcker det" funkar bättre än "Där är det luft, där läcer det." ;)

annars kan du ta en blomspruta med såpvatten och duscha alla skarvar så ser du snart ifall det läcker luft.

blackadder skrev:
annars kan du ta en blomspruta med såpvatten och duscha alla skarvar så ser du snart ifall det läcker luft.
Du tror det finns alltså risk att jag har ett läckage med tanke på det tryckfall jag noterat under natten på ungefär 0.03bar översatt i ungefärlig % en eller någon promille ?? :eek:

/R

Monterat in den andra Hydrotermometern som jag ska ha i systemet och den mäter min luftprovtryckning nu också, och den visar rejält över 1,5bar, mer mot det 1,8 som luftfyllaren från biltema visade när jag fyllde :rolleyes:

Jäkla skitgrejer som bara pekar dit pepparn växer :mad:

"trallallallalaa .. vem ska man tro på tro på när allt är som det är" :D

/R

var väldigt försiktig när du provtryvker med luft.
1,5bar luft motsvarar ett vattentryck på ca 15 bar.
räcker gott att bara trycka 0,5 när du trycker med luft.

Mvh emonne

emonne skrev:
var väldigt försiktig när du provtryvker med luft.
1,5bar luft motsvarar ett vattentryck på ca 15 bar.
räcker gott att bara trycka 0,5 när du trycker med luft.

Mvh emonne

Ehh... Okej :eek:

Förtydliga/utveckla gärna mer :confused:

Tryck är tryck i min värld oavsett ??

Syftar du kanske på volymskillnaden med att fylla med luft kontra vatten?

Smäller det med luft är det 15ggr volymen i systemet som ska ut vid brottspunkten vid samma tillfälle, dvs en sjujäkla kraft som frigörs när all luft vill ut samtidigt likt en explosion

Vatten som i det närmaste inte låter sig komprimeras kommer bara att "poppa" till när det spricker, när första centilitern vatten har gått genom brottspunkten så är trycket "bort" och det resterande vattnet "stillsamt" flödar ur

Är jag helt ute och cyklar här eller, rätt mig gärna så man inte ställer till med någon stor olycka med personskador som följd

/R

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.