Ska koppla in en Nexa ZV-9101
Svart/BLÅ går till underliggande eluttag.
Är det här helt rätt?
Vad är vad här och hur kopplar jag. Jag tror jag vet men då jag ej är behörig såklart så vill jag säkerställa detta.
Svart/BLÅ går till underliggande eluttag.
Är det här helt rätt?
Vad är vad här och hur kopplar jag. Jag tror jag vet men då jag ej är behörig såklart så vill jag säkerställa detta.
Dom två blå under varsin N-skruv. Dom två svarta under varsin L-skruv. Den vita under den femte skruven om du gör på enklaste sätt.
Fast jag hade kopplat ihop de två faserna respektive nollorna i varsin trepolig Wago och dragit en separat tråd från varje till Nexan istället för att använda nexan som kopplingsplint.
Sen får du dra ett par trådar från A1 och A2 genom den gamla brytaren så att den kan styra Nexan.
Fast jag hade kopplat ihop de två faserna respektive nollorna i varsin trepolig Wago och dragit en separat tråd från varje till Nexan istället för att använda nexan som kopplingsplint.
Sen får du dra ett par trådar från A1 och A2 genom den gamla brytaren så att den kan styra Nexan.
Det kan vara så att svart är fas och blå som är skarvad är neutralledare.
Vit kan vara tändtråd till belysning.
Om detta stämmer så blå och svart till L och N på Nexan.
Vit till våg med pil p Nexan.
Bygel från N till A2.
L till väggbrytaren och vidare till A1.
Skaffa några Wago-klämmor inann du går igång med kopplandet.
Vit kan vara tändtråd till belysning.
Om detta stämmer så blå och svart till L och N på Nexan.
Vit till våg med pil p Nexan.
Bygel från N till A2.
L till väggbrytaren och vidare till A1.
Skaffa några Wago-klämmor inann du går igång med kopplandet.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Välkommen till forumet.
En motfråga. Vad är det för brytare du fotograferat? Har den en eller två knappar? lampan, kan den styras från mer än ett ställe?
Jag får inte riktigt ihop beteckningarna på brytaren med de synliga kopplingsklämmorna.
En motfråga. Vad är det för brytare du fotograferat? Har den en eller två knappar? lampan, kan den styras från mer än ett ställe?
Jag får inte riktigt ihop beteckningarna på brytaren med de synliga kopplingsklämmorna.
Tack för svar, men är det ok. Att skarva Neutralledaren via wago? Dvs den kommer gå både till nexa och strömuttag.
Enpoligt uttag. Styr taklampan
Enpoligt uttag. Styr taklampan
Varför den är skarvad nu vet jag ej. Tillför ju dock en strömbrytare på samma kabel. Utöver hur det är nu.
Tack snälla ni
Tack snälla ni
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara