K
A alfons74 skrev:
Nu, har jag provat lampan och den fungerar.

Bakgrunden är att jag för några år sedan renoverade köket och då drogs det om en hel del med elen och takdosan fick lite fler trådar i sig, vart alla går vet jag inte men när jag tar bort proppen som går till takdosan så slocknar närliggande eluttag.

Den vita tråden går upp till takdosan. Dock så vad jag kan se/känna så går INTE den svarta tråden från strömbrytare upp till takdosan som jag tidigare i tråden nämnde.
Bifogar bild på kopplingen till brytaren.
Det svarta (den troliga fasledaren) kan komma var som helst från. Saknar i praktiken betydelse, förutsatt att det faktiskt är fas.

Du säger att du testat lampan. Menar du då ljuskällan, eller hela armaturen med ljuskällan i?

Edit: Har du haft en fungerande lampa i taket EFTER renoveringen?

Jag menar hela armaturen. Så den verkar fungera som det ska.
K Kardan79 skrev:
Det svarta (den troliga fasledaren) kan komma var som helst från. Saknar i praktiken betydelse, förutsatt att det faktiskt är fas.

Du säger att du testat lampan. Menar du då ljuskällan, eller hela armaturen med ljuskällan i?

Edit: Har du haft en fungerande lampa i taket EFTER renoveringen?
Jag menar hela armaturen, och den fungerar som den ska. Jag har inte haft en lampa efter renoveringen utan det är först nu som vi ska sätta dit en :)

Vet inte om detta har betydelse men när jag separerar en blå tråd från sockerbiten i taken så slocknar en bordslampa som vi har i en eluttag i köket…

K
A alfons74 skrev:
Jag menar hela armaturen. Så den verkar fungera som det ska.

Jag menar hela armaturen, och den fungerar som den ska. Jag har inte haft en lampa efter renoveringen utan det är först nu som vi ska sätta dit en :)
Jag måste fråga igen - har du inget mätinstrument? Det skulle verkligen underlätta...

Antingen är felet vid brytaren (brytaren trasig, den svarta är inte en fasledare, osv) eller så gjorde du något tokigt vid inkopplingen. Du har ju kontrollerat att den grå vid takdosan är den vi ser ansluten till brytaren. Att alla de blå ledarna skulle vara något annat än nolla/neutral framstår som mindre troligt.

K
A alfons74 skrev:
Vet inte om detta har betydelse men när jag separerar en blå tråd från sockerbiten i taken så slocknar en bordslampa som vi har i en eluttag i köket…
Det innebär bara att den ledaren går vidare till det uttaget (på ett eller annat vis).
Du skulle ju kunna kolla vad det är för färg på den ledare som INTE är blå eller gul/grön i det uttaget (borde rimligen vara brun eller svart (mer troligt svart hemma hos dig)).

Var det en elektriker som stod för elarbetet i samband med renoveringen?

Jag har en sån här, men den kan jag inte se mer än att det är ström i tråden?

• Multimeterprober i en hand på stengolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror felet är att TS tar en av de befintliga FK.
Jag gissar att det som TS kallar sockerbitar är wago.
TS: Du måste skaffa tre nya wago som har 5 anslutningar istället för 3.
Ta gärna en bild på hur du kopplar, så blir det tydligt.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag måste fråga igen - har du inget mätinstrument? Det skulle verkligen underlätta...

Antingen är felet vid brytaren (brytaren trasig, den svarta är inte en fasledare, osv) eller så gjorde du något tokigt vid inkopplingen. Du har ju kontrollerat att den grå vid takdosan är den vi ser ansluten till brytaren. Att alla de blå ledarna skulle vara något annat än nolla/neutral framstår som mindre troligt.
Den grå är
K Kardan79 skrev:
Det innebär bara att den ledaren går vidare till det uttaget (på ett eller annat vis).
Du skulle ju kunna kolla vad det är för färg på den ledare som INTE är blå eller gul/grön i det uttaget (borde rimligen vara brun eller svart (mer troligt svart hemma hos dig)).

Var det en elektriker som stod för elarbetet i samband med renoveringen?
japp, en elektriker har kopplat in all el, men detta tänkte jag klara ut själv 😅

K
S sblixten skrev:
Börjar misstänka det jag med.

Till TS - du kan inte bara plocka ur en slumpvis utvald blå ledare ur kopplingsklämman och koppla den till armaturen. Du måste koppla ihop en ny bit blå ledare med de befintliga blå ledarna, och koppla den andra änden till armaturen.

Kopplingsklämma med blå, svarta och gröngula ledare i taket, med hänvisning till korrekt anslutning av ledare till armatur.
Skapa konto

Edit: TS - få inte för dig att ta en bit bli ledare från en lampsladd eller liknande.

S sblixten skrev:
Vad betyder fk?
Såhär har jag kopplat, sen ska den blå tråden in i lampans L och den vita till N?

A alfons74 skrev:
Vad betyder fk?
Såhär har jag kopplat, sen ska den blå tråden in i lampans L och den vita till N?

• Elektriska kablar och kopplingsplintar hänger från ett tak, med ett metallfäste synligt runt kablarna.
    Skapa konto
K
A alfons74 skrev:
Vad betyder fk?
Bild saknas.
Det är kablarna i taket han avser (alla kablar har olika beteckningar).

Edit - bild kom.

Det funkade inte heller… att koppla in blå till N och vit til L…

Mät mellan vit och blå och se om du har spänning med strömbrytaren tillslagen.
Edit: Mät också med strömbrytaren frånslagen.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Mät mellan vit och blå och se om du har spänning med strömbrytaren tillslagen.
Edit: Mät också med strömbrytaren frånslagen.
Inget utslag alls, varken när strömbrytaren är på eller avslagen.

• Elektriska kablar och anslutningar i tak utan ström indikerar felsökning av elproblem.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.