Hej alla kloka fixare i karantän.. Skulle verkligen uppskatta lite "återkoppling"

(220 inte 3-fas) Köpte en begagnad fin spis med ugn idag. Guben sa att det är bara att koppla in efter att du bytt ut sladdarna. Men riktigt så blev det inte...

Den "nya" har en märklig kontakt. Och den gamla har utöver de 3 kablar jag tänkte mig, ytterligare 2 svarta kablar?

Skulle bli hiskligt glad om någon kunde säga om det är okej att jag bara kopplar in BRUN - BLÅ - GULGRÖN på exakt samma ställe i den nya spisen, där den nya spisens sladdar var kopplade. (Jag har alltså kopplat bort den gamla spisens kabel och ska använda den till den nya spisen).

För att förtydliga: jag har på farbrorn som sålde spisen skruvat loss kabeln från min gamla spis och skruvat loss kabeln från nya spisen, och det "enda" jag ska göra är att ansluta den gamla kabeln till den nya spisen. Så tänkte jag...

Ps jag har inte 3 fas 400V i huset så jag fattar inte vad de två svarta sladdarna är?

Bifogar bilder.

Bild 1 är gamla spisens kontakt
Bild 2 är gamla spisens kopllingsdon
Bild 3 är nya spisen info
Bild 4 är nya spisens kontakt
Bild 5 är nya spisens kopplingsdon
Bild 6 är stickkontakten i väggen
Bild 7 stickkontaktens sladdar/koppling (två svarta kablar är kopplade längs ner)

Ps huset är byggt ca. 1940 Närbild på en ovanlig spiskontakt med tre stift mot bakgrund av en äldre spis och elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla spisens kontakt och kopplingsdon med brun, blå och gulgrön kabel samt två svarta kablar.
Skapa konto
Elkopplingsschema på en spis som visar olika konfigurationer för 230V och 400V anslutningar.
Skapa konto
Närbild på hand som håller en vit elkontakt med tre stift mot en suddig bakgrund.
Skapa konto
Utsikt över insidan av en spis där olika kablar är anslutna till ett kopplingsdon, med bruna, blåa och gulgröna sladdar synliga.
Skapa konto
Eluttag med anslutna trådar brun, blå, gulgrön och två svarta mot en vägg.
Skapa konto
Vägguttag för spis med en 220V-kontakt mot en nött vägg.
Skapa konto

Redigerat:

Bästa svaret

Det gubben sa är visserligen sant, men inte lämpligt.

Din gamla spis är av bilden att döma en 400 V-spis som kopplas in på tre faser, utan nolla (du glömde fota inkopplingsanvisningen, men av det som skymtar i överkant i bild så är det en 400 V-spis. Det bekräftas av stickproppen som saknar stiftet för nollan.

Din "nya" är är en 230 V-spis, som kan kopplas in på en, två eller tre faser plus nolla. Den är just nu kopplad för enfasdrift, men så ska du inte ha det.

Du har ett perilexuttag med tre faser och troligen en nolla. Jag ser en blå ledare som i så fall ska vara ansluten uppe till höger på bild. Detta behöver du dubbelkolla. Då din gamla spis inte använde nollan så vet vi inte om den är korrekt. Det bör räcka med att mäta spänningen mellan nolla och en av faserna i uttaget för att bekräfta.

Det sladdställ du hade till gamla spisen kan inte användas till din "nya" spis eftersom det saknar en ledare för nollan. Du behöver köpa ett nytt som har fem ledare (och fem stift i stickproppen).

Därefter kan din "nya" spis kopplas in på tre faser och nolla. Glöm inte att ta bort de byglar som sitter där idag mellan L1-L2-L3 i spisen anslutningsplint.

• Gilla
pitaoj och 2 till
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Din gamla spis är av bilden att döma en 400 V-spis som kopplas in på tre faser, utan nolla (du glömde fota inkopplingsanvisningen, men av det som skymtar i överkant i bild så är det en 400 V-spis. Det bekräftas av stickproppen som saknar stiftet för nollan.

Din "nya" är är en 230 V-spis, som kan kopplas in på en, två eller tre faser plus nolla. Den är just nu kopplad för enfasdrift, men så ska du inte ha det.

Du har ett perilexuttag med tre faser och troligen en nolla. Jag ser en blå ledare som i så fall ska vara ansluten uppe till höger på bild. Detta behöver du dubbelkolla. Då din gamla spis inte använde nollan så vet vi inte om den är korrekt. Det bör räcka med att mäta spänningen mellan nolla och en av faserna i uttaget för att bekräfta.

Det sladdställ du hade till gamla spisen kan inte användas till din "nya" spis eftersom det saknar en ledare för nollan. Du behöver köpa ett nytt som har fem ledare (och fem stift i stickproppen).

Därefter kan din "nya" spis kopplas in på tre faser och nolla. Glöm inte att ta bort de byglar som sitter där idag mellan L1-L2-L3 i spisen anslutningsplint.
Jag får inte ihop bilden på väguttaget , den blå ledaren, i vilken skruv sitter den ? Jag tycker det ser ut som nederst till vänster och då skulle det vara fas i den....

Det är därför jag skrev dubbelkolla. Det är inte alls omöjligt att både uttag och gamla spis är fulkopplade med nollan på fel plats. Det ser lite misstänkt ut på bilden.

S skaraborgsfakir skrev:
Jag får inte ihop bilden på väguttaget , den blå ledaren, i vilken skruv sitter den ? Jag tycker det ser ut som nederst till vänster och då skulle det vara fas i den....
Ja TS får börja med att ordna till uttaget om man tittar närmare verkar det vara femledare dit men med brun på N och blå på L3 dessutom ligger tråden till L2 klämd och skadad över anslutningen. Så kolla upp i centralen lägg nollan rätt där om den inte redan är det och skala om kabeln och flytta uttaget lite så det räcker att göra riktigt.

I uttaget ligger blå på L3 och brun på L. Mät upp och kontrollera att nolla finns och på rätt ställe!
Har man växlat nollan med en fas på en 400V-spis går inget sönder men delar av spisen blir slö med dålig värme, och beroende på vilken del och hur man använt spisen kanske det aldrig märkts...är det fel när du kopplar in din nya spis går garanterat något sönder.
Annars, som sagt, ett nytt sladdställ med fem stift så blir det middag sen.

Hej och tack för era svar!

Det får bli elektriker, för i det här huset är mycket knasigt och knepigt.

Stort tack iaf för er input!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Tack för alla svar!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P pitaoj skrev:
Ps jag har inte 3 fas 400V i huset så jag fattar inte vad de två svarta sladdarna är?
Den gamla spisen gick på 400V/tre faser, så uppenbarligen finns det i huset. Hur ser säkringarna till spisen ut i elcentralen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.