VVC till ett garage där man bara tappar vatten sporadiskt känns som väldigt bortkastat och en ren energitjuv.

Okej missade att du har vvc.Tycker du ska testa förskjuta kurvan 5 grader så du inte får så varmt.

Enligt displayen anser inte värmepumpen att det är värmesäsong. Då spelar det väl ingen roll hur mycket man förskjuter värmekurvan?

useless useless skrev:
Enligt displayen anser inte värmepumpen att det är värmesäsong. Då spelar det väl ingen roll hur mycket man förskjuter värmekurvan?
Men det är väl kallare än 17 grader ute nu?

V VallValle skrev:
Nja, jag tror inte det är växelventilen som spökar i mitt fall. Jag tror det är just den extra konstant gående cirk.pumpen för att alltid säkerställa varmvatten inne i huset som ställer till det. Varmvattenrören ligger i samma kulvert in till huset som golvvärmevattnet, så jag tror att kontinuerligt flöde av varmvatten i kulverten värmer upp golvvärmeslingorna till 29 grader och då också tappar värme från varmvattnet i den överföringen så att vv måste nyproducerad hela tiden.

Den extra cirk.pumpen var ett krav från kommunen för att inte spola en massa extra vatten innan varmvattnet kom fram från garage till hus, men nu känns det snarare som en energislösare än en energibesparing.
Jag ska försöka lista ut en smartare styrning av den externa vv cirkpumpen så den inte går kontinuerligt.

Men jag såg på inkommande vv-ledning i huset en sorts tempventil/mätare. Någon som vet vad denna gör vid inkommande varmvatten på huset?
Det är en vanlig reduceringsventil och borde vara till vvc men problemet blir om du stryper reduceringen så kommer bli kallare så du får fler starter för varmvatten.Har du någon koll på driftekonomin på din pump

Redigerat:
Det är absolut inte en reducering utan en termostatisk ventil för vvc. Om du skruvar in den så blir vvc kallare å cirkulerar inte så fort om inte jag inte missminner mig. Det innebär ganska säkert färre starter för vp i vv läge. Men som jag va inne på å även andra, vvc på vp är ingen bra kombo även om den ibland inte går. Blir stora tomgångsförluster å dessutom så smiter den värmen ut på golvet när man inte vill ha den varm. Å dessutom så fungerar väl ctc gsi växelventil precis som en..... växelventil å inte shunt

V växelventil skrev:
Men det är väl kallare än 17 grader ute nu?
Nu, ja. Men när tråden startade hade TS problem med att det var för varmt inne trots att värmepumpen var i sommarläge.

useless useless skrev:
Nu, ja. Men när tråden startade hade TS problem med att det var för varmt inne trots att värmepumpen var i sommarläge.
Men hade TS inte för varmt jämnt?

V Vector skrev:
Det är absolut inte en reducering utan en termostatisk ventil för vvc. Om du skruvar in den så blir vvc kallare å cirkulerar inte så fort om inte jag inte missminner mig. Det innebär ganska säkert färre starter för vp i vv läge. Men som jag va inne på å även andra, vvc på vp är ingen bra kombo även om den ibland inte går. Blir stora tomgångsförluster å dessutom så smiter den värmen ut på golvet när man inte vill ha den varm. Å dessutom så fungerar väl ctc gsi växelventil precis som en..... växelventil å inte shunt
Nej du kan justera lägena på TS växelventil.vi kallar den reduceringen ventil men egentligen är det en trycklegeringsventil som ska få ner trycket.

Intressant.. justera lägena, berätta för det har gått mig förbi att man kan justera lägena

V Vector skrev:
Intressant.. justera lägena, berätta för det har gått mig förbi att man kan justera lägena
Inga problem bara ta bort motorn och ställa på plastratten.Du kan ändra håll med utan ta bort ventilhuset utan bara justera inne i motorn på bygeln vrider du 90 grader om den går åt fel håll men det är spänning på så försiktigt.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Inga problem bara ta bort motorn och ställa på plastratten.Du kan ändra håll med utan ta bort ventilhuset utan bara justera inne i motorn på bygeln vrider du 90 grader om den går åt fel håll men det är spänning på så försiktigt.
Finns väl ingen mening med att shunta ner tappvarmvatten till värmesystemet? Varmvattnet görs med lägre verkningsgrad och blir dyrare..

Saker började se riktigt bra ut när jag slog av cirk pumpen som hela tiden transporterar varmvatten in till huset....tills idag då jag kollade driftinfon.
Cirk pumpen är avslagen vi har som sagt fått spola väldigt länge för att få varmvatten i huset det senaste 1.5 dygnet. Men nu har jag åkt på en jäkla massa starter av varmvatten och höga temperaturer istället. Massor av spikat i kurvorna. ??

Jag gillade för övrigt idén med en liten varmvattenberedare inomhus tills att vv skickat in varmvattnet från beredaren i garaget. Kanske t.o.m finns någon smidig genomströmningvärmare som skulle göra susen.

Se nuvarande kurva på driftinfon

• Värmepumpens driftinformationsskärm med oregelbunden temperaturkurva och etikett 'CTC'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
VVC till ett garage där man bara tappar vatten sporadiskt känns som väldigt bortkastat och en ren energitjuv.
Det är tvärtom...bergvärmepumpen och vattenpump gör egen brunn står i garaget. Sen är det kulvert in till huset, och där tappar vi inte vatten bara sporadiskt :-)

V VallValle skrev:
Saker började se riktigt bra ut när jag slog av cirk pumpen som hela tiden transporterar varmvatten in till huset....tills idag då jag kollade driftinfon.
Cirk pumpen är avslagen vi har som sagt fått spola väldigt länge för att få varmvatten i huset det senaste 1.5 dygnet. Men nu har jag åkt på en jäkla massa starter av varmvatten och höga temperaturer istället. Massor av spikat i kurvorna. ??

Jag gillade för övrigt idén med en liten varmvattenberedare inomhus tills att vv skickat in varmvattnet från beredaren i garaget. Kanske t.o.m finns någon smidig genomströmningvärmare som skulle göra susen.

Se nuvarande kurva på driftinfon
Vet att en del satt en timer på cirkulationspumen och anpassat efter tappvattenurtag men är ingen bra lösning.Bästa är nog en separat beredare i garaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.