Har i ett tidigare inlägg beskrivet att vi tänkt bygga till huset. Tillbyggnad kommer att ske i vinkel och innehålla c.a 1/3 hall/entrè o resterande 2/3 uterum.
Hade från början bestämt mig för platta på mark eftersom byggnadssättet är enkelt, tryggt o förhållandevis billigt. Samtidigt har jag tänkt att dränera källaren som det befintliga huset har.
Tanken som slog mig och som jag här på forumet fick bekräftat var framtida problemen med dräneringen, då jag inte längre kommer åt källarväggen under plattan. Pga. detta så verkar ju källare även på tillbyggnaden verka bättre, dock troligen dyrare. Utbyggnaden handlar om c.a 40m2. Hur skall jag tänka här och vad kan merkostnaden tänkas bli för en källare istället för platta? Jag är egentligen i behov av mer källarutrymme.:eek: :eek:

Källare är väsentligen en vanlig platta på mark som gjuts i botten av en stor grop. Skillnaden i pris kommer således inte av att plattan i sig blir dyrare, utan att det faktum att det blir ökade kostnader för markarbeten och att källarväggen är dyrare än en vanlig yttervägg. Vad källarväggen kostar är ju inte så svårt att räkna ut bara man vet hur du tänkt bygga den, den vanligaste varianten är att gjuta med lättklinkerblock ("Leca") som slammas utvändigt och sedan någon form av dränerande isolering (Isodrän, Pordrän etc).

Det stora frågetecknet är ju hur mycket mer markarbetena kostar, vilket är helt omöjligt att säga på ett forum. Om det blir tal om sprängning kostar det en rejäl slant, bygger du i en rullstensås är det inte några enorma summor. Det bästa sättet är att kontakta en markfirma och fråga om en offert.

Sen behövs ju klart ett bjälklag också....
För 100m2 källare räknade jag med en merkostnad på ca 500 tkr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.