Inte för att det är mycket till hjälp för dig men på vår slutliga fabriksorder står det att det ska vara svarta takpannor. Står det inget om det på er fabriksorder?

Hoppas att det löser sig!

Hej Inger.
Tack för omtanken.
Nej på fabriksordern står inget om vilken färg.
Det står bara "standard tak"

Vi har samma Älvsbyhussäljare som haft hand om detta fallet och han har en annan version av saken....
Jag var på honom direkt efter tidningsartikeln i Helsingborgs Dagblad, då vi också har strul med svart tak i vår kommun (Höganäs), han säger att det i bygglovet INTE stod något om röda takpannor och att det på fabriksordern var beställt Standard=svart, nu vet jag ju inte vem det är som talar sanning men man borde ju kunna få alla fakta på bordet. I årt fall så får vi gråa takpannor, fast i vår fabriksorder till Älvsbyhus står det svarta, för att vi skall få svarta plåtar till taket, sen har säljaren lovat att "cleara" med Benders så att det levereras gråa.

Hej Rich710
Jag återkommer med ett utförligare svar på detta imorgon. Jag har inte alla papper här på jobbet.
Men jag kan säga att standard är inte lika med svart.
De har både svart och rött som standard.
och det var inte specifiserat vilken färg det var.

Och dessa säljare har sålt hus på vårt område innan så de var helt på det klara med vad som gällde.
Och du har helt rätt. Jag har allt svart på vitt,

jag faxar gärna bygglovet till dig, det står klart och tydligt RÖDA takpannor.

Ett gott råd när du har med dessa försäljare att göra.
Få allt de lovar nedskrivet och undertecknat..

Hoppas det går bra med ditt tak.

Tenngubben: Tack för svaret jag skall verkligen ligga på dom om mina takpannor... Kunde dom inte gå med på någon sorts förlikning, tex att de beställer röda pannor till ett hus som egentligen skulle ha svart och så att ni byter eller nå´t.... iofs ett jäkla jobb att plocka ner dom igen...

Och vem vill ha begagnat taktegel som har suttit uppe i nästan tre år?

Hej alla.
Och tack för alla goda råd.
Nu har det äntligen löst sig, vi kontaktade en advokat han tittade igenom alla papper, och tyckte att det var ett solklart fel från tillverkaren, han skickade ett antal brev till tillverkaren, som slog ifrån sig och menade på att det var vårt eget fel. Detta höll på hela hösten.
I Januari stämde vi tillverkaren, dagen efter stämningen blev vi kontaktade, de gav med sig. vi får bytat takpannor innan sommaren.
Så ett gott råd når ni har med byggare att göra.
Ge inte upp.

Kan det vara pga detta som säljaren i Helsingborg var mycket noga med att vi kryssade i RÖDA takpannor i beställningen. Han sa att där vi skall bygga har det redan blivit fel en gång så dom fått byta och det vore ju "en onödig" sak att råka ut för igen.

På våra lappar finns det två fält för standard takpannor, standard röd och standard svart..Sen får man kryssa i vad man vill ha..

//Daniel

Var i Helsingborg byggde ni förresten?

Hej
Det var i Asmundtorp vi byggde.
Finns den reglen om röda pannor på andra områden också? Det visste jag inte.
Enligt diverse källor skulle denna regel vara mycket ovanligt.

Visst finns det en såna regler även på andra ställen. I min kommun kräver dom också röda takpannor i nybyggda hus (Skaraborg)

Min sambos föräldrar bor i Asmundtorp, kan se ett gult hus med svarta takpannor bland alla andra röda tak från deras fönster. Vi har funderat på om det kanske kunde vara ert, kul att vi hade rätt. Och grattis till att allt har löst sig, och till ett mycket fint hus.

/Lena

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.