PeterFalun PeterFalun skrev:
enklare att regla upp trägolv med underlag av grus och betongplattor.

som någon sa bygg rum inne i ladan

glöm inte att vindtäta golv, vägg och tak!!
men, spelar det någon roll hur "tjock" luftspalten blir mellan den nya och den gamla väggen?

W Walher skrev:
förstår det. Många väljer att gjuta, men jag vill så gärna ha trägolv. Just nu finns det inget golv alls. Är det billigare att gjuta? ca 30 m2.
Göt 44 m2 I höstas... slutnotan hamnade väl på 1400 / m2 ungefär. Men då hyrde jag först minilastare för att köra ut gamla golv, foderbord etc. Var nog nästan 20 ton...

Sen ändrade jag mig hur mycket jag skulle gjuta och fick hyra en grävmaskin för att tömma resten och gräva ur.

Sen en minilastare igen för att köra in grusen.

Det där hade nog gått att kapa lite men då hade väl massorna kostat mer istället.

Maskintiden hamnade på nöje annars hade jag snickare, betongbil, och pump...

Cirka 30 000 för betong (6m3) , pumpbil, betonggubbar, 50 m slang

PeterFalun
W Walher skrev:
men, spelar det någon roll hur "tjock" luftspalten blir mellan den nya och den gamla väggen?
1 tum brukae räcka men du kommer antagligen att ställa innerväggen mot stocken markerat rött.

hur stor yta har du tänkt?
uppvärmning? Innertak med träregel markerad med rött, del av byggprojekt med frågor om väggplacering och uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 tum brukae räcka men du kommer antagligen att ställa innerväggen mot stocken markerat rött.

hur stor yta har du tänkt?
uppvärmning?[bild]
Uppvärmning vet inte riktigt ännu.
Precis, jag ställer den nya väggen mot stocken. Kan man fästa vindpapp mot panelen ?

PeterFalun
bygg väggarna på golvet, häfta fast vindduk och res upp mot ladans vägg/stocken

PeterFalun
bygg väggarna på golvet, häfta fast vindduk och res upp mot ladans vägg/stocken
fäst vindduken på den nya väggdelen menade jag. om du häftar den ordentligt blir det lättare att trycka dit isoleringen senare

W Walher skrev:
förstår det. Många väljer att gjuta, men jag vill så gärna ha trägolv. Just nu finns det inget golv alls. Är det billigare att gjuta? ca 30 m2.
Varför vill du ha trägolv?

Det är antagligen inte billigare att gjuta men du får ett golv som tål det mesta. Ska du hålla på med bilar eller liknande där inne?

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
fäst vindduken på den nya väggdelen menade jag. om du häftar den ordentligt blir det lättare att trycka dit isoleringen senare
Vad tror ni om att dra av den gamla ytterpanelen och regla upp i facken som blir i redan byggt stomme?

PeterFalun
W Walher skrev:
Vad tror ni om att dra av den gamla ytterpanelen och regla upp i facken som blir i redan byggt stomme?
låter som onödigt mycket jobb men vet inte hur det ser ut och vad målbilden är

PeterFalun
M Maledictus skrev:
Varför vill du ha trägolv?

Det är antagligen inte billigare att gjuta men du får ett golv som tål det mesta. Ska du hålla på med bilar eller liknande där inne?
håller med men om det ska vara snickeri skulle jag ha trägolv
då finns 2 alt
gjuta golv och lägga tex 1 tuns spontat golv uppepå, så har jag det nu i nybyggdvlokal
annars regla upp, bärlinor och golvreglar med 2 tums plank, om man ska ha tunga maskiner. så gjorde jag i en lada

• Gilla
Walher
  • Laddar…
håller med men om det ska vara snickeri skulle jag ha trägolv
då finns 2 alt
gjuta golv och lägga tex 1 tuns spontat golv uppepå, så har jag det nu i nybyggdvlokal
annars regla upp, bärlinor och golvreglar med 2 tums plank, om man ska ha tunga maskiner. så gjorde jag i en lada
Varför skulle du vilja ha trägolv? Jag ser inga fördelar med trägolv över betonggolv (förutom kostnaden så klart).

PeterFalun
M Maledictus skrev:
Varför skulle du vilja ha trägolv? Jag ser inga fördelar med trägolv över betonggolv (förutom kostnaden så klart).
jag tänker snickeri och tiden det tar att slipa om ett stämjärn när man tappar det 🙂
sen är det trevligare med trägolv tycker jag

Sen vet jag inte om jag ska låta luften strömma fritt under golvet eller om jag ska mura upp en liten grund under befintliga bjälkar? Sen är det här med fuktspärr. Plast eller inte plast?

PeterFalun
jag grävde ur ladan, la markduk och grus
ladan står på enkla grundstenar
sen, som sagt, bärlinor och golvreglar, med trossbotten och träfiberisolering, Hunton.
Däremot slarvade jag med tätningen i golvbjälklaget så det drog en en del.

jag grävde ur ladan, la markduk och grus
ladan står på enkla grundstenar
sen, som sagt, bärlinor och golvreglar, med trossbotten och träfiberisolering, Hunton.
Däremot slarvade jag med tätningen i golvbjälklaget så det drog en en del.
Hur mycket landade projektet på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.