Jag måste tydligen köpa kabel för att kunna koppla ihop inomhussirenen och manöverpanalen med huvudenheten. Vad ska man köpa för kabel?

Jag kommer koppla in larmet på första jacket men är det viktigt att det sitter först på jacket? ADSL-modemet sitter ju också där.

Mvh

Till sirenen fungerar vilken kabel du vill. billigast är vanlig telefontråd. till manöverpanelen skall du ha en tvinnad kabel. Ekkx 2x2 eller likande. Bosch sälja rekomenderar UTP-datakabel. Ju bättre kabel ju bättre bli ljudet från panelen.

finns många trådar om larm och adsl.. ADSL först den larmet. kan gå på andra sättet också, beror lite på hur larmet är konstruerat om det släpper igenom ADSL frekevensen eller ej

frohike skrev:
Till sirenen fungerar vilken kabel du vill. billigast är vanlig telefontråd. till manöverpanelen skall du ha en tvinnad kabel. Ekkx 2x2 eller likande. Bosch sälja rekomenderar UTP-datakabel. Ju bättre kabel ju bättre bli ljudet från panelen.

finns många trådar om larm och adsl.. ADSL först den larmet. kan gå på andra sättet också, beror lite på hur larmet är konstruerat om det släpper igenom ADSL frekevensen eller ej
Tack.

Hittade lite mer info i installationshandboken. Ska tydligen vara Cat5 och minst 24AWG. Jag hittade denna på Kjell C/O:

http://www.kjell.com/?item=39676&path=

Visserligen Cat6 men den är väl bättre så det kan väl inte spela någon roll? Jag ringde affären och expediten läste på kabeln att det var 24AWG. Funkar den till manöverpanel, wLSN Hub och sirenen?

Kan kännas lite otymplig men visst fungerar den till allt, wLSN sir mm

Manöverpanelen vill ha 6 ledare: 4 för databus och 2 för röstinformationen. Dra en 8-ledad kabel så har du ett par över till något annat, tex en trådbunden magnetkontakt eller indikering mm.

Om du använder samma 8-ledade kabel till sirenen och hubben så kan du sätta dem bredvid varandra och dra databus och sirenstyrning i samma kabel.

Vanlig EKKX 4x2 (ELLXB, halogenfri variant) funkar bra upp till ca 10-15 meter mellan manöverpanelen och centralen. Den är dessutom lite snyggare att lägga synligt än CAT-kabel. Sätter man kabelkanal spelar det ingen roll (utseendemässigt alltså, längden är fortfarande kritisk (som flickan sa)).

Larmet ska sitta EFTER adsl-modemet men FÖRE första telefon (eller fax).
Finns fler trådar om detta på forumet.

Lycka till!

Jag använde kabeln jag länkade till, blir bra eftersom den ändå inte syns.

Jag har installerat manöverpanel med en kabel (6 trådar användes). Och en kabel till både wLan-hub och siren (2+2 trådar).

Är det rätt som jag gjort att sätta trådarna i samma kopplingsplint (den gröna) för manöverpanel, wLan hub och siren?

• DSC04096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har installerat sirenen med 2 trådar, nr 1 och 2 på bilden.

Vad jag förstått är TAMPER (nr 4 och 5) något sabotageskydd? Ska jag koppla in det och i så fall hur ska jag göra det? Hittar ingen info alls om det.

• DSC04088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TAMPER (sabotageskydd) kan du använda om du vill larma själva sirenenheten. Då kan du få ett larm om någon lyfter på locket eller bryter ner sirenen från väggen.
Lägg den som en vanlig sektionsingång med larmmotstånd eller i serie med en detektor i närheten som sabotage på den sektionen. Glöm inte att göra en anteckning om att sirenens sabotage ingår i den sektionen isåfall.

Den gröna plinten på centralkortet är för databuss-kommunikation mellan de olika enheterna. Sen adresserar man respektive enhet enligt manualen. Systemet känner själv av vilka typer av enheter som sitter anslutna på databussen. Har man flera likadana (tex 2 manöverpaneler) så måste de adresseras (1 och 2).

wLSN-hubben vill ha 4 egna ledare och sirenen 2 (ev 2 till om man vill ansluta "Tamper")

Sirenen ska inte in i den gröna plinten. Anslut den enligt manualen sid.16 punkt 2.7.1.

Sen är wLan och wLSN lite olika saker, men jag förstod vad du menade...;)

Tack för hjälpen.

Jag rörde till det lite märker jag. Jag har inte kopplat in sirenen på den gröna plinten utan har gjort som du sa.

Undrade om det var rätt att koppla in wLSN-hub (inte WLan...) och manöverpanel på samma plint och det är alltså rätt?

Började att "para ihop" rörelsedeckarna (trådlösa) med centralenheten genom att ställa om brytarna på wLSN-huben till S1->9, S2->2 och S3->0. S3 kunde man välja mellan 0-4 och jag tog 0=maximal styrka. Rätt?

Det gick bra t.o.m deckare 4 men när jag la till deckare 5 så verkade det balla ur. 5:an blinkar med 1 sek. mellanrum vilket betyder "inga paket tas emot eller icke-godtagbar signalstyrka" Jag hade alla deckare på samma ställe när jag gjorde detta så styrkan är det nog inget fel på. Efter detta så verkade inte de 4 första fungera rikigt heller eftersom dom inte lös rött när man drog handen framför (innan lös dom rött då)

Jag testade att ringa ### och ställde in tid och datum så det verkar funka. Men jag har inte gjort någon annan programmering.

Ska jag nollställa centralenheten och börja om eller?

När är det dags att programmera centralenheten via telefonen? ska man göra det efter man har "parat ihop" rörelsedeckare, magnetkontakter och brandlarm med centralenheten?

H skrev:
Började att "para ihop" rörelsedeckarna (trådlösa) med centralenheten genom att ställa om brytarna på wLSN-huben till S1->9, S2->2 och S3->0. S3 kunde man välja mellan 0-4 och jag tog 0=maximal styrka. Rätt?
Nej, men det kanske du har upptäckt vid det här laget...
Hubben ska ha adress 001 (S1=1, S2=0, S3=0). Detektorerna lägger du till från menyn
"/ Systemunderhåll / Trådlös konfiguration /" i telefonprogrammeringen. Se manualen sid 23 avsnitt 3.1.1.

H skrev:
Det gick bra t.o.m deckare 4 men när jag la till deckare 5 så verkade det balla ur. 5:an blinkar med 1 sek. mellanrum vilket betyder "inga paket tas emot eller icke-godtagbar signalstyrka" Jag hade alla deckare på samma ställe när jag gjorde detta så styrkan är det nog inget fel på. Efter detta så verkade inte de 4 första fungera rikigt heller eftersom dom inte lös rött när man drog handen framför (innan lös dom rött då)?
RFSS-läget används för felsökning och kommunikationskontroll, inte för att lägga till detektorer. Följ instruktionerna för "Grundläggande programmering" i telefonprogrammeringen så blir det rätt på slutet.
(Har man programmerat 2-3 centraler så kan man gå direkt till "Expertprogrammering" och ändra sina parametrar där.)

H skrev:
När är det dags att programmera centralenheten via telefonen? ska man göra det efter man har "parat ihop" rörelsedeckare, magnetkontakter och brandlarm med centralenheten?
Du ska börja med telefonprogrammeringen när du har skruvat upp centralen och kopplat in telelina och ström. ALL programmering sker via telefon! Även "ihop-parning av detektorer. (Det verkar lite konstigt att inte programmera via PC, men det funkar faktiskt ganska bra att programmera via telefon.)

Lycka till!

Tack för hjälpen men det har löst sig och första semestern med larmat hus är avklarat. :cool:

Hände en lite lustig grej när vi testade larmet dagen innan vi åkte. Larmet ringde upp och sa att det var nätfel och mycket riktigt var strömmen borta när vi kom hem. Så den funktionen fungerar i alla fall.

Måste säga att detta larm verkar grymt bra när allt väl är inkopplat. Röriga manualer dock där man måste hoppa mellan olika manualer och det är otydligt i vilken ordning man ska göra de olika stegen och vilka saker man måste göra samt vilka saker man kan hoppa över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.