Hallå!
Jag har en Bosch gsa-18v-li batteridriven tigerståg. Nu har själva låshylsan som håller bladet fastnat och den går inte att vrida på, om än att den vickar lite. Tror det är smuts inne i hylsan som gör att den fastnat? Provat med lite rostlösare och silikonspray men sitter där den sitter. Någon som haft liknande problem och fått ordning på det?

Mvh
Disco

• Närbild på låshylsan på en Bosch GSA-18V-LI tigerståg som har fastnat och visas med en grön pil för rörelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hae du provar med tryckluft, blåsa och knacka på den, samt röra på den, kanske lite lätt med en polygrip.

Livar skåran där du för in sågbladet med mothållet? Det är ut som om skåran är sned i förhållande till mothållet,men det kanske bara är bildvinkeln?Om det är rakt sas, så skulle jag testa med en polygrip eller dylikt för att vrida på hylsan.I annat fall kanske det är själva axeln som hamnat snett🤔

Har också strul med min blå och det är när jag ska sätta i blad så vill den inte låsa. Får trixa lite, men har ingen exakt lösning.

J jonaserik skrev:
Hae du provar med tryckluft, blåsa och knacka på den, samt röra på den, kanske lite lätt med en polygrip.
Jag får köpa en burk tryckluft och prova. Har provat med polygrip men händer inget tyvärr..
Rümpmas Rümpmas skrev:
Livar skåran där du för in sågbladet med mothållet? Det är ut som om skåran är sned i förhållande till mothållet,men det kanske bara är bildvinkeln?Om det är rakt sas, så skulle jag testa med en polygrip eller dylikt för att vrida på hylsan.I annat fall kanske det är själva axeln som hamnat snett🤔
Det satt ett blad i när jag skulle använda den, tog ut det och sen fastnade den. Jag kan peta in ett nytt blad men det klickar inte fastnar inte (det krävs ju att låshylsan vrider sig lite då). Tror inte axeln är sned. Dock har jag lossat på den främre delen så den hänger lite där.

Discoman Discoman skrev:
Jag får köpa en burk tryckluft och prova. Har provat med polygrip men händer inget tyvärr.
Bara gå till macken och blåsa. Luft på burk fungerar inte, för lågt tryck.

EDIT Och räcker inte lång stund, samt lite dyrt att köpa luft som finns gratis

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Jag kan peta in ett nytt blad men det klickar inte fastnar inte (det krävs ju att låshylsan vrider sig lite då).
Samma hos mig, nu ska jag försöka klura en permanent lösning.

J jonaserik skrev:
Bara gå till macken och blåsa. Luft på burk fungerar inte, för lågt tryck.

EDIT Och räcker inte lång stund, samt lite dyrt att köpa luft som finns gratis
Ok ska prova macken då, tack för tips :)

Men den är väl i låst läge på bilden?
Och ska vridas åt vänster?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Men den är väl i låst läge på bilden?
Och ska vridas åt vänster?
Den är alltid i låst läge förutom precis när man monterar ett blad. Då vrider man den åt höger i bild och den öppnar sig.

Discoman Discoman skrev:
Den är alltid i låst läge förutom precis när man monterar ett blad. Då vrider man den åt höger i bild och den öppnar sig.
Jo fast utan blad så stannar min i öppet läge,och klickar ihop när man trycker i bladet

• Gilla
  • Älska
Discoman och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jo fast utan blad så stannar min i öppet läge,och klickar ihop när man trycker i bladet
Inte min. Den har en fjäder i sig som snurrar tillbaka låshylsan. Har du samma modell?

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Inte min. Den har en fjäder i sig som snurrar tillbaka låshylsan. Har du samma modell?
Lite oklart, har den inte hemma nu

Vad är det där? Ska det se ut så?

En närbild på en hand som håller en teknisk komponent med en justeringsmekanism, markerad med en röd cirkel och grön pil, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Discoman
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vad är det där? Ska det se ut så?

[bild]
Jag antar att den gröna pilen ska peka åt andra hållet?

• Gilla
  • Älska
Discoman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.