Jag och min sambo skall till och bygga nytt, prefab från Smålandsvillan blir det.
Nu är det som så, att tomten vi ska bygga på kommer att få indragen fjärrvärme.
I husleveransen kommer en Nibe 360p med, som jag förstått har denna ganska låg effekt.(2Kwh utan patronen).

Snälla, vad ska jag göra??? Alla säger olika!
Lite alternativ jag tänkt på:

1. Dra in fjärrvärmen o skit i luftpumpen, vet inte vad Smålandsvillans "Tilläggspaket för fjärrvärme" innebär ännu, men kanske jag inte behöver köpa fjärrvärme centralen fån leverantören?(Det finns ytterligare ett alternativ där hela panna utgår, så man undrar ju vad fjärrvärme paketet innebär då).
Nackdelar:
* Cirkulationen sägs bli dålig utan mekanis ventilation i ett sådanthär(tätt) hus, Sätter man dit egen fläkt drar ju denna ut värmen utan återvinning.
* Enligt den lokale hussäljaren blir den rena kostnaden högre för "värmen".
* Installationskostnad på 15000:- för indragning och ca 30000 för centralen om man inte kan endast använda "Tilläggspaket för fjärrvärme"
Fördelar:
* Underhållsfritt.
* Mycket lång avskrivningstid.

2. Skit i fjärrvärmen och kör med den medkommande pumpen.
Nackdelar:
* Den har ganska kort drift tid(10-15 år?) och det kostar och köpa ny, å andra sidan, en ny kanske inte kostar så mycket om 10 år.
* Inställningarna är flera.... Tydligen tar det en tid och ganska många timmar och trimma in denna anläggning.
* Medföljande pumpen har ganska låg återvinnings effekt (1.9 Kwh enl. energimyndigheternas test).
Fördelar:
* Pumpen cirkulerar luften precis så som det är tänkt från början, inen risk för fukt el mögel p.g otillräcklig ventilation
* Ingen extra administration vid installation.

Lite mer avncerade alternativ
3. Uppgradera pumpen till kraftigare variat samt köpa till jordvärmes modul. Har läst att man kan köpa till en modul till en frånluftspump och koppla till jordvärmeslingan
Vi ska ju bygga huset och grävaren skall ju ändå vara där och röja, dessutom finns det inget hus ivägen då. Kan kanske bli billigt med en liten slinga. Man kör såklart med
frånluften med. Dubbelt system sas.
Nackdelar:
* Kostnad för införskaffande samt slinggrävande.
Fördelar:
* Frånluftscirkulationen gör att luften blir cirkulerad, samtidigt kan man dra igång jordslingan om det blir för kallt. Efterssom man använder frånluften går ingen värme förlorad.

Snälla, vad ska jag göra??? Alla säger olika!
Lite alternativ jag tänkt på
Tycker att du ringat in alternativen relativt bra sedan är det bara att ta beslutet och det kan ingen annan göra än du själv.
Det jag kan tillägga är väl mina egna åsikter och tankar:
Vill du bo billigt och lång tid i huset, se till att du har alternativ och satsa lite extra i initialskedet tex jordvärme.
rogge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.