3 807 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Hjälp hur identifiera rör i bild
Nu har det inte framkommit vad TS har för värmekälla, men troligtvis en VP och då ska den gå mot ett system som har i princip har raka rör ut i temp i förhållande till utetempen och då arbetar VP med den lägsta tempen som det kan bli på returen. Sen att kunna ställa ner en temp i sovrum är bra, man sover bättreS0MMER skrev:
Jo det framgår, frånluftsvärmepump, har dessutom en exakt likadan som TS. Och det går utmärkt att sänka tempen trots att jag inte har termostaterna på max, jag har dom på ca 22 och kan om jag vill sänka eller höja. Jag vill kunna välja att ha riktigt varmt på golvet badrummet, svalt i sovrummet och medium i vardagsrum osv.J jonaserik skrev:Nu har det inte framkommit vad TS har för värmekälla, men troligtvis en VP och då ska den gå mot ett system som har i princip har raka rör ut i temp i förhållande till utetempen och då arbetar VP med den lägsta tempen som det kan bli på returen. Sen att kunna ställa ner en temp i sovrum är bra, man sover bättre
Jonaserik har helt rätt. Termostaterna ska stå på max och värmejustering görs i värmepumpskurvan. Sänkning av enstaka rum kan göras på termostaterna.
Det är klart att du kan ställa all temp via termostaterna men då får VP jobba onödigt hårt, och pump samt andra komponenter slits fortare.
Den infon fick jag av Nibes representatör vid en ovk för några veckor sedan.
Det är klart att du kan ställa all temp via termostaterna men då får VP jobba onödigt hårt, och pump samt andra komponenter slits fortare.
Den infon fick jag av Nibes representatör vid en ovk för några veckor sedan.
Ok men min huvudsakliga fundering var egentligen vilken roll injusteringsventilerna spelar i allt detta i så fall? Är det inte där man ställer in önskat flöde (och därmed temp) i samtliga rum, så att man får olika temp i olika rum, om man så önskar, även om termostaterna står på max?
Resonerar jag rätt att det är så man bör göra men att man lite mer temporärt/tillfälligt kan ändra i ett enstaka rum i termostaten?
edit: kan tilläggas att hela anledningen att jag börjat pilla där är för att ena injusteringsventilen var helt igenskruvad sedan inflytt så ett av rummen värmdes aldrig upp
Resonerar jag rätt att det är så man bör göra men att man lite mer temporärt/tillfälligt kan ändra i ett enstaka rum i termostaten?
edit: kan tilläggas att hela anledningen att jag börjat pilla där är för att ena injusteringsventilen var helt igenskruvad sedan inflytt så ett av rummen värmdes aldrig upp
Flödet genom golvvärme slingorna ställs in via injusteringsventilerna, flödet står på golvvärmeritningarna om du har dem kvar.R reta skrev:Ok men min huvudsakliga fundering var egentligen vilken roll injusteringsventilerna spelar i allt detta i så fall? Är det inte där man ställer in önskat flöde (och därmed temp) i samtliga rum, så att man får olika temp i olika rum, om man så önskar, även om termostaterna står på max?
Flöde och temperatur hänger ihop men du kan inte ställa önskad temp genom att enbart strypa eller öka Flödet.
Temperaturen styr du via värmepumpen. Hitta den värmekurva som passar dig. Skruva upp termostaterna så att du inte stryper flödet i onödan. Och sänk sedan temperatur i de/dem rum du vill ha svalare. T.ex. sovrummen
aha, nu har jag justerat de lite så att jag strypt de rum en aning som jag tänkte inte behöver lika mycket värme, kanske ställer tillbaka efter det du sagt, misstänker att flödet borde ställas in beroende på längd av rör och liknande.Dannnnnnne skrev:
Flödet genom golvvärme slingorna ställs in via injusteringsventilerna, flödet står på golvvärmeritningarna om du har dem kvar.
Flöde och temperatur hänger ihop men du kan inte ställa önskad temp genom att enbart strypa eller öka Flödet.
Temperaturen styr du via värmepumpen. Hitta den värmekurva som passar dig. Skruva upp termostaterna så att du inte stryper flödet i onödan. Och sänk sedan temperatur i de/dem rum du vill ha svalare. T.ex. sovrummen
Hittade nu värdena på injustering av ventil, det är 0.25, 0.75 och 4.5 lite beroende på rum (7 värden/kretsar totalt). Vad innebär det egentligen? Går det från 0 (helt stängt) till typ 5? Man kan inte råka skruva loss de för mycket, antar att det tar stopp?
Dem går att skruva av helt men det behöver du inte oroa dig för när du injusterar.R reta skrev:aha, nu har jag justerat de lite så att jag strypt de rum en aning som jag tänkte inte behöver lika mycket värme, kanske ställer tillbaka efter det du sagt, misstänker att flödet borde ställas in beroende på längd av rör och liknande.
Hittade nu värdena på injustering av ventil, det är 0.25, 0.75 och 4.5 lite beroende på rum (7 värden/kretsar totalt). Vad innebär det egentligen? Går det från 0 (helt stängt) till typ 5? Man kan inte råka skruva loss de för mycket, antar att det tar stopp?
Värdena är antal varv injusteringsventilerna skall öppnas.
Stäng alla injusteringsventilerna och skruva upp dom enligt ritningen.
Står det
1:1 0.25
2:a 4.5
2:b 0.5
Ska alltså slinga 1:1 öppnas 1kvarts varv. Slinga 2:a 4.5 varv och slinga 2:b ett halvt varv osv.
Slingorna ställs im så det är en diff på ut/in om ca 4 C ,och det görs med donen borta och VP intrimmad för temp mot uttemp. Då är man sanningen närmast, inget man gör på en kväll precis, när det är klart så sätts donen på igen. Då går det utmärkt att sänka tex i ett sovrum eller annorstädes rum som inte behöver hög värme, så i princip behövs inga reglerande don och en kostnad på många tusen bara trimma in allt. Har så hos mig sen 20 år tillbaka och fungera klockrent. Som en info , mina piggar är det nog tvärnit att få fart på eller röra.
haha vad praktiskt, jag tänkte att det var någon avsevärt mycket mer avancerad betydelse bakom siffrorna men täntke att det enda jag som okunnig har att gå på är just varv, så justerade precis som du säger alldeles nyss och skrev ned men utgick från känsla, så blev halvt varv för 0.25, 1 varv för 0.75 och 3 varv för 4.5, men dåså, då föll pusselbitarna på plats och nu kan jag justera in exakt. Tack!Dannnnnnne skrev:
Dem går att skruva av helt men det behöver du inte oroa dig för när du injusterar.
Värdena är antal varv injusteringsventilerna skall öppnas.
Stäng alla injusteringsventilerna och skruva upp dom enligt ritningen.
Står det
1:1 0.25
2:a 4.5
2:b 0.5
Ska alltså slinga 1:1 öppnas 1kvarts varv. Slinga 2:a 4.5 varv och slinga 2:b ett halvt varv osv.
Vääänta här nu, det råkar inte vara lika smidigt med till-/frånluftsventiler (lite off topic kanske) men står dessa i ritningarna i någon form av värden som gemene man förstår i stil med "antal varv"/"procent öppen ventil"? Har altid funderat på hur öppna/stängda de ska vara, eftersom man gärna tillfälligt stänger de när det drar och man sitter/sover under exempelvis