2 672 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Hjälp - högt havsvattenstånd !
Vi bygger ca 70 m från vattnet, området är mycket låglänt. Huset är placerat på en höjd, garaget ligger lägre. Inatt var det +100 cm och vattnet var fram och nosade nära garageplattan.
Nu är vattnet gått ner till + 50 cm igen som det har varit i flera månader.
Idag ångrar vi att vi inte fyllde mer under garaget men det är försent att vara efterklok..
Gör det något om plattan blir våt ? Kan den spricka om det fryser på o.s.v. ?
Någon som har tips hur man kan avleda vatten inför framtid höga vattennivåer ?
Garaget är ju faktiskt ganska långt från stranden, det finns dock flera diken som
var översvämmade och ledde vattnet fram till garaget. Kan det hjälpa att täcka igen dikena ? Hur stora måste "jordvallar" vara för att ha någon effekt ? Vi har ju en hel del jordmassor på tomten som kan komma till användning.
Idag ångrar vi att vi inte fyllde mer under garaget men det är försent att vara efterklok..
Gör det något om plattan blir våt ? Kan den spricka om det fryser på o.s.v. ?
Någon som har tips hur man kan avleda vatten inför framtid höga vattennivåer ?
Garaget är ju faktiskt ganska långt från stranden, det finns dock flera diken som
var översvämmade och ledde vattnet fram till garaget. Kan det hjälpa att täcka igen dikena ? Hur stora måste "jordvallar" vara för att ha någon effekt ? Vi har ju en hel del jordmassor på tomten som kan komma till användning.
Hur plattan mår har jag ingen aning om.
För att hindra att det händer igen finns det i princip bara en lösning. Bygg en jordvall som avgränsare mot vattnet, ha ett dike på insidan vallen som mynnar ut i en pumpgrop, ha en pump som har tillräcklig kapacitet att evakuera som läcker igenom. Vallen behöver ju inte vara så hög, men gärna bred för att förhindra vattengenomträngning. Det finns säkert litteratur i ämnet då det var vanligt förr att valla in låglänta strandängar och göra om dem till åker mha vallar och pumpar. Många av dessa åkrar är numera återställda till våtmarker med bidrag för övrigt ;-)
För att hindra att det händer igen finns det i princip bara en lösning. Bygg en jordvall som avgränsare mot vattnet, ha ett dike på insidan vallen som mynnar ut i en pumpgrop, ha en pump som har tillräcklig kapacitet att evakuera som läcker igenom. Vallen behöver ju inte vara så hög, men gärna bred för att förhindra vattengenomträngning. Det finns säkert litteratur i ämnet då det var vanligt förr att valla in låglänta strandängar och göra om dem till åker mha vallar och pumpar. Många av dessa åkrar är numera återställda till våtmarker med bidrag för övrigt ;-)
Tack för svar !
Hur hög är "inte så hög" och hur bred är "bred" ? Räcker t.ex. 1 m hög och 3 m bred ?
Eller är det frågan om 3 m hög och 20 m bred ..
?
Det verkar i a f som om vårt problem borde gå att lösa och inte heller är alltför ovanligt ? Man kan ju med eftertankens kranka blekhet fundera om vi gjorde rätt som
valde denna tomt. Även om inte vattnet når huset så blir det ju en strandtomt som heter duga när vattnet kommer ca 30-40 m närmare när det är högvatten.
Vilket det inte gjorde under hela tiden vi ägde tomten innan vi började bygga.
Fast å andra sidan har man ju hört om hela länder som ligger under havsvattennivån ..
Hur hög är "inte så hög" och hur bred är "bred" ? Räcker t.ex. 1 m hög och 3 m bred ?
Eller är det frågan om 3 m hög och 20 m bred ..
Det verkar i a f som om vårt problem borde gå att lösa och inte heller är alltför ovanligt ? Man kan ju med eftertankens kranka blekhet fundera om vi gjorde rätt som
valde denna tomt. Även om inte vattnet når huset så blir det ju en strandtomt som heter duga när vattnet kommer ca 30-40 m närmare när det är högvatten.
Vilket det inte gjorde under hela tiden vi ägde tomten innan vi började bygga.
Fast å andra sidan har man ju hört om hela länder som ligger under havsvattennivån ..
Jag tänkte nog snarare på 1 meter hög och tre meter bred... Men det korrekta svaret är väl lite högre än er garagegrund och så bred som era massor räcker till! Men det är nog viktigt att massorna inte bara består av grus och sten utan gärna en rejäl dos lera för att vara någorlunda vattentät, annars får man komplettera på något sätt med något vattentätt skikt, kanske en presänning mitt i, eller något annat bra.
Usch, huvaligen!! Får man verkligen bygglov - och styckas det verkligen av tomter idag som ligger så lågt över havsytan?! Med dessa klimatförändringar, tsunamivågor (inte ännu i Sverige dock), glaciärissmältningar mm så skulle då inte jag vilja bygga på +1m från medelvattenståndet i havet.
Vad säger försäkringsbolagen, ersätter de vattenskador på hus som ligger så riskabelt???
Vad säger försäkringsbolagen, ersätter de vattenskador på hus som ligger så riskabelt???
Dikena ska du inte fylla igen tror jag. De gör sin nytta vid normalvattenstånd genom att avleda vatten bort från tomten. Vid högvatten översvämmas ju hela området, över dikets nivå om jag förstår det hela rätt.Pius skrev:
Reagerade inte byggnadsinspektören (eller någon annan för den delen) på den låga marknivån vid bygglovsansökan? Hoppas att huset ligger på en tryggare höjdnivå? Annars lär det ju vara problem med att avleda dräneringen från husgrunden vissa tider på året.
Kommunens byggansvarige har inte reagerat, trots att han flera gånger varit till tomten. Jag ringde t.o.m. särskilt upp och frågade ang vattennivån när vi grundlade garaget. Här på Åland får man i princip stycka av hur man vill... Samma gäller byggnadslov, i a f på landet. :
Kan nog inte skylla på kommunen i det här fallet, vi visste ju att vattnet i värsta fall KAN komma upp 1 m, vilket dock tidigare har varit mycket ovanligt. Tomtsäljaren och kompisar som inspekterade tomten reagerade inte, därför att det inte har varit så högt vatten tidigare. Garageplattan ligger ca +1,20 och ligger som sagt ca 70 m från stranden i normala fall. Huset ligger på en höjd på ca +2,20-2,50 m så det är nog säkert, men vem vet hur det ser ut om 100 år.
Tycker nog att det finns folk som bygger på konstigare ställen än vi ...
Baksols, branta sluttningstomter m.m...
Vi har sydvästläge, barrträd mot norr och lövträd mot söder med utsikt över en liten vik !
Det byggs ju på de mest märkliga ställen nuförtiden, i a f offentliga byggnader som byggs där det finns en ledig plätt, oberoende om det är på en kulle mitt i en sjö eller liknande ... Det finns säkert folk som är duktiga på sånt här, någon som har tips om vem man skall kontakta ?
Blålera har vi gott så det är ju i a f något positivt !
Kan nog inte skylla på kommunen i det här fallet, vi visste ju att vattnet i värsta fall KAN komma upp 1 m, vilket dock tidigare har varit mycket ovanligt. Tomtsäljaren och kompisar som inspekterade tomten reagerade inte, därför att det inte har varit så högt vatten tidigare. Garageplattan ligger ca +1,20 och ligger som sagt ca 70 m från stranden i normala fall. Huset ligger på en höjd på ca +2,20-2,50 m så det är nog säkert, men vem vet hur det ser ut om 100 år.
Tycker nog att det finns folk som bygger på konstigare ställen än vi ...
Baksols, branta sluttningstomter m.m...
Vi har sydvästläge, barrträd mot norr och lövträd mot söder med utsikt över en liten vik !
Det byggs ju på de mest märkliga ställen nuförtiden, i a f offentliga byggnader som byggs där det finns en ledig plätt, oberoende om det är på en kulle mitt i en sjö eller liknande ... Det finns säkert folk som är duktiga på sånt här, någon som har tips om vem man skall kontakta ?
Blålera har vi gott så det är ju i a f något positivt !
Jag tror inte jag skall svara på det för det är samma sak som att skriva ut namnet på kommunens byggansvarige och det skulle vara lite elakt.
Det är inte i Mariehamn i a f.
Jag kan tillägga att jag inte ger mycket för den yrkeskategorin, inte i just vår kommun åtminstone. Har t.ex. flera gånger kontaktat mannen för att försöka få någon slags information och hjälp vad gäller vilken typ av avlopp som är passligt på vår tomt men det är som att prata med en vägg, han hänvisar till nätet.
Jag kan tillägga att jag inte ger mycket för den yrkeskategorin, inte i just vår kommun åtminstone. Har t.ex. flera gånger kontaktat mannen för att försöka få någon slags information och hjälp vad gäller vilken typ av avlopp som är passligt på vår tomt men det är som att prata med en vägg, han hänvisar till nätet.
Problemet är ju delikat, enklare att sjösätta båten direkt från garaget...
Skämt å sido så är ju havsvatten inte att leka med. Blev själv mycket förvånad när det vid stormarna nu senast steg upp oroväckande högt (+120cm) och letade med ljus och lykta efter saker som "förväntad" framtida höjning. Det jag då lyckades komma fram till vara att den den gyllene medelvägen knappast trodde på mer än en halvmeter inom 50 år och max 1 meter på 200 år. BLIR det ändå tuffare än det finns det ju alltid lösningar: se på Holland exempelvis
Skämt å sido så är ju havsvatten inte att leka med. Blev själv mycket förvånad när det vid stormarna nu senast steg upp oroväckande högt (+120cm) och letade med ljus och lykta efter saker som "förväntad" framtida höjning. Det jag då lyckades komma fram till vara att den den gyllene medelvägen knappast trodde på mer än en halvmeter inom 50 år och max 1 meter på 200 år. BLIR det ändå tuffare än det finns det ju alltid lösningar: se på Holland exempelvis
En grej jag kom att tänka på i sammanhanget är att om ni bygger minireningsverk så se till att det inte kan översvämmas! En bekant hade vattnet precis under reningsverkets överkant när det sist var så högt. Samma med slutna tankar som har en tendens till att vilja flyta iväg i dylikt högvatten. Sen kan man ju även undra hur bra infiltrationsbäddar funkar vid översvämningar...Pius skrev:Jag tror inte jag skall svara på det för det är samma sak som att skriva ut namnet på kommunens byggansvarige och det skulle vara lite elakt.Det är inte i Mariehamn i a f.
Skit det där att man inte får svar utan blir hänvisat till nätet. Det är ju ändå kommunen som ger tillståndet i sista ändan. "Jäla jålpiXXar" e vad dom e
Klicka här för att svara