Förresten, att hänvisa till Särskilda bestämmelser om småhusentreprenad
51 § Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1. arbetets omfattning,
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms,
3. tiden för betalning, och
4. tiden för arbetets avslutande,
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt. Lag (2004:554).

Det går nog inte alls när man bara renoverat. Men detta nedan gäller vad jag förstår:
[h=4]Priset[/h]36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt. Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §. 37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning. [h=4]Pristillägg[/h]38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades. I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.

Vet inte om det gör någon skillnad i ditt fall, men du måste vara medveten om att en bostadsrätt inte är en fastighet.
Det betraktas som lösöre och därmed kan det vara lite andra regler som gäller.

Jenny1984 skrev:
37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.
Det där var det nog aldrig nån som citerade i den långa tråden om att ta betalt för offerter... :)

Jenny1984 skrev:
Har nu räknat ut att vi har totalt 6,7 kvm klinkers med ojämn golvvärme. Lägga klinkers ingick ju då total renovering ingick. Lade bara till elslingor. Han kräver 16200 kr före rot för läggandet av slingorna samt 9302 kr för material för att lägga slingorna. Det är liksom inte ens i närheten av vad som var sagt

VEM har lagt slingorna?
Är denne behörig elektriker ?(visst var det icke svensktalande som arbetade? Kanske inte har så stor respekt för regler)
Är det monterat jordfelsbrytare?
Kan de visa kvitto på kostnaden för slingorna, för mig känns det som 4-5 ggr normalt pris.

Försöker hitta saker åt dig som gör att de inte törs gå vidare pga fel/olagligheter de gjort.

Protte

Jag har begärt intyg samt bilder på monteringen då värmen är" fläckvis ". Får ej svar på det varken från styrelsen eller byggaren. Fick svar från en från styrelsen att jag vända mig till entreprenören även fast det är styrelsen som anlitat honom.

Han var inte duktig iaf. Fick komma tillbaka 3 -4 ggr för att fixa slarvfel typ glapp i kontakterna, köksunderskåpsbelysningen etc. Kopplade ju ihop vår och grannens till samma elmätare och vi fick deras elförbrukning på vår räkning. Men det fixade en svensk elektriker som inte tillhör det bolaget

Jenny1984 skrev:
Han var inte duktig iaf. Fick komma tillbaka 3 -4 ggr för att fixa slarvfel typ glapp i kontakterna, köksunderskåpsbelysningen etc. Kopplade ju ihop vår och grannens till samma elmätare och vi fick deras elförbrukning på vår räkning. Men det fixade en svensk elektriker som inte tillhör det bolaget
Jag skulle nog vara mycket misstänksam beträffande elinstallationerna.

Ta dit en besiktningsman för att få ett utlåtande om det är säker el. :(

Nu ska vi flytta snarast. Hela lägenheten påminner oss så mycket om all fusk att vi mår illa. Men så här nogrann var dom med fogningen. Ser fortfarande ut så hos oss i hallen.
fönster1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det smutsiga vid golvlisten är fog, synd på en helt splitterny...

såhär såg fönstret ut efter några veckor.
fönstret2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Besiktningsmannen som byggfirman och styrelsen anlitat tyckte allt såg bra ut. Något bara med kökskranen som inte var monterad korrekt eller nåt.

Jenny1984 skrev:
Besiktningsmannen som byggfirman och styrelsen anlitat tyckte allt såg bra ut. Något bara med kökskranen som inte var monterad korrekt eller nåt.
Nu är det väl lite fel att låta styrelsen/bolaget besiktiga, speciellt om det är du som skall betala.
Och betalat har du gjort genom köpet av bostadsrätten och dessutom för hela/delar av byggarbetet.

Du ska anlita en egen oberoende besiktningsman som värnar om dina intresse.

Jag frågade om det men jag hade inget val i den punkten sa mäklaren.

För jag har anlitat en besiktningsman innan både för att sälja och köpa och kände att jag litade på honom att han skulle göra en oberoende bedömning plus att han är super nogrann. Men då sa mäklaren att det är redan bestämt utav styrelsen och R***

Vi får se vad advokaten säger idag. Håller tummarna för att det inte blir allt för nedstämt svar. Vill bara vända blad och gå vidare så fort som möjligt, det här tär på mig så mycket och jag ska börja nytt jobb nästa vecka =/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.