Jag tror jag får fråga lite till här, det är för mig oklart vad man har att utgå ifrån om inte tex mina egna tidigare försök till enkla fakta som skulle kunna användas räcker? Och att kalla belopp grus i ett sammanhang där det är faktor > över normalt är lite fel, beloppen kan inte ha så stor betydelse när det relativt är så galet.

Enklast som jag ser det här är som sagt att begära ut spec som Mikael skrev och sen bara se till timtiden det är den som aldrig går att förklara/försvara om det inte isf i specen anges något riktigt avvikande skäl. Samma med lärlingen inget fel att det kostar fullt för denne men då kanske det får styrkas med ett arbetsprov på de i fallet krävda momenten.

Och hur faller det ut om nu firman hade utfört arbetet oerhört snabbt, korrekt och bra men men kompenserat i timpris och kanske så att summan blivit högre hur hanteras sånt? Bör det falla tillbaka även då till vad som är "normalt" för jobbet oberoende vilka faktorer som multiplicerats?

Varför ska TS acceptera att genom "lärpengar" bidra till oskicket firman verkar tagit till metod? Det finns ju tyvärr ett närmast obegränsat hav att fiska dessa bidragsgivare från. Knappast TS som drar detta till rättsväsendet, allt bör kunna stanna direkt med en uppgörelse och även då med samma faktabakgrund som bas att presentera utföraren.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd
Man kan tänka sig att kolla med ett försäkringsbolag då de har schablonprislistor på olika byggarbeten.....

L LottisW skrev:
Och då de andra elektrikerna var uppbokade 5 veckor framåt i tiden borde jag kanske anat oråd när de ringer nästa dag och säger att dom är i krokarna och kan komma förbi.
mm helt rätt.
Bara att bestrida, deras skriftliga vapenskrammel. De har inget att komma med och det vet de själva, och därför försöker de låta hårda i text.
Deras fakturering är totalt oskälig. Tycker du helt klart ska sluta lyssna på på dravvlet som vissa ägnar sig åt i denna tråd. Kör på ditt spår så kommer det gå bra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta är jag inte så säker på.
T.ex. är det i detta fallet ostridigt att arbete utförts, så det är väl inget som behöver bevisas i detta fall.
Nej, att arbetet utförts är såklart uppenbart, men är det lika uppenbart att det arbete som har utförts är det arbete som beställdes?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och här är det ju plötsligt så att rättsväsendet knappt alls bryr sig över hur dålig bevisning p-bolaget än har. Utan bilägaren avkrävs helt enkelt en oerhörd solid bevisning för att undkomma ett felaktigt betalningskrav.
Nej, det är faktiskt markägaren som ska bevisa att du har stått där. Och det brukar de alldeles utmärkt kunna bevisa eftersom parkeringsvakterna numera tar kort på bilen. Det finns alltså bildbevis. Det är normalt rätt svårt att slingra sig ur det.

F fsn skrev:
Exakt när är det en utblidad elektriker skall tro att nu är det nog dyrare än kunden i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig?
Det är inte mitt problem, det är elektrikerns problem. Och det finns extremt bra sätt att lösa det problemet, det stavas "skriftligt avtal".

N Nerre skrev:
Det är inte mitt problem/.../
Nej, men det är TS problem.

F
N Nerre skrev:
Det är inte mitt problem, det är elektrikerns problem. Och det finns extremt bra sätt att lösa det problemet, det stavas "skriftligt avtal".

Det lär vara ditt problem den dagen du sätter dig i den situationen och blint tror att det är entreprenörens bekymmer.

Men läs tråden från början vet jag!! Det finns inget skriftligt avtal, ingenting.... Det verkar magnifikt svårt att ge råd baserat på givna ingångsvärden?

Du kommer med mycket goda råd, kan du redogöra lite för din egen erfarenhet av juridik, avtalsrätt mot privatperson och civilrättsliga processer i allmänhet?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men det är TS problem.
Nej, det är hantverkarens problem. Hantverkaren ska bevisa att denne gjort jobbet enligt den premisser som har avtalats.

Om hantverkaren inte sett till att skriva skriftligt avtal så blir det upp till domstolen att avgöra. Man kan fundera över hur mycket arbetstid hantverkaren förlorar på att dra tvisten till tingsrätten, det hade nog varit smartare att lägga fem minuter på att slänga ihop ett enkelt skriftligt avtal.

Det är alltså i det här läget hantverkarens problem att det inte finns ett skriftligt avtal.

Hantverkaren ska vara den som är proffs, man undrar hur proffsigt det är att inte se till att skriva avtal för enkla jobb...

L LottisW skrev:
...
Vad jag förstått har du ändå betalat 5.618 kr varför det känns som att invändningarna är lite skönsmässiga och oprecisa.
Ursäkta men skall detta alltså vara text skriven av din motparts advokat? Advokat???

"Det känns som att"? "Invändningarna är lite..."?

Nej, det är skrivet av en gymnasieelev som inte läst tillräckligt med anständig litteratur.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Först och främst. LottisW, stå på dig! Du har mig och större delen av forumet bakom dig.

Jag har handlat upp Entreprenörer vid flera olika tillfällen och märkt att kommunikationen om vad som faktiskt behöver göras och vad det kommer kosta i bästa fall är otydlig och ofta helt obefintlig. Det betyder inte med automatik att priset kan bli vad som helst, vilket entreprenörer ofta verkar tro. Priset ska vara rimligt i förhållande till vad som utförts.

Min första tanke vad gäller LottisWs ärende är att hon beställt tjänster som ska utföras av en behörig elektriker. Om det har en juridisk betydelse vet jag inte, men lärlingen är väl knappast en behörig elektriker. Vill företagaren ha betalt för en lärling ska det påtalas i förväg och meddelas vilket pris denne kommer vara behäftad med. Annars skulle jag ha som taktik att skicka med 5 - 6 lärlingar på varje jobb som tog fullt betalt men fick halva lönen mot en certifierad elektriker. Låter som en bra affärsidé.

Brevet TS fick från "Advokaten" är ren skrämseltaktik och har samma juridiska tyngd som det katterna lämnar efter sig i lådan. Bryt all kommunikation och meddela endast att du bestrider kvarstående belopp. Kontakta gärna KO för råd.

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ngn uppdatering?
Jag har inte hört något mer sen sist

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Mikael_L
Hur har det gått i detta då?

Jag skrev att du borde be att få en specifierad faktura, det är alltid bra att ha en (ganska noga) specad faktura att utgå ifrån när man ska reda upp oklarheterna.

Men detta är ju hursomhelst en helt orimlig tid för det arbete du beskrivit i tråden. Finns det mer jobb utfört så kan det vara en annan femma, men av vad som skrivits så tycker jag som sagt att det kanske är ett 2-4 arbetstimmars jobb.

Frågan är då vad ska anföra i ev rättegång om varför tidsåtgången är fel.
Ett bra "expertvittne" har du i pappa din. Visserligen kan han anses något jävig, men i domstolar har man dock ändå en tendens till att tro på utsagor.
Pappa kan säkert också leta fram någon tidsedel för något liknande jobb.

Annars skulle jag kunna kopiera en eller några av mina tidsedlar för något liknande jobb, som kan fås med som bevisföring.

F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur har det gått i detta då?

Jag skrev att du borde be att få en specifierad faktura, det är alltid bra att ha en (ganska noga) specad faktura att utgå ifrån när man ska reda upp oklarheterna.

Men detta är ju hursomhelst en helt orimlig tid för det arbete du beskrivit i tråden. Finns det mer jobb utfört så kan det vara en annan femma, men av vad som skrivits så tycker jag som sagt att det kanske är ett 2-4 arbetstimmars jobb.

Frågan är då vad ska anföra i ev rättegång om varför tidsåtgången är fel.
Ett bra "expertvittne" har du i pappa din. Visserligen kan han anses något jävig, men i domstolar har man dock ändå en tendens till att tro på utsagor.
Pappa kan säkert också leta fram någon tidsedel för något liknande jobb.

Annars skulle jag kunna kopiera en eller några av mina tidsedlar för något liknande jobb, som kan fås med som bevisföring.
Min gissning är att det bullrades för att skrämmas till lydnad. När inte det funkar så släpper dom det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.