92 886 läst ·
216 svar
93k läst
216 svar
Hjälp! Fick besök efter bestridande av faktura
Gör du det och låt nån dö eller kanske eldar upp din bostad.... det är mera att tänka på än att bara koppla färgerna rätt. Nu kanske du är kunnig inom el men ditt uttalande om det nu inte var ironi gör mig rätt förbannad.C Crore skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
undrar om du skulle ta och tagga ner ngt innan du sätter i halsen å dör...K karkka skrev:
Folk säger att man inte kan vinna mot en psykopat.
Psykopaten avskyr sanning och ärlighet och konsekvens och sakliga krav och skriftliga överenskommelser och påtagliga bevis och trovärdiga vittnen. Alltså skall man satsa på den delen. Sedan kör man hårt!
Det är varje medborgares plikt att hålla efter skitstövlarna för om ingen håller efter dem breder de ut sig och tar över samhället helt.
Psykopaten avskyr sanning och ärlighet och konsekvens och sakliga krav och skriftliga överenskommelser och påtagliga bevis och trovärdiga vittnen. Alltså skall man satsa på den delen. Sedan kör man hårt!
Det är varje medborgares plikt att hålla efter skitstövlarna för om ingen håller efter dem breder de ut sig och tar över samhället helt.
Bästa är väll att låta dom stånga sig blodiga mot en vägg (så att säga)H heimlaga skrev:Folk säger att man inte kan vinna mot en psykopat.
Jag har mottagit detta brev idag och vet inte vad jag ska göra ?
Vad innebär en rättslig åtgärd ?
Med referens till vårt telefonsamtal häromdagen får jag återkomma i rubricerat ärende som jag lovat göra.
Jag har överlagt i saken med min huvudman och inhämtat synpunkter på de invändningar som du framfört och åberopat till stöd för din jämkning av fakturabeloppetmotsvarande halva den fakturerade arbetstiden.
De uppgifter jag därvid erhållit ger ej stöd för annan slutsats än att aktuell faktura är skälig och skall betalas i sin helhet. Det är korrekt att arbete utfördes av två elektriker men det innebär inte på något sätt dubbel fakturering. Tidsåtgången är 12 mannaarbetstimmar och har fakturerats dig.
Jag har även tagit del av din skriftliga invändning mot fakturan där det medges 5.000 kr och i övrigt bestridsfakturan i sin ”delhet”. Vad jag förstått har du ändå betalat 5.618 kr varför det känns som att invändningarna är lite skönsmässiga och oprecisa.
--- vidhåller sitt krav på resterande belopp som ännu inte betalats.
Sker ej betalning inom en vecka från detta brevs datum kommer fordran att drivas in på rättslig väg.
Med referens till vårt telefonsamtal häromdagen får jag återkomma i rubricerat ärende som jag lovat göra.
Jag har överlagt i saken med min huvudman och inhämtat synpunkter på de invändningar som du framfört och åberopat till stöd för din jämkning av fakturabeloppetmotsvarande halva den fakturerade arbetstiden.
De uppgifter jag därvid erhållit ger ej stöd för annan slutsats än att aktuell faktura är skälig och skall betalas i sin helhet. Det är korrekt att arbete utfördes av två elektriker men det innebär inte på något sätt dubbel fakturering. Tidsåtgången är 12 mannaarbetstimmar och har fakturerats dig.
Jag har även tagit del av din skriftliga invändning mot fakturan där det medges 5.000 kr och i övrigt bestridsfakturan i sin ”delhet”. Vad jag förstått har du ändå betalat 5.618 kr varför det känns som att invändningarna är lite skönsmässiga och oprecisa.
Sker ej betalning inom en vecka från detta brevs datum kommer fordran att drivas in på rättslig väg.
Känns mest som skrämseltaktik från deras sida. Detta ska du inte svara någonting på. De slutsatser de lägger fram i brevet är ju fortfarande inget annat än den andra sidans tyckande och är inget som helst utslag i frågan. Diskutera inget mer med denna "advokat".
Fortsätt bara att bestrida fakturor skriftligt både till företaget och till ev. inkasso som dyker upp. De får dra det via rätten om de driva in pengarna och som sagt så räknas det som ett småmål så de kommer få stå för sina egna kostnader. Fascinerande att de ens orkar involvera en jurist för såna små summor.
Fortsätt bara att bestrida fakturor skriftligt både till företaget och till ev. inkasso som dyker upp. De får dra det via rätten om de driva in pengarna och som sagt så räknas det som ett småmål så de kommer få stå för sina egna kostnader. Fascinerande att de ens orkar involvera en jurist för såna små summor.
Tack snälla för svar !S Stuff skrev:Känns mest som skrämseltaktik från deras sida. Detta ska du inte svara någonting på. De slutsatser de lägger fram i brevet är ju fortfarande inget annat än den andra sidans tyckande och är inget som helst utslag i frågan. Diskutera inget mer med denna "advokat".
Troligtvis att ärendet går till tingsrätten som förenklat tvistemål. Det skulle vara poänglöst att ta det till kronofogden eftersom du redan bestridit fordran och då kan de inte göra något annat än att ta det till rätten.
Du har alltid möjlighet att förlikas även om du blir kallad till tingsrätten. Har du hemförsäkring brukar rättsskydd ingå, så kolla villkoren för vilka beloppsgränser etc som gäller.
Har du någon slags bevisning om hur många timmar eller kostnad i en offert som näringsidkaren lämnat innan arbetet påbörjades? Dubblering med 100% påslag är inte ok på något sätt, utan max 15% enligt konsumenttjänstlagen.
Du har alltid möjlighet att förlikas även om du blir kallad till tingsrätten. Har du hemförsäkring brukar rättsskydd ingå, så kolla villkoren för vilka beloppsgränser etc som gäller.
Har du någon slags bevisning om hur många timmar eller kostnad i en offert som näringsidkaren lämnat innan arbetet påbörjades? Dubblering med 100% påslag är inte ok på något sätt, utan max 15% enligt konsumenttjänstlagen.
(Jag är inte jurist)L LottisW skrev:Jag har mottagit detta brev idag och vet inte vad jag ska göra ?
Jag skulle gissa på att detta är deras sätt att försöka skrämma dig till lydnad. Det fungerar påfallande ofta om man lyssnar runt lite. Alternativt så kommer dom att ta det till tingsrätten. Vad det skulle kunna kosta dig vet jag inte men jag tror att ett värsta fall skulle kunna vara hela återatående beloppet + ett par tusenlappar som mest.
Jag tror att du skall svara på brevet men ge dig inte in i en juridisk diskussion med en jurist. Svara mycket kort, koncist och utan att öppna upp för direkta följdfrågor eller uppmuntra till en brevväxling.
Typ: "Bestridandet kvarstår". Jag hade nog kryddat med ett "sakkunning är konsulterad" som ett bemötande av "skönsmässiga och oprecisa".
Det kommer säkert att komma fler brev, juristen fakturerar sin kund för varje bokstav han kommunicerar till dig.
Du skulle kunna vända dig till ARN om du vill undvika en tingsrättsförhandling men det skall du göra innan dom lämnar in stämningsansökan. Jag gissar här men med tanke på att ni inte hade ett avtalat pris så skulle jag absolut ha ett skriftligt utlåtande från en sakkunning som bekräftar hur lång tid ett sånt här jobb får ta annar tror jag tu torskar hos ARN.
Elfirman kan köra på tingsrätten även om du får rätt hos ARN men det vore riktigt korkat kan man tycka.
Kör hårt....
Ingen som ser till vad som utförts och vad det i en även väldigt töjd praktik skulle kunna antas ta i tid. Där måste något av alla fina begrepp som brukar svängas med komma in, skäligt, rimligt, fackmässigt osv och då peka på att hälften är mer än nog för att fylla det. För egen del skulle jag trycka hårt på de aspekterna och det ska oerhört mycket till om jag skulle omvändas att tro att det skulle misslyckas.
Kanske finns någon rent elteknisk detalj i utförandet du kan slå ner på det vore ju intressant att vända på steken och köra ett lopp däråt där det ev finns rena bedömningsgrunder?
Så som många skrivit redan TS håll dig bara formell i de enkla stegen kring bestridande av delen du ser oskälig och ge dig inte in i idiotiska svaromål med idioterna på andra sidan. Låt allt ha sin gilla gång ut i sanden.
Kanske finns någon rent elteknisk detalj i utförandet du kan slå ner på det vore ju intressant att vända på steken och köra ett lopp däråt där det ev finns rena bedömningsgrunder?
Så som många skrivit redan TS håll dig bara formell i de enkla stegen kring bestridande av delen du ser oskälig och ge dig inte in i idiotiska svaromål med idioterna på andra sidan. Låt allt ha sin gilla gång ut i sanden.
Ja, det skulle kanske vara de där sakerna på sidorna av lysröret som egentligen bara behövs i våtrum och då hade de inte behövt flytta isär de lysrör vi redan satt upp ? Bara en tanke men det tog å andra sidan inte många minuter.GK100 skrev:
Ingen som ser till vad som utförts och vad det i en även väldigt töjd praktik skulle kunna antas ta i tid. Där måste något av alla fina begrepp som brukar svängas med komma in, skäligt, rimligt, fackmässigt osv och då peka på att hälften är mer än nog för att fylla det. För egen del skulle jag trycka hårt på de aspekterna och det ska oerhört mycket till om jag skulle omvändas att tro att det skulle misslyckas.
Bör jag ta dit en elektriker för en bedömning då om tiden ?
Så här ser fakturan ut iaf.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Rubbish. Rättslig åtgärd är i så fall att ärendet lämnas till Kronofogden, där du bestrider kravet. Därefter tingsrätten, där du bestrider kravet igen. Observera att det är de som ska bevisa att kravet är riktigt. Det blir ju onekligen muntert.L LottisW skrev:Jag har mottagit detta brev idag och vet inte vad jag ska göra ?
Låt dig inte skrämmas av språkligt vapenskrammel. De har inget case och det vet de mycket väl.
De lämnar in en stämningsansökan till Tingsrätten.L LottisW skrev:
Då det blir förenklat tvistemål så avgörs fallet normalt av en domare, utan förhandling. Tingsrätten kommer att kontakta dig och be dig bemöta stämningen. Då får du alltså skicka in en skriftlig redogörelse för händelseförloppet och vad du menar har hänt och inte hänt.
Svara advokaten att du är säker på din sak och ser fram emot tingsrättsförhandlingen. Hantverkaren har redan förlorat eftersom han antagligen betalat mer för juristen är vad han kommer få från dig om du förlorar i rätten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Vad jag förstår fanns det inget estimat före jobbet om hur lång tid det skulle ta. Om firman då fakturerat 12 timmar arbete (2*6 h) måste du nog kunna visa att det är uppenbart oskäligt för att vinna i rätten. Och det för ett omstritt belopp på vad, 3.000 kr?
Jag skulle nog ha betalat och sett det som lärpengar för hur man inte köper tjänster av ett okänt företag.
Hittar du dem på några rejtingsajter kan du skriva ned dem, och är du riktigt förbannad kan du anmäla det upplevda hotet/hemfridsbrottet. Men en rättsprocess är jag skeptisk till det meningsfulla i.
Jag skulle nog ha betalat och sett det som lärpengar för hur man inte köper tjänster av ett okänt företag.
Hittar du dem på några rejtingsajter kan du skriva ned dem, och är du riktigt förbannad kan du anmäla det upplevda hotet/hemfridsbrottet. Men en rättsprocess är jag skeptisk till det meningsfulla i.