Hej! Har en Whirlpool som är snart 3 år gammal. Den har börjat krångla jättemycket.
Först började det med att disken inte blev riktigt ren och nu har programmen börjat stanna efter första tömningen av vatten så disken är helt glansig och kletig när den stoppar med F 15 blinkande display.
Jag har öppnat upp maskinen och spolat igenom utloppsslangen, kollat slangen till pumpen och skruvat loss själva pumpen för att se om det suttit nåt ivägen men det fanns ingenting.
Har rensat filtret och gjort rent i rören under vasken - problemet kvarstår? Jag har inte råd att ringa en tekniker som ska stå och kika för o säga att ”de finns inget jag kan göra” och kostar över 1000 kr o sen måste kanske ringa rörmokarn istället?
Har märkt också att det ligger kvar vatten i botten av maskinen hela tiden, det är som att allt inte vill rinna ut.
Har också kollat på flera sidor och ringt om felkod 15.. Hon jag prata med sade att de kan bli om de vart strömavbrott och rekommenderade mig att stänga av strömmen i två timmar o sedan testa - inget resultat.
Samtidigt läser jag att de är fel på värmeregleringen, sensorn eller att nåt är blockerat typ, att de blir för mycket vatten i diskmaskinen. Luckan öppnas inte efter programmet heller, har kört det kortaste och det har funkat några gånger och då öppnas inte luckan automatiskt som den alltid brukar göra.
Är det någon som har någon susning om vad jag kan göra, de är frustrerande!
// PapaM
Först började det med att disken inte blev riktigt ren och nu har programmen börjat stanna efter första tömningen av vatten så disken är helt glansig och kletig när den stoppar med F 15 blinkande display.
Jag har öppnat upp maskinen och spolat igenom utloppsslangen, kollat slangen till pumpen och skruvat loss själva pumpen för att se om det suttit nåt ivägen men det fanns ingenting.
Har rensat filtret och gjort rent i rören under vasken - problemet kvarstår? Jag har inte råd att ringa en tekniker som ska stå och kika för o säga att ”de finns inget jag kan göra” och kostar över 1000 kr o sen måste kanske ringa rörmokarn istället?
Har märkt också att det ligger kvar vatten i botten av maskinen hela tiden, det är som att allt inte vill rinna ut.
Har också kollat på flera sidor och ringt om felkod 15.. Hon jag prata med sade att de kan bli om de vart strömavbrott och rekommenderade mig att stänga av strömmen i två timmar o sedan testa - inget resultat.
Samtidigt läser jag att de är fel på värmeregleringen, sensorn eller att nåt är blockerat typ, att de blir för mycket vatten i diskmaskinen. Luckan öppnas inte efter programmet heller, har kört det kortaste och det har funkat några gånger och då öppnas inte luckan automatiskt som den alltid brukar göra.
Är det någon som har någon susning om vad jag kan göra, de är frustrerande!
// PapaM
Vart sitter den sensorn? Är de denna tro?electroluxaren skrev:
Modell, är det de som börjar på 86?
Alltså disken är väldigt varm som vanligt så tror inte de är värmaren :O
electroluxaren skrev:
Är sensorn den plastgrejen som sitter nere i avloppet? Är de att vattennivån ligger över den efter uttömning?electroluxaren skrev:
Jag hade av den häromdagen och jag såg inget konstigt med pumpen.. Men du sa att du såg min värmare och trodde där var felet?electroluxaren skrev:
ser gör man inte men känna på pumpaxlen är ett måsteP PapaM skrev:
om inte pumpen går riktigt så får du fel på runtomkringliggande grejer
Så steg ett kolla motorn
OWIsensorn kollar bara grumlighet och temp på denna indesit.
F2 - WATER FILL SOLENOID VALVE FAILURE
- Fill solenoid valve failure;
- Main board fill solenoid valve triac short-circuiting;
- Make certain drain hose is not on the door.
F15 - VIRTUAL SENSOR - Inconsistent readings
- Replace wash pump.
https://www.elektroda.com/rtvforum/topic3767620.html
- Fill solenoid valve failure;
- Main board fill solenoid valve triac short-circuiting;
- Make certain drain hose is not on the door.
F15 - VIRTUAL SENSOR - Inconsistent readings
- Replace wash pump.
https://www.elektroda.com/rtvforum/topic3767620.html
Tack! De är ett enkelt byta, dock tråkigt och lägga ut 3-400 och så är inte det felet.. Verkar vara som någon sa ”väldig generell felkod 15”..Purre skrev:

