1 776 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hjälp! får inte ventilationen att fungera i den ny-renoverade sutterängvåningen
Hej
Vi köpte ett hus från 1990 (myresjöhus), sutterängvåningen var inte inredd, så var låtit inreda den nu. Problemet är att vi kan inte få frånluften att fungera ordentligt där nere.
Så här ser det ut på vinden...

I pannrummet har vi tjockat på ena väggen för att få plats med ventilation ner till undervåningen.
"dead-end" är en förberedd väg ner till undervåningen, men den var tänkt att gå i yttervägg så den har vi inte använt.
Bäst sug är det i Duschen, kök och de båda klädkammarna är ok. Pannrummet är det dåligt sug i vilket gör att undervåningen med sina 5 don är riktigt dåligt eller funkar inte alls.
Jag har testat att suga med dammsugaren i pannrummets don och då händer det grejjer nere på undervåningen, så det är inte stopp på vägen ner.
Jag antar att jag får trimma fläkten i pannan så att den snurrrar fortare då jag ökat den ventilerade ytan. Men det oroar mig att det är sådan skillnad på duschen och pannrummet.
Vi har en NIBE 410p Fighter panna om det är till någon ledtråd.
Kan någon som kan ventilation bättre än mig se om denna koppling är ett problem?
Martin
Vi köpte ett hus från 1990 (myresjöhus), sutterängvåningen var inte inredd, så var låtit inreda den nu. Problemet är att vi kan inte få frånluften att fungera ordentligt där nere.
Så här ser det ut på vinden...

I pannrummet har vi tjockat på ena väggen för att få plats med ventilation ner till undervåningen.
"dead-end" är en förberedd väg ner till undervåningen, men den var tänkt att gå i yttervägg så den har vi inte använt.
Bäst sug är det i Duschen, kök och de båda klädkammarna är ok. Pannrummet är det dåligt sug i vilket gör att undervåningen med sina 5 don är riktigt dåligt eller funkar inte alls.
Jag har testat att suga med dammsugaren i pannrummets don och då händer det grejjer nere på undervåningen, så det är inte stopp på vägen ner.
Jag antar att jag får trimma fläkten i pannan så att den snurrrar fortare då jag ökat den ventilerade ytan. Men det oroar mig att det är sådan skillnad på duschen och pannrummet.
Vi har en NIBE 410p Fighter panna om det är till någon ledtråd.
Kan någon som kan ventilation bättre än mig se om denna koppling är ett problem?
Martin
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förefaller som det i stort sett är den ena slingan som funkar bäst och den andra med undervåningen mindre bra. Schemat säger inte så mycket om kanalernas längder men eftersom luften många gånger tar den lättaste vägen ser det ut som om ett spjäll skulle behövas för den slingan som går till duschen etc. Stryper man då där så blir det mer luft över till de andra delarna, däribland nedervåningen. Dock behöver du fortf ha så mycket luft i t e x dusch som krävs, får du inte det så behövs mer kräm i fläkten. Kan ju vara så att du har mer flås i vissa delar än vad som behövs. Jag hade ringt en ventfirma som mäter och justerar in hela systemet.
Beställ en injustering av flödet via en ventilationsfirma. Tar styvt en timme sen är det klart.
Begär även att få ett injusteringsprotokoll med inställningar av don, pa (tryck), samt beräknat och uppmätt flöde.
Detta blir ett kvitto på att det är utfört enl konstens alla regler och gör även att det går att återställa donen efter att man monterat isär dem och rengjort dem.
Begär även att få ett injusteringsprotokoll med inställningar av don, pa (tryck), samt beräknat och uppmätt flöde.
Detta blir ett kvitto på att det är utfört enl konstens alla regler och gör även att det går att återställa donen efter att man monterat isär dem och rengjort dem.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Essve ET-T hjälp jag får inte in skruvarna
Altan & Uteplats -
Får inte dimmern att fungera, Hjälp!
El -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Värmepumpar -
Försökt ’allt’ - får inte upp trycket i radiatorsystemet. Hjälp!
Värme allmänt