Motorer är inte min bästa gren, men det verkar ju finnas andra här som har full koll.
Har en Kawa zephyr 550 som stått ett par år.
Tänkte starta upp den och köra den till besiktningen.
Jag får igång genom att ställa choken på fullt och då går den på tomgång, om än lite hostigt.
Så fort jag försöker ge gas, dör den.
Första åtgärd enligt tips är gjort, och det var att byta bensinen.
Har en Kawa zephyr 550 som stått ett par år.
Tänkte starta upp den och köra den till besiktningen.
Jag får igång genom att ställa choken på fullt och då går den på tomgång, om än lite hostigt.
Så fort jag försöker ge gas, dör den.
Första åtgärd enligt tips är gjort, och det var att byta bensinen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Börja med att göra rent förgasaren, eller förgasarna om det är flera...
Edit: flera alltså..
Edit: flera alltså..
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 165 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 165 inlägg
Ähh alla som har nån form av koll vet att en motor som inte varit startad på länge behöver stå lite med motorn igång innan man börjar gasa.
låt den stå på tomgång en bra stund tills motorn börjar bli varm, sen vrider du sakta på gasen ( absolut inte fullt för då dör den förmodligen)
När motorn är uppe i temp kan du börja gasa och varva den. Du behöver inte riva förgasare etc. som ovanstående skriver om du gör som jag skriver.
låt den stå på tomgång en bra stund tills motorn börjar bli varm, sen vrider du sakta på gasen ( absolut inte fullt för då dör den förmodligen)
När motorn är uppe i temp kan du börja gasa och varva den. Du behöver inte riva förgasare etc. som ovanstående skriver om du gör som jag skriver.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
ok???R RalleB skrev:Ähh alla som har nån form av koll vet att en motor som inte varit startad på länge behöver stå lite med motorn igång innan man börjar gasa.
Rivit antal förgasare dock båtmotorer.
Lagrade över vinter och på våren går dom orent.
När bensin dunstar blir det bara en kletig gegga som stelnar i kanaler och munstycken.
Har man otur så kan även flottören fastna i nålen när bensinen torkar.
Så om man inte gör rätt när man ställer ner med att tömma ur bensinen så kan man få problem.
Större problem idag än för 15-20 år sedan.
Då de idag använde massa miljötilsatser i bensinen som ställer till det när bensinen torkar.
Har redan provat att låta den stå på tomgång ganska länge. Har tyvärr inte hjälptR RalleB skrev:Ähh alla som har nån form av koll vet att en motor som inte varit startad på länge behöver stå lite med motorn igång innan man börjar gasa.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Eftersom den går på chock och inte utan så måste man se att bensin kommer fram till förgasarna som det ska.
sen beror på hur det ser ut så brukar det inte vara så svårt att ta ned.
Skulle jag ta ned så skulle jag ultraljudstvätta.
Det gör sån skillnad.
sen beror på hur det ser ut så brukar det inte vara så svårt att ta ned.
Skulle jag ta ned så skulle jag ultraljudstvätta.
Det gör sån skillnad.
Min erfarenhet är att förgasarmotorer som stått ett tag har svårt att få bränsle i början.
Tex min äldsta snöskoter får jag köra försiktigt några kilometer när den stått hela sommaren. Visst kan jag riva isär och rengöra förgasarna men handen på hjärtat så har entusiasmen för sånt skruvande minskat med åren. Oftast räcker det att köra ur det som guckat igen förgasarna. Dock ska man vara medveten om att man faktiskt kan bränna hål i kolvarna och knacka sönder kolvringar om man pressar en motor som får för snålt med bränsle. Man gasar till men släpper inom någon sekund om motorn inte svarar på gaspådraget. Oftast har denna metod funkat bra för mig.
Tex min äldsta snöskoter får jag köra försiktigt några kilometer när den stått hela sommaren. Visst kan jag riva isär och rengöra förgasarna men handen på hjärtat så har entusiasmen för sånt skruvande minskat med åren. Oftast räcker det att köra ur det som guckat igen förgasarna. Dock ska man vara medveten om att man faktiskt kan bränna hål i kolvarna och knacka sönder kolvringar om man pressar en motor som får för snålt med bränsle. Man gasar till men släpper inom någon sekund om motorn inte svarar på gaspådraget. Oftast har denna metod funkat bra för mig.
Jag har en teori varför min motor behöver en halvtimme innan den går som den ska.
Bensin och etanol är ju lösningsmedel så de löser upp div avlagringar . Skruvar man isär förgasaren ser man svarta kletiga substanser. Sånt löser bensinen. Sen finns det metalloxider, det som syns som vitt pulver. Det rår varken bensin eller etanol på.
Men får man bara motorn att gå så kommer motorns vibrationer att i princip skapa en ultraljudstvätt i flotörhuset. Tids nog har vågskvalpet mekaniskt bearbetat bort oxidpulvret och motorn har återigen fullt flöde på bensin.
Men ibland finns det fler fel. Det är både bränsle och luftslangar som med tiden spricker sönder och behöver bytas för att motorn ska gå bra.
Bensin och etanol är ju lösningsmedel så de löser upp div avlagringar . Skruvar man isär förgasaren ser man svarta kletiga substanser. Sånt löser bensinen. Sen finns det metalloxider, det som syns som vitt pulver. Det rår varken bensin eller etanol på.
Men får man bara motorn att gå så kommer motorns vibrationer att i princip skapa en ultraljudstvätt i flotörhuset. Tids nog har vågskvalpet mekaniskt bearbetat bort oxidpulvret och motorn har återigen fullt flöde på bensin.
Men ibland finns det fler fel. Det är både bränsle och luftslangar som med tiden spricker sönder och behöver bytas för att motorn ska gå bra.