10 763 läst ·
90 svar
11k läst
90 svar
Hjälp...expansionskärlet tappat tryck - vad gör jag? Huset är iskallt!
Skruva av ventilhatten. Tag en liten skruvmejsel och tryck försiktigt på mittstiftet i ventilen. Kommer det luft, pumpa i mer luft med en cykelpump av den nyare sorten som passar på bilventiler. Kommer det vatten, dags att byta kärlet.
Säkerhetsventill som sitter på inkommande kallvatten till beredaren ner i pannan.Annyy skrev:
Denna ventil ska trimköras med jämna mellanrum. Men det är det aldrig någon som gör. Det kan vara så att du fått lite skit att sätta sig i tätningen. Öppna den igen genom att vrida vredet moturs så att den "hackar över" och stänger igen. Det kommer att komma mer vatten i röret då dock... Var beredd
Jag fattar, ska testa i morgon...håll tummarna...Himmapularen skrev:
Jag testar i morgon. Jag försökte "dra åt den" lite nu, men tror inte det åstadkom någotkrilleman_215 skrev:Säkerhetsventill som sitter på inkommande kallvatten till beredaren ner i pannan.
Denna ventil ska trimköras med jämna mellanrum. Men det är det aldrig någon som gör. Det kan vara så att du fått lite skit att sätta sig i tätningen. Öppna den igen genom att vrida vredet moturs så att den "hackar över" och stänger igen. Det kommer att komma mer vatten i röret då dock... Var beredd
Lyckas inte så bra med att ladda upp bilder, ska försöka igen....Tommor skrev:
går det tjockare röret på sidan av pannan ihop med det mindre som kommer från den lilla svarta? Ser inte det.Annyy skrev:
Kommer det vatten från det röret med påsen på. och det bara går från ventilen ovanför expkärlet så är säkerhetsventilen på värmen oxå dålig/otät.
då kan du ha hittat orsaken till tryckförlusten.
. Men då kanske du har en kombination av allt, dåligt motryck i expkärlet och otätsäkerhetsventil
Redigerat:
Nej de sitter inte ihop.Tommor skrev:går det tjockare röret på sidan av pannan ihop med det mindre som kommer från den lilla svarta? Ser inte det.
Kommer det vatten från det röret med påsen på. och det bara går från ventilen ovanför expkärlet så är säkerhetsventilen på värmen oxå dålig/otät.
då kan du ha hittat orsaken till tryckförlusten.
. Men då kanske du har en kombination av allt, dåligt motryck i expkärlet och otätsäkerhetsventil
tjockare röret går från exp.kärlet. Tunna röret (utan plastpåse) kommer från säkerhetsventilen och dy.
Ska testa i morgon vad som händer med luftningsventilen.
vi har ju en annan läcka också så svårt att veta vad som är vad just nu