Den här vred jag på och sen har det börjat droppa ur det undre röret...alltså den bakre svarta som jag försöker peka på

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva av ventilhatten. Tag en liten skruvmejsel och tryck försiktigt på mittstiftet i ventilen. Kommer det luft, pumpa i mer luft med en cykelpump av den nyare sorten som passar på bilventiler. Kommer det vatten, dags att byta kärlet.

Helhetsbild

• image.jpg
    Skapa konto
Krilleman
Annyy skrev:
Den här vred jag på och sen har det börjat droppa ur det undre röret...alltså den bakre svarta som jag försöker peka på
Säkerhetsventill som sitter på inkommande kallvatten till beredaren ner i pannan.

Denna ventil ska trimköras med jämna mellanrum. Men det är det aldrig någon som gör. Det kan vara så att du fått lite skit att sätta sig i tätningen. Öppna den igen genom att vrida vredet moturs så att den "hackar över" och stänger igen. Det kommer att komma mer vatten i röret då dock... Var beredd

Krilleman
Samma grunka (ventilrör) ser du ut att ha monterad på värmepumpen med, fast man ser lite dåligt på bilden, lite "grynig" upplösning om man förstorar...

image.jpg
Skapa konto

Himmapularen skrev:
Skruva av ventilhatten. Tag en liten skruvmejsel och tryck försiktigt på mittstiftet i ventilen. Kommer det luft, pumpa i mer luft med en cykelpump av den nyare sorten som passar på bilventiler. Kommer det vatten, dags att byta kärlet.
Jag fattar, ska testa i morgon...håll tummarna...

Ja, det är luftningsventilen. Kommer det vatten när du trycker in den då ärkärlet trasigt... Fungerar som på ett bildäck tryck lätt i mitten så pyser däcket..

vars går det röret som droppar?

krilleman_215 skrev:
Samma grunka (ventilrör) ser du ut att ha monterad på värmepumpen med, fast man ser lite dåligt på bilden, lite "grynig" upplösning om man förstorar...
Men den ska jag väl inte göra nåt med? Det törs jag inte...

krilleman_215 skrev:
Säkerhetsventill som sitter på inkommande kallvatten till beredaren ner i pannan.

Denna ventil ska trimköras med jämna mellanrum. Men det är det aldrig någon som gör. Det kan vara så att du fått lite skit att sätta sig i tätningen. Öppna den igen genom att vrida vredet moturs så att den "hackar över" och stänger igen. Det kommer att komma mer vatten i röret då dock... Var beredd
Jag testar i morgon. Jag försökte "dra åt den" lite nu, men tror inte det åstadkom något

Annyy skrev:
Det är dags att byta den säkerhetsventilen. Men den sitter inte påvärmesystemet..

Tommor skrev:
Ja, det är luftningsventilen. Kommer det vatten när du trycker in den då ärkärlet trasigt... Fungerar som på ett bildäck tryck lätt i mitten så pyser däcket..

vars går det röret som droppar?
Lyckas inte så bra med att ladda upp bilder, ska försöka igen....

• image.jpg
    Skapa konto
Tommor skrev:
Det är dags att byta den säkerhetsventilen. Men den sitter inte påvärmesystemet..
Det gör jag nog inte själv...blev ett bökigt kalas den här golvvärmen...:O

Krilleman
Annyy skrev:
Men den ska jag väl inte göra nåt med? Det törs jag inte...
Nej, det vara bara menat som lite systemkunskap!

• Gilla
Annyy
  • Laddar…
Annyy skrev:
Lyckas inte så bra med att ladda upp bilder, ska försöka igen....
går det tjockare röret på sidan av pannan ihop med det mindre som kommer från den lilla svarta? Ser inte det.
Kommer det vatten från det röret med påsen på. och det bara går från ventilen ovanför expkärlet så är säkerhetsventilen på värmen oxå dålig/otät.
då kan du ha hittat orsaken till tryckförlusten.
. Men då kanske du har en kombination av allt, dåligt motryck i expkärlet och otätsäkerhetsventil

Redigerat:
Tommor skrev:
går det tjockare röret på sidan av pannan ihop med det mindre som kommer från den lilla svarta? Ser inte det.
Kommer det vatten från det röret med påsen på. och det bara går från ventilen ovanför expkärlet så är säkerhetsventilen på värmen oxå dålig/otät.
då kan du ha hittat orsaken till tryckförlusten.
. Men då kanske du har en kombination av allt, dåligt motryck i expkärlet och otätsäkerhetsventil
Nej de sitter inte ihop.
tjockare röret går från exp.kärlet. Tunna röret (utan plastpåse) kommer från säkerhetsventilen och dy.

Ska testa i morgon vad som händer med luftningsventilen.

vi har ju en annan läcka också så svårt att veta vad som är vad just nu

• image.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.