10 763 läst ·
90 svar
11k läst
90 svar
Hjälp...expansionskärlet tappat tryck - vad gör jag? Huset är iskallt!
Uppochner eller ej. det ser ut som att du har ett vanligt expansionskärl. Knappast troligt att det helt plötsligt har gått sönder bara för att ett golvvärmesystem har kopplats in, av en rörmockare. Mer troligt att du har en massa luft i systemet. Dels behöver du fylla på systemet med vatten och samtidigt tömma det på luft. Du hittar säkert en påfylladskran vid pannan. Öppna den och fyll på tills det är max 1.5bar eller var rödmärkningen börjar. Sedan får du lufta elementen ett efter ett och slutligen lufta högst upp i systemet. har du mycket luft så får du allteftersom fylla på mer vatten. Min rörläggare brukar säga att man ska ha cirkulationspumpen igång, andra säger stäng av. Mao det lär funka vilket som.
Ovan förutsätter att det nypåkopplade golvvärmen inte läcker...
Lycka till.
Ovan förutsätter att det nypåkopplade golvvärmen inte läcker...
Lycka till.
Det är ju bara avstägningen på ventilröret...Tommor skrev:
Men om du har en VP så borde du koncentrera dig på den och inte en gammal kombipanna?!
Snurrar cirkulations-pumpen i din värmepump? Eller har du drift på din gamla kombipanna?
Detta hände efter att jag drog ner värmen på pannan. Rörmockaren hade den på max, jag drog ner den till nuvarande läge. Stängde av pannan, nu försvann larmet. Jag har luftat alla element i två dagar nu, men får nog börja om från början igen nu