Kan någon hjälpa mig förstå hur jag ska tänka. Ska lägga in ett laminatgolv som har måtten 1288*195*6 mm
Jag ska lägga golvet enligt min otroligt snygga skiss som ni ser. Men nu börjar jag bli fundersam hur jag ska tänka. Så snälla kan någon hjälpa mig besvara mina frågor.
1, vart blir det bäst att börja lägga golvet. På högersidan eller vänstersidan?
2, jag ska ju dela bredden på rummen med bredden på golvbrädan för att kapa till första raden så att jag inte riskerar att få den sista brädan smalare än 5cm. Men hur ska jag tänka eftersom rummet inte är helt fyrkantigt?
Och hur bred ska första raden då vara?
3, eftersom rummen är förskjutet 0.62 cm på högersidan och 0.60 på vänstersidan kommer det ändå bli bra när de möter resterande golvyta. Förstår ni vad jag menar eller kommer jag behöva kapa hela raden för att det ska bli samma bredd längs alla för just den raden?
Tacksam om någon smart och erfaren kunde förklara 😂🫣
Jag ska lägga golvet enligt min otroligt snygga skiss som ni ser. Men nu börjar jag bli fundersam hur jag ska tänka. Så snälla kan någon hjälpa mig besvara mina frågor.
1, vart blir det bäst att börja lägga golvet. På högersidan eller vänstersidan?
2, jag ska ju dela bredden på rummen med bredden på golvbrädan för att kapa till första raden så att jag inte riskerar att få den sista brädan smalare än 5cm. Men hur ska jag tänka eftersom rummet inte är helt fyrkantigt?
Och hur bred ska första raden då vara?
3, eftersom rummen är förskjutet 0.62 cm på högersidan och 0.60 på vänstersidan kommer det ändå bli bra när de möter resterande golvyta. Förstår ni vad jag menar eller kommer jag behöva kapa hela raden för att det ska bli samma bredd längs alla för just den raden?
Tacksam om någon smart och erfaren kunde förklara 😂🫣
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
1. Jag tror det blir bäst att lägga golvet från vänstersidan. Detta för att få en rak kant på de brädor som man ser väldigt tydligt (för det är väl öppningen till rummet där?). Längs väggarna gör det inte så mycket om bredden på brädorna varierar för en hel del kommer att skymmas av möbler, gardiner etc.
Tack för svar! Då är det bara till att börja och se hur man klarar detta 😁BirgitS skrev:
1. Jag tror det blir bäst att lägga golvet från vänstersidan. Detta för att få en rak kant på de brädor som man ser väldigt tydligt (för det är väl öppningen till rummet där?). Längs väggarna gör det inte så mycket om bredden på brädorna varierar för en hel del kommer att skymmas av möbler, gardiner etc.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver kapa ett par mm kakel - hjälp
Kök -
Enrörsystem runt ytterväggar källare, ta bort eller hjälper det mot fu
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp en förstagångs-deklarerare
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hjälp med utvärdering av renoveringsobjekt - förstagångsköpare!
Köpa & Sälja hus -
Hjälp med jobb som golvläggare gjort
Tvättstuga