Hej

Vi renoverade vårt badrum för ca 2 år sedan snart, jättefint och fräscht MEN när vi lagar mat på våningen över i huset och använder fläkten ( ett gammalt kök, gammal fläkt) så rinner det vatten i badrummet från en lucka, varje gång vi lagar mat så rinner det vatten och det är jättejobbigt och störande och vi vet inte hur vi ska få bukt på detta. Vi vet inte om detta var ett problem även innan vi renoverade badrummet då det inte fanns den typen av "lucka" tidigare. Huset är inte gjort av trä som tur var för vi är ju oroliga för vattenskador men vi blir ju fortfarande oroliga och undrar vem ska vi ta dit för att få bukt på detta? Är det en ventilationstekniker eller vem kan se vart vårt problem kommer ifrån? Det är ju inte normalt att det alltid ska komma vatten i badrummet när vi lagar mat på våningen över.

HJÄLP
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
S
Hej,
Det låter lite underligt, har du några bilder? Jag hänger inte riktigt med i beskrivningen
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Hej,
Det låter lite underligt, har du några bilder? Jag hänger inte riktigt med i beskrivningen
Absolut , ja det är märkligt.
 
  • En dörrstopp av gummi på mörkgrått golv och mot svart vägg. Skugga syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rostigt, skadat rörhål i grått material med synliga rörliga skador och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog inte så konstigt, låter som att ventilationskanalerna sitter ihop och att luften från köket kondenserar längre upp i kanalen och vattnet rinner ut i badrummet. Får man gissa att köket inte har en egen kanal hela vägen ut på taket, utan att det istället är ett påstick på badrummets kanal?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är nog inte så konstigt, låter som att ventilationskanalerna sitter ihop och att luften från köket kondenserar längre upp i kanalen och vattnet rinner ut i badrummet. Får man gissa att köket inte har en egen kanal hela vägen ut på taket, utan att det istället är ett påstick på badrummets kanal?
Kan nog stämma, det känns som att det går hela vägen upp i hela huset, tre våningshus med ventliationstrumman på taket. Kan man fixa detta eller måste man leva med detta problem varje gång man lagar mat?
 
Vad för typ av fläkt är det? Är det en sådan med rak värmeväxlare för FTX avger den kondens som normalt ska ledas undan genom någon slang. Oklart om man drar ner det till badrummet våningen under men det ser ju ut att komma ut ifrån ett rör där något är tänkt att komma ut.
 
  • Gilla
pesamswe
  • Laddar…
det du visar bild på är läckage indikeringen för ditt tappvattenskåp , ta en bild inuti det
 
E egge80 skrev:
det du visar bild på är läckage indikeringen för ditt tappvattenskåp , ta en bild inuti det
 
G
Renslucka för avloppet där inne?
 
L Lovenordgren90 skrev:
Kan nog stämma, det känns som att det går hela vägen upp i hela huset, tre våningshus med ventliationstrumman på taket. Kan man fixa detta eller måste man leva med detta problem varje gång man lagar mat?
Får nog utreda frågan lite mer, det du lagt upp bilder på ovan måste inte vara ventilationen.
 
Kommer vattnet via den vita slangen? Fota vart den går i så fall.

/M
 
röret som det droppar i , den gråa slangen går upppåt förmodligen till ett skåp en våning upp se om du hittar det
 
MathiasS MathiasS skrev:
Får nog utreda frågan lite mer, det du lagt upp bilder på ovan måste inte vara ventilationen.
Förstår, jag vet inte vem jag bör kontakta för att få det utrett? Är det rörmokare eller är det någon annan yrkesgrupp?
 
  • Gilla
Mjanne
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Kommer vattnet via den vita slangen? Fota vart den går i så fall.

/M
Jag vet inte vart den slangen går, jag måste försöka luska ut det.
 
Ta och linda toapapper runt renslocket på avloppet, spola sedan vatten i köket på övervåningen.
Kontrollera sedan om toapapperet är tort eller blött.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.