Hej!
Köpte vårt första hus för ca 1 år sedan.
Nu har vi upptäckt att det regnar in när det blåser västanvind, balkongdörrarna installerades 2020.
Rev en laminat bit och då såg jag direkt att skivan under har svällt.. när jag gick ut och kollade såg jag en glipa under dörren. Ser ut som att det ska sitta någon form av list längst ner..
Vilken typ av list borde jag sätta dit. Har inget behov av att gå ut genom dörrarna då det är 3m ner till marken, så det gör inget om den är lite högre. Dörrarna öppnas inåt.
Köpte vårt första hus för ca 1 år sedan.
Nu har vi upptäckt att det regnar in när det blåser västanvind, balkongdörrarna installerades 2020.
Rev en laminat bit och då såg jag direkt att skivan under har svällt.. när jag gick ut och kollade såg jag en glipa under dörren. Ser ut som att det ska sitta någon form av list längst ner..
Vilken typ av list borde jag sätta dit. Har inget behov av att gå ut genom dörrarna då det är 3m ner till marken, så det gör inget om den är lite högre. Dörrarna öppnas inåt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 036 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 036 inlägg
Ja, det behövs nog fler bilder för att fastställa orsak och eventuella åtgärder. Översiktliga bilder också och inte bara närbilder.
Hänger det ner som det ser ut kommer inga lister hjälpa utan då måste felet med gångjärn eller annat fixas först.
Hänger det ner som det ser ut kommer inga lister hjälpa utan då måste felet med gångjärn eller annat fixas först.
Hej, något är väldigt skumt, här kommer lite fler bilder.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 088 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 088 inlägg
Du behöver nog anmäla det där som fuktskada till ditt försäkringsbolag. Och sen montera om dörrarna. Hade det varit du som beställt montaget av en firma så hade du kunnat reklamera det för det är helt fel.
Vattnet som rinner på dörrbladen och ner mot tröskeln leds in bakom den plåtblecket som sitter skruvad i tröskeln.
Vattnet som rinner på dörrbladen och ner mot tröskeln leds in bakom den plåtblecket som sitter skruvad i tröskeln.
Jag gissar att blecket sitter fel ( för högt) demontera det och ta nya bilder på hur tröskeln ser ut..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 088 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 088 inlägg
Förresten så verkar hel tröskeln fel konstruerad. När det blåser och regnar kommer vattnet hamna i det där spåret i tröskel under dörrbladet men sen när det är fyllt med vatten så kommer det ju rinna in på golvet. Det behövs en kant eller fals på tröskeln för att undvika det.
Vad är det för märke/ tillverkare?
Vad är det för märke/ tillverkare?
Klicka här för att svara