Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus är rekommenderad inomhustemperatur 20-23 grader. Är det kallare än så bör du kontakta din hyresvärd och be denne höja värmen.

Gör din hyresvärd ingenting åt saken kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsnämnden i kommunen. De kan begära att din hyresvärd gör en temperaturmätning och åtgärdar eventuella fel.
Man kan även kräva sänkning av hyra om det inte återgärdas.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Så ser det ut när jag tar bort kåpan. Den i köket har inget filter och där kommer det mest luft ifrån men den i vardagsrummet har filter och där kommer det mindre luft ifrån. Kan jag inte själv köpa nåt filter och lägga där? Lär det ens hjälpa?

• Öppet ventilationsutrymme utan filter på en vägg med dekorativ tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad ventilationskåpa utan filter på en vägg med synlig ventilationskanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilerna sitter där för att få bra inneluft. Uppenbart har du för lite värmetillförsel i lägenheten.
Detta bör åtgärdas på elementsidan och inte genom att trixa runt med tilluftsventiler.

• Gilla
mejeriet och 20 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ventilerna sitter där för att få bra inneluft. Uppenbart har du för lite värmetillförsel i lägenheten.
Detta bör åtgärdas på elementsidan och inte genom att trixa runt med tilluftsventiler.
Men jag var nere hos min granne förut och han hans ventiler blåste lika mycket som mina och hans element var lika ljumna som mina men han hade inte alls lika kallt som jag... Så något stämmer inte??

• Gilla
hempularn73
  • Laddar…
shc shc skrev:
Men jag var nere hos min granne förut och han hans ventiler blåste lika mycket som mina och hans element var lika ljumna som mina men han hade inte alls lika kallt som jag... Så något stämmer inte??
Grundorsaken är att där är för lite värmetillförsel. Tolkar detta som att det är en hyresrätt, du pröjsar då för att få en korrekt innetemp och åtgärder om så inte är fallet.
Prata med värden på måndag, under tiden tryck in papper i ventilerna och ta på dig lite tjockare kläder.

Har du så kallt inne ska du genast ringa till jourhavande fastighetsskötare.

• Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Grundorsaken är att där är för lite värmetillförsel. Tolkar detta som att det är en hyresrätt, du pröjsar då för att få en korrekt innetemp och åtgärder om så inte är fallet.
Prata med värden på måndag, under tiden tryck in papper i ventilerna och ta på dig lite tjockare kläder.
Så.. Nu har jag tejpat för överallt. Det är inte meningen att jag ska sitta här och frysa..

• Gilla
ffredrik_s och 3 till
  • Laddar…
Det får vara så här under vintern nu, sen när vår och sommar kommer tar jag bort tejpen

Varför kontaktar du inte dom som har betalt för att fixa det? Betalar du ingen hyra?

• Gilla
  • Haha
mejeriet och 26 till
  • Laddar…
Enda anledning att inte ringa jouren eller fastighetsbolaget är väl i princip om du inte bor där officiellt. Har du ett förstahandskontrakt eller ett officiellt andrahandskontrakt har du i princip rätt till en jourutryckning med omedelbar kontroll av element, ventilation osv. Om de inte löser problemet direkt kan du kräva insättning av extra element och förmodligen en hyresnedsättning för perioden med temperatur under gissningsvis 18-20c

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om du inte har tillräckligt med friskluft kan du få för dålig luft inne och drabbas av huvudvärk och mögelproblem.

• Gilla
  • Arg
brfbo och 4 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Enda anledning att inte ringa jouren eller fastighetsbolaget är väl i princip om du inte bor där officiellt. Har du ett förstahandskontrakt eller ett officiellt andrahandskontrakt har du i princip rätt till en jourutryckning med omedelbar kontroll av element, ventilation osv. Om de inte löser problemet direkt kan du kräva insättning av extra element och förmodligen en hyresnedsättning för perioden med temperatur under gissningsvis 18-20c
Ok ska jag ringa till jouren och vad säger jag?
Jag har tejpat för men sitter lika förbannat och fryser

• Haha
  • Gilla
MarcusTomasson och 1 till
  • Laddar…
Du kan väl säga att det är 13 grader inne?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kan väl säga att det är 13 grader inne?
Men då kan dom ju komma och åtgärda? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.