Hej.

Vi har golvvärme i huset och en cirkulationspump Grundfos som pumpar ut varmvattnet i värmeslingorna. Vi har nu upptäckt att vår pump verkar ha en annan inställning än flera av våra grannar (bor i radhus med samma värmesystem). Vår pump är inställd på II (se bifogad bild) medans våra grannars pump är inställd på punkten på motsatt sida. Ska vi ställa om vår pump till pumpen? Vad blir det för skillnad?

Stort tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Josefina
20160107_174044_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160107_180746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oj, det skulle ju stå: Ska vi ställa om vår pump till pricken på motsatt sida?

• Gilla
Micke-19
  • Laddar…
Med vredet justerar du hastigheten på pumpen och därmed mängden "liter per minut" vatten i golvvärmen.
Var vredet skall stå framgår i projekteringen av golvvärmen, där står det vilken mängd vatten som skall pumpas.
Ofta är den beräknade differensen mellan tur & retur omkring 5 grader.

Så enkelt uttryckt kan du justera pumpen så du får en diff på 5 grader :)

Oj nu förstod jag inte alls... Är inte alls duktig på sånt här... Vad händer om jag vrider till punkten på motsatt sida då? Pumpas det ut större mängd då eller mindre mängd?

D
Jag har för mig att det är någon form av automatisk styrning när den står på punkten. Men om du inte har några problem som det är nu, så finns det kanske inte så stor anledning att ändra? Om du ändå vill prova så är det bara att ställa den på punkten och se hur det funkar. Anläggningen lär ju inte explodera i alla fall..

Aha då förstår jag... Tänkte bara att jsg ställer till nått om jag vrider ner till noll och sedan upp på motsatt sida. Då stängs väl pumpen av nån sekund men det är kanske ok?

D
Spelar ingen roll om pumpen stannar några sekunder.

Ok va bra, kanske bör testa då.. Tack!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.