J JohanLun skrev:
Om du kan förklara hur spänningsprovaren kan mäta detta och varför jag isåfall inte kan det med de verktyg jag använder ska jag köpa en direkt (det kanske jag gör ändå) - men jag förstår den är säkrare än en vanlig multimeter, speciellt om man inte riktigt vet vad man mäter.
En multimeter (eller annan typ av spänningsmätare) använder internt batteri till att mäta och visa spänningen. En multimeter, beröringsfri mätare, etc kräver aktiva komponenter i sig för att fungera, många komponenter som kan fallera på olika sätt, däribland själva batteriet.

Men en spänningsprovare har bara ett motstånd och flera dioder, typ ingenting som kan fallera.
En spänningsprovare använder den externa spänningen i/på det objektet man mäter på.

Demmpa Demmpa skrev:
En multimeter (eller annan typ av spänningsmätare) använder internt batteri till att mäta och visa spänningen. En multimeter, beröringsfri mätare, etc kräver aktiva komponenter i sig för att fungera, många komponenter som kan fallera på olika sätt, däribland själva batteriet.

Men en spänningsprovare har bara ett motstånd och flera dioder, typ ingenting som kan fallera.
En spänningsprovare använder den externa spänningen i/på det objektet man mäter på.
En sån här verkar vara en glorifierad version av glimlampstestmejseln för typ 5 kkr?
https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/grundlaggande-testare/fluke-t6-1000
Funkar den utan batteri tro?

+ Spänningsmätning kräver kapacitiv kontakt till jord, i de flesta fallen tillhandahållen av användaren. Jordanslutning via testkabel kan vara nödvändig i vissa situationer.

Panor82
D Dilato skrev:
En sån här verkar vara en glorifierad version av glimlampstestmejseln för typ 5 kkr?
[länk]
Funkar den utan batteri tro?

+ Spänningsmätning kräver kapacitiv kontakt till jord, i de flesta fallen tillhandahållen av användaren. Jordanslutning via testkabel kan vara nödvändig i vissa situationer.
Ser inte att den uppfyller kraven för EN 61243, vilket bland annat innebär att kunna detektera spänning utan batteri.
Jag kan ha slarvat i manualerna så här tidigt på morgonen men hittar det inte.

Om det inte finns så är Fluke t6 1000 inte godkänd för Spänningslöshetskontroll.

A
Nä den är inte byggd enligt den standarden. Det är riktigt.

Det är standarden SS-EN 50110-1, drift och skötsel av elanläggningar som ställer fodringen att spänningsprovare som används i arbetsmetoden arbete utan spänning och i steget där man ska kontrollera driftspänningen ska följa 61243-serien.

Man får betänka att standarden gäller inte för vanliga personer i hemmet men det är ju inget fel att ändå tillämpa den så gott det går.

För mätning eller provning kan övriga instrument användas som fluken ovan. Det är alltså bara i det viktigaste steget att, kontrollera avsaknad av driftspänning och kunna arbeta säkert man bör använda provare enligt 61243.

Som jag förstått ville de ovan göra funktionsprovning med spänning på så det är något annat. Men inget fel i att välja instrument enligt 61243. Det är ju en bra standard som ställer lite krav på utrustningen.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Standarder är aldrig absoluta krav. Ett krav på att fungera utan batteri ser jag som fullständigt meningslöst. Det viktiga är att den inte indikerar ett felaktigt mätvärde om batteriet inte är okej. Att det slutar fungera är inget problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Panor82
Det tråkiga är väl att om man tolkar resultatet av utebliven indikering som spänningslöshet men allt kan väl hända antar jag. Men jag är nog lite partisk och skadad utav arbetsmiljöansvarsbiten etc.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
aja, jag tror att jag ger upp att byta den här strömbrytaren om ingen har ett bra förslag hur det ska göras.

Det var lite krångligare än jag trodde 😊

J Janne Lo skrev:
aja, jag tror att jag ger upp att byta den här strömbrytaren om ingen har ett bra förslag hur det ska göras.

Det var lite krångligare än jag trodde 😊
Om du tittar på framsidan på befintliga strömbrytaren så ser du "P" instansad i plåten, vid P:et finns det en skruv, den motsvarar övre/nedre mittenanslutningen.

Strömbrytare med "P" markerat i metall, omgiven av kablar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strömbrytare med instansat "P" och markerad skruv vid mittenanslutning, detaljerat inzoomad.
Skapa konto

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du tittar på framsidan på befintliga strömbrytaren så ser du "P" instansad i plåten, vid P:et finns det en skruv, den motsvarar övre/nedre mittenanslutningen.

[bild]

[bild]
Så?

• En hand som håller i ett inkapslat vägguttag för installation, med etikett från tillverkaren synlig genom plasten.
    Skapa konto
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Stämmer.
Kan du förklara i text hur du kom fram till det?

Polletten trilla ner när du förklara vad som motsvarade P. Så då blev det lättare att jämföra med den första jag kopplade och den befintliga strömbrytaren.

Tack för hjälpen 😊

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.