2 840 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hjälp bedöma besiktningsprotokoll
Halloj,
Här har ni ännu en icke-expert som vill ha hjälp att bedöma ett besiktningsprotokoll på ett renoveringsobjekt vi kikar på.
Vill börja med att säga att ja, vi inser att det här är ett hus i rätt risigt skick. Jag har läst besiktningsprotokollet och min högst amatörmässiga bedömning är att det behöver renoveras för 1-1.5 miljoner under ett par år. Det vi funderar på är om det är värt det. För att kunna besvara den frågan hoppas jag på er hjälp att granska besiktningsprotokollet och bedöma ungefärlig kostnad och vad som är akut att åtgärda.
Vi är inte världens mest händiga personer och vi jobbar i princip heltid, planen är att leja ut det mesta av arbetet isf. Det som gör oss intresserade trots husets skick är läget, vi har letat efter lämpligt hus i just det området i 5 år och det är första gången vi ser ett hus som är tillräckligt stort - och t.o.m. med en bra planlösning - till salu. Huset är ute till försäljning till 3.995.000 kr (acceptpris), men alla hus som sålts där de senaste månaderna har gått för lägre än utgångsbudet. En liknande villa, dock i bra skick men med 40 färre kvm, på samma gata gick nyligen för 5.5 miljoner. Om vi skulle köpa detta hus så skulle det vara till max 3.6 miljoner.
Tacksam för all hjälp vi kan få!
Här har ni ännu en icke-expert som vill ha hjälp att bedöma ett besiktningsprotokoll på ett renoveringsobjekt vi kikar på.
Vill börja med att säga att ja, vi inser att det här är ett hus i rätt risigt skick. Jag har läst besiktningsprotokollet och min högst amatörmässiga bedömning är att det behöver renoveras för 1-1.5 miljoner under ett par år. Det vi funderar på är om det är värt det. För att kunna besvara den frågan hoppas jag på er hjälp att granska besiktningsprotokollet och bedöma ungefärlig kostnad och vad som är akut att åtgärda.
Vi är inte världens mest händiga personer och vi jobbar i princip heltid, planen är att leja ut det mesta av arbetet isf. Det som gör oss intresserade trots husets skick är läget, vi har letat efter lämpligt hus i just det området i 5 år och det är första gången vi ser ett hus som är tillräckligt stort - och t.o.m. med en bra planlösning - till salu. Huset är ute till försäljning till 3.995.000 kr (acceptpris), men alla hus som sålts där de senaste månaderna har gått för lägre än utgångsbudet. En liknande villa, dock i bra skick men med 40 färre kvm, på samma gata gick nyligen för 5.5 miljoner. Om vi skulle köpa detta hus så skulle det vara till max 3.6 miljoner.
Tacksam för all hjälp vi kan få!
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ser inget protokoll.
Om du lägger upp det så "anonymisera" det först. Du har skrivit i tråden vad du kan tänka dig att betala för huset, så om säljaren kan identifiera dig vet dom var din gräns går.
Om du lägger upp det så "anonymisera" det först. Du har skrivit i tråden vad du kan tänka dig att betala för huset, så om säljaren kan identifiera dig vet dom var din gräns går.
Försöker på nytt
Tack för tipset om att anonymisera! Fick kopiera sida för sida från PDF till Word så läsbarheten är inte lika bra nu men hoppas det funkar ändå.
Visa bilaga BESIKTNINGSOBJEKTET.doc
Tack för tipset om att anonymisera! Fick kopiera sida för sida från PDF till Word så läsbarheten är inte lika bra nu men hoppas det funkar ändå.
Visa bilaga BESIKTNINGSOBJEKTET.doc
Klicka här för att svara
