Jag gissar att glas skivan är härdad och då går det inte att skära och knäcka fråga mig inte hur jag vet det. Men det blir sjukt mycket glas från 1x1 m glas ruta utspritt på många kvadrat meter gräsmatta.

Pär

Tomas J skrev:
Jag såg ett klipp på nätet som också tipsade om att limma fast papperet, men är det inte svårt att limma dit papperet helt plant på glaset? Jag tänker då på luftbubblor eller ojämn limfördeling. Eller lägger man en glasskiva ovanpå med en tyng?
Sen angå Veritas jiggen, det finns ju en ratt på den som gör att man kan slipa topp vinkel (micro bevel) direkt efter man gjort grundslipningen utan att behöva ändra possition på själva stämjärnet. I bruksanvisningen så står det att vinkeln ändras 1-2% av grundvinkeln, men det blir ju bara 29,4gr om grundvinkeln var 30gr. Är inte det väldigt lite? På de Bacho-järn jag har så verkar det skilja 5gr mellan grundvinkel och toppvinkel och så står det även i Gör Det Själv.
Veritas brynstödet ger 1-2 grader skillnad, inte procent. Hursomhelst är det inte så noga, poängen med micro beveln är att man ska slippa bryna om hela eggen, 0,5 eller 5 grader spelar mindre roll. Dock är det mer trubbel att återställa grundvinkeln ju mer skillnad man har mellan slip- och brynvinkel så en liten skillnad i vinkel är väl att föredra.

Jag gick in till glasmästaren och frågade om han hade någon överbliven bit tjockt flytglas och det fanns. Jag fick med mig tre lagom breda remsor 8 mm glas för en symbolisk summa, Han sa att han brukade spara just sådant eftersom det ibland kom in sådana som jag och frågade efter det. :)

cpalm skrev:
Finns som sagt mängder med klipp på Youtube som förklarar allt i minsta detalj.
Själv tycker jag Lie Nielsens klipp är grymt bra:
[länk]

Särskilt i sammanhanget:
[länk][/QUOTE
Dessa klipp var väldigt bra och ser ett fel jag gjort, jag lade allt tryck på bladet i framdraget men man ska göra tvärt om. Jag antar att detta hjälp till att gröpa ur min sten.
Han anväder ju vanligt torrt sandpapper till grovslipning, trodde inte sådant bet på metall. Hur som helst så verkade det slitas ut väldigt snabtt och jag antar att våtslippapper håller lite längre?

Det spelar ingen roll på vilket drag du trycker. King stenar är extremt mjuka tror till och med att det är den mjukaste stenen på marknaden. Det blir i alla fall en grop. Sedan kan det även vara lite handhavande.
Men övning ger färdighet.

Pär

Alla stenar blir ojämt slitna men jag tycker att man kan öka tiden mellan planingarna av stenarna om man har en strategi för att försöka slita jämt på stenens yta när man skärper.

phl skrev:
Alla stenar blir ojämt slitna men jag tycker att man kan öka tiden mellan planingarna av stenarna om man har en strategi för att försöka slita jämt på stenens yta när man skärper.
Håller helt med PH, stor skillnad beroende på om man lyckas sprida ut slitaget.

Tomas J skrev:
Nu har den helt plötsligt förvunnit ur sortimentet.
Finns bara denna [länk] , vad tror du om den, den verkar inte härda lika snabbt.
Kanske denna är bättre [länk]

Synd bara att dessa är på 400ml, de kostar ju en slant.
Det var ju synd att den försvann. Sidan fanns i fredags när jag la in länken. Den andra var ju inte direkt billig men denna kanske duger: http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Spraylim-36965/
Priset är ju inte värre än att det kan vara värt att testa under förutsättning att du har Biltema i närheten.

Jag tror faktiskt jag köpte min 3M burk på Hornbach, minns inte vad den kostade. Men jag har sett samma lim i några olika kontorsvaruhus också så helt ovanligt kan det inte vara.

Kjell har också, tror det är 3M.

För att plana stenarna på våtslippapper behöver man inte limma fast det. Det räcker att blöta det och lägga det på ett planglas. Ytspänningen håller fast det.
Vattenbrynen behöver planas ofta oavsett hur man gör när man bryner. Särskilt viktigt är det när man planar baksidan på ett järn. Jag brukar räkna med högst 100 drag mellan gångerna.
Jag slipar mina stämjärn i 25 grader och bryner i 35. I något undantagsfall går jag ner till 30 grader för ett riktigt brett stämjärn.
/B

jac skrev:
...men denna kanske duger: [länk]
Priset är ju inte värre än att det kan vara värt att testa under förutsättning att du har Biltema i närheten...
Köpte för en tid sedan en sådan på vinst och förlust, och det blev helt klart det senare. När jag tryckte ner munstycket kom det inget lim ur det. Istället sprutade det lim från undersidan av munstycket, vilket resulterade i att jag stod där med lim på hand, burk och golv. Tyvärr hade limmet nog funkat ganska bra om det hade hamnat där det var tänkt, för det var hyfsat besvärligt att städa upp efter "olyckan"...

bengtn skrev:
För att plana stenarna på våtslippapper behöver man inte limma fast det. Det räcker att blöta det och lägga det på ett planglas. Ytspänningen håller fast det...
Konstaterade samma sak och struntade därför i att leta upp en fungerande burk spraylim. Ett lite större papper suger fast bättre än ett mindre - självklart, men värt att ha i åtanke.

Nu hann jag redan köpa lim och har limmat fast 3 våtslippapperdet på min glasbordskiva. Jag har inte kommit på hur jag ska kapa den i mer behändiga bitar så jag använder hela. Blev ju ett riktigt bra underlag att sulla med vatten på.
De papper jag limmat på är 180, 220 och 400 vilket verkar bra för att grovslipa stämjärnen men vilket ska jag ha att plana min 800-sten med, har inte hittat någon info om det. Har 600, 800 och 1200 papper att tillgå. IMG_1408-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

220-pappret funkar bra till stenen.

Jag skulle säga 180 till alla vattenstenar. Fördelen med det är att man kan känna med handen om det sitter några slipkorn kvar på stenen. Det är inte så skoj om man lägger ner jobb på att bryna ett stämjärn och det visar sig att man har en full repa från ett sandpapperskorn på eggen. Plana stenen, skölj av den, torka bort vattnet på ytan med handflatan. Då känner du eventuella korn.
/B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.