14 020 läst ·
33 svar
14k läst
33 svar
Hjälp att reda ut detta med postväxel
Man ber banken att stoppa transaktionen. I normalfallet görs inte detta av banken men har man otur så köparen känner någon med rätt behörighet så går det utan problem att stoppa överföringen antingen i banksystemet om den inte gått för långt eller genom att återkalla den om den är under registreringNimajneb skrev:
Om man nu har en polare som jobbar natt på banken med rätt behörighet som nu går in o trycker på några knappar... Kan banken då bli skadeståndsskyldig då man defakto stoppat en korrekt transaktion?
Vad jag har hört är att man på något sett kan begära av mottagande bank att spärra pengarna tex pga att man gjort en felöverföring.
Vad jag har hört är att man på något sett kan begära av mottagande bank att spärra pengarna tex pga att man gjort en felöverföring.
En sak man skall ta i beaktning, som en användare på ett annat forum råkade ut för.
Det var att säljaren avbröt sin överföring.
Han skulle föra över till konto i samma bank, Swedbank i detta fall. Men satte att överföringen skulle ske 4 dagar senare.
Pengarna står på direkt på mottagarens konto, men som "kommande överföring", visst lite klantigt av säljaren att skicka varan när det bara stod "kommande överföring" men fortfarande något man skall akta sig för kan tyckas.
När säljaren har skickat varan. Så ser han helt plötsligt att pengarna är borta, inte ett spår. Banken kan inte se någon historik eftersom pengarna aldrig fördes över, utan låg "vilandes" i väntan på sitt överföringsdatum.
Det var att säljaren avbröt sin överföring.
Han skulle föra över till konto i samma bank, Swedbank i detta fall. Men satte att överföringen skulle ske 4 dagar senare.
Pengarna står på direkt på mottagarens konto, men som "kommande överföring", visst lite klantigt av säljaren att skicka varan när det bara stod "kommande överföring" men fortfarande något man skall akta sig för kan tyckas.
När säljaren har skickat varan. Så ser han helt plötsligt att pengarna är borta, inte ett spår. Banken kan inte se någon historik eftersom pengarna aldrig fördes över, utan låg "vilandes" i väntan på sitt överföringsdatum.
Nja.. Jag stöder mej nog på att det står så på Regbeviset, vilken är en officiell handling.thomasx skrev:
Klicka här för att svara