....och p-böter står du för som reggad ägare. En bil jag säljer byter ägare i samma sekund som den lämnar min uppfart, och det gör den inte utan att full betalning erlagts. Ser inte riktigt problemet med att lösa dessa transaktioner på ett ok sätt för båda. Köp inte en bil om du inte har alla pengar tillgängliga. Gör upp affären på en vardag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Givetvis är det inte helt riskfritt, man får ju alltid göra en bedömning av motparten. Det hade ju blivit en civil process att få tillbaka egendomen, men med 25% handpenning på fickan var jag beredd att ta risken.

Som reggad ägare kunde jag ju alltid dessutom ställa av fordonet och göra det oanvändbart.
 
Internetöverföring är ju överlägset, de gånger jag gjort affärer och inte haft samma bank som motparten brukar jag ha kollat runt hos pålitliga människor i bekantskapskretsen om någon har aktuell bank och kan hjälpa till med en betalning/kolla om det kommit in pengar. I höst drar en bunt banker igång swish, ett betalningssätt där man betalar till mottagarens mobilnummer och där pengarna oavsett banker kommer fram direkt. Antagligen finns det nån beloppsbegränsning, men jag gillar iden: getswish.se
 
mycke_nu skrev:
Givetvis är det inte helt riskfritt, man får ju alltid göra en bedömning av motparten. Det hade ju blivit en civil process att få tillbaka egendomen, men med 25% handpenning på fickan var jag beredd att ta risken.

Som reggad ägare kunde jag ju alltid dessutom ställa av fordonet och göra det oanvändbart.
Fast en person som inte betalar bryr sig troligen inte speciellt mycket om huruvida bilen är avställd heller. Däremot så kan en sådan person tycka att det är kul med spektakulär felparkering.

Så jag skulle vilja påstå att du tog en ganska stor risk.
 
mycke_nu skrev:
Givetvis är det inte helt riskfritt, man får ju alltid göra en bedömning av motparten. Det hade ju blivit en civil process att få tillbaka egendomen, men med 25% handpenning på fickan var jag beredd att ta risken.

Som reggad ägare kunde jag ju alltid dessutom ställa av fordonet och göra det oanvändbart.
Och riskera att själv åka dit för nåt, det första jag tänker på är egenmäktigt förfarande. Det där med "oavslutade" affärer är inte helt enkelt, särskilt inte om man inte har ett avtal som verkligen tar upp alla eventualiteter, och vid bilaffärer privatpersoner emellan skrivs ju sällan något avtal alls. Du har sålt och överlämnat bilen till köparen, att han sedan inte fullbetalat innebär att han har en skuld till dig, men det ger inte automatiskt dig rätten till bilen.

I Tyskland är innehavaren av fahrzeugbrief fordonets rättmätiga ägare, varför en del bilhandlare förvarar dessa i bankvalv. I sverige är det inte så att den som innehar registreringsbeviset är ägare. Har man sålt ett fordon är man som säljare skyldig att skicka in uppgift om ägarbyte, om du inte gör det begår du antagligen ytterligare någon form av lagbrott.
 
thomasx skrev:
I Tyskland är innehavaren av fahrzeugbrief fordonets rättmätiga ägare, varför en del bilhandlare förvarar dessa i bankvalv. I sverige är det inte så att den som innehar registreringsbeviset är ägare. Har man sålt ett fordon är man som säljare skyldig att skicka in uppgift om ägarbyte, om du inte gör det begår du antagligen ytterligare någon form av lagbrott.
På registeringsbeviset står det under punkt C.4.a:

Registeringsbevisets innehavare är ägare till fordonet.
 
mycke_nu skrev:
På registeringsbeviset står det under punkt C.4.a:

Registeringsbevisets innehavare är ägare till fordonet.
Och vad dom menar är att beviset är ett intyg på vem som är registrerad ägare av fordonet. Något som av naturliga skäl påverkas av en försäljning, när säljaren, som sagt, ska skicka in anmälan om ägarbyte.
 
Vi ska inte fortsätta OT i det oändliga, men jag hittar faktiskt inget som stöder det du säger i författningar eller förordningar. Vilket givetvis inte betyder att du inte kan ha rätt.

I det är fallet gjordes överenskommelsen att ägarbytet skulle registeras när full betalning erlagts.

Inte metod att rekommendera kanske, och inte något jag skulle göra med vem som helst, men det är som sagt en bedömningsfråga i varje enskilt fall.
 
Thomas59
mycke_nu skrev:
Vi ska inte fortsätta OT i det oändliga, men jag hittar faktiskt inget som stöder det du säger i författningar eller förordningar. Vilket givetvis inte betyder att du inte kan ha rätt.

I det är fallet gjordes överenskommelsen att ägarbytet skulle registeras när full betalning erlagts.

Inte metod att rekommendera kanske, och inte något jag skulle göra med vem som helst, men det är som sagt en bedömningsfråga i varje enskilt fall.
Nej, det är definitivt ingen metod att rekommendera. Att ens antyda att endast handpenning är ett alternativ är att spela potentiella bedragare i händerna. Att tro att man har någon slags säkerhet genom att behålla regbeviset alt inte skicka in anmälan om ägarbyte är bara att lura sig själv.
 
cem77 skrev:
År 2012 är det väl nästan lättare att ta med sig laptopen och bankdosan och göra överföringen av pengar direkt till säljarens konto när kontrakt skrivits? Då kan du ju även visa säljaren att pengarna förts över till hans kontonummer direkt på skärmen.
Ännu enklare, om man har en bank med en egen app så räcker det med mobilen och bankdosa. :)

//Patrik
 
Fast är det inte så att mobilapparna bara kan överföra pengar till fördefinierade konton som du lagt in och betalat till via webben först? Fast går ju logga in via webben med mobilen/läsplattan.
 
mycke_nu skrev:
jag hittar faktiskt inget som stöder det du säger i författningar eller förordningar. Vilket givetvis inte betyder att du inte kan ha rätt.
Det är inte så konstigt, eftersom det inte finns några specifika regler. Man lagstiftar inte om icke-förhållanden, eftersom det finns oändligt många. Det är samma regler som för alla andra privatförsäljningar. Du nämner det inte, men jag antar att du även letat efter men ej heller hittat något som stöder det du säger, vilket om det skulle varit fallet då faktiskt skulle ha varit reglerat. Så det är nog snarare avsaknaden av sådana regler som ger dig svaret du söker ;)
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Fast är det inte så att mobilapparna bara kan överföra pengar till fördefinierade konton som du lagt in och betalat till via webben först? Fast går ju logga in via webben med mobilen/läsplattan.
Handelsbankens app är i alla fall sådan.
 
Ifall man skall göra en internetbetalning är det som sagt riktigt noga att kolla så man har samma bank. En bekant råkade illa ut när denne sålde sin bil, köparen ville göra en internetbetalning och eftersom de hade olika banker så tog det ett par dagar innan den gått igenom. När väl de tre dagarna hade gått syntes givetvis inga pengar till och bilen hade snabbt som attan åkt utanför rikets gränser = lurad ägare utan pengar och utan bil.
Fula typer finns det överallt tyvärr.
 
Hur stoppar man en banktransakton?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.