Hej!

Jag ska göra en privat bilaffär i helgen och då jag tidigare har haft goda erfarenheter av postväxlar så jag ska ta med mig en sådan. När jag idag ringde upp säljaren för att bestämma tid och plats sa han att han inte accepterar postväxel som betalning imorgon söndag för att kan inte kan kolla så den är giltig och att det tar tre dagar innan han får pengarna och att jag då kan spärra dem. Han envisades med att vi ska träffas nästa vecka och göra upp betalningen på hans bank. Jag tyckte detta var helsnurrigt och försökte övertyga honom om att det är betydligt bättre med en postväxel på en helg då internetbanken tar 2-3 dagar på sig då vi har olika banker, men med en postväxel får du ju pengarna direkt när du löser in den. Men han ville inte lyssna på det örat. Jag misstänkte hela tiden att han blandat ihop postväxel med check, för då hade jag absolut velat göra som han sade, men en postväxel är ju precis lika bra som kontanter, och är oerhört riskfritt både för säljare och köpare.

Kan någon som vet reda ut begreppen? I min värld är en postväxel ett skuldbrev som inte går att "spärra" då pengarna inte finns på något konto utan i papperslappen som är värd det belopp som är tryckt på den. Så vad han tror jag ska kunna "spärra" är utom min vetskap. I min värld är det två saker jag som köpare kan göra med postväxeln

1) lösa in den och få ut pengarna (om det inte blir affär)
2) Om jag tappar den eller den brinner upp, begära att få den dödad och vänta i upp till 1 år på att få pengarna (enligt lag)

Jag har kollat med min granne som jobbar på bank och han har aldrig hört talas om förfalskade postväxlar. Han var av åsikten att det är större risk att någon kommer med en bunte förfalskade 1000-lappar än med en förfalskad postväxel.

Anledningen till att jag valde postväxel var att jag gillar inte en massa krångel, samt att jag tycker det är mera seriöst att förhandla om pris när man har pengarna på fickan, men jag vill ändå inte springar runt med 120000 kr på fickan och jag hade absolut velat göra upp affären direkt då det är 15 mil till säljaren. Vad anser ni som vet, är säljaren onödigt krånglig? Jag blev nästan lite irriterad, då jag anser jag har gjort precis som man ska.... och att säljaren inte verkar vara insatt i vad en postväxel egentligen är.

Hoppas bara inte att han är lika krånglig när vi ska till och förhandla om priset, för bilen är utsatt till ett rejält överpris. Där hoppas jag att han gjort sin läxa kring objektet att han ska sälja för jag har lagt en hel dag på att göra detektivarbete kring bilen som sådan, vad den kan tänkas vara värd med avseende på modell, miltal, årsmodell, världsekonomin samt att den legat ute i två månader med nedsatt pris utan någon har nappat etc... Tyvärr tror jag att han är den typen som inte lyssnar på argument utan helt enkelt "vill ha" det överpris han har lagt ut bilen för. Vi får se.

Tack på förhand
S

Är det någon speciell bil, veteranbil, samlarbil?
*Är det en vanlig bil så handla av nån annan.

Jag minns inte detaljerna längre men min minnesbild från när jag sålde en bil sist var att just postväxeln hade några fallgropar för mig som säljare - ungefär i stil med det din säljare pratar om. Och ja, det går att spärra en postväxel. Vill du verkligen använda en postväxel så kan ni ju åka gemensamt till banken när den är öppen och säljaren kan få den inlöst direkt. Att sköta betalning osv på ett snyggt sätt som båda parter är nöjda med är ju en viktig del av en "bra" affär tycker jag.

Tips, tala om vad du är beredd att betala för bilen så slipper du åka 30mil i onödan, att tro att du ska förhandla ner priset från ett "rejält överpris" till vad du tänkt dig bara för att du står framför bilen med pengar i fickan är naivt.

Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Jag har både sålt och köpt bil med postväxel. Inte helt smärtfritt när jag sålde bil, då köparen glömde signera på baksidan av växeln.... Inte bra! Han hade rent mjöl i påsen så det löste sig.
När jag köpte bil så fixade jag en postväxel och bad banken skriva ut den på säljaren, då kan bara han lösa in den.
Om du skriver ut växeln på dig så måste det stå: Överlåtes på "säljarens namn" på baksidan.

Ca. 20000:- mindre belopp på växeln än vad säljaren vill ha för bilen, så du kan pruta och resterande i cash.

Dom senaste bilaffärerna jag gjort privat har vi avslutat på internetbanken. Däremot med bilfirmor så har postväxel funkat jättebra.
Personligen om jag sålde skulle internetbanken kännas bättre, speciellt om det är inom samma bank.

År 2012 är det väl nästan lättare att ta med sig laptopen och bankdosan och göra överföringen av pengar direkt till säljarens konto när kontrakt skrivits? Då kan du ju även visa säljaren att pengarna förts över till hans kontonummer direkt på skärmen.

När jag använde postväxel sist kunde man bara kontrollringa på kontorstid. Om man löser det en vardag på någon av era banker kan det verifieras direkt att allt är som det ska.
Se mer här: http://www.postvaxel.se/regelverk-lagar/sakerhet/

Ja, min uppfattning om postväxlar, som även jag använt ett flertal gånger, motsvarar TS beskrivning. Den info jag fått sfrån banken är att Ställer man ut den på sig själv och skriver under på baksidan kan sedan vem som helt sedan lösa in den, då är den som cash. Men det kanske har ändrat sig, det är bara det att just den texten om överlåtes kan ju vem som helst skriva dit efter att den växeln är ställd till skrivit under.

En internetbankhemsida kan ju den händige ganska enkelt fixa till på egen hand, så jag skulle nog säga att just den manövern är mer risky än postväxel, så länge jag själv inte kan kontrollera via min egen dator och bank att pengarna finns på mitt konto.

En postväxel SKALL skrivas på dig själv och sedan ska du överlåta den och skriva under. Skrivs den på någon annan person (tex köparen) kan man ju tänka sig att du:

Tappar den och någon hittar den och ger den till köparen.
Köparen tar den av dig och löser in den. Och behåller bilen.

Har man samma bank är en onlineöverföring ett bra val, pengarna syns direkt.

Ja, en växel är allt annat än idiotsäker, det är lite av grejen. Man kan välja vem den ska ställas ut till, sig själv eller någon annan. "Default" är att bankväxeln ställs ut till mottagaren av växeln, det är så det är tänkt.

Fördelen med att ställa ut den på sig själv är att man då kan lösa in den igen om affären inte blir av.
Fördelen med att ställa ut den på säljaren är att då kan ingen annan än säljaren lösa in den, men inte man själv heller om affären inte blir av.

Jag har alltid ställt ut växlar på mig själv, och så klart alltid undertecknat på baksidan i samband med att affären görs upp. Bra för mig, sämre för säljaren, eftersom vem som helst sedan kan lösa in den. Då kan det vara bra för säljaren/mottagaren att skriva på banksidan att den är överlåten på sig, med sitt personnummer, som han sedan kan legitimera sig med på banken.

Fast faktiskt så har säljaren en bra poäng. Dessutom undrar jag vad för bankman din granne verkligen är?

Vi har haft ett par förfalskade postväxlar bara under 2012. För att vara trygg gällande postväxel är det precis som någon sagt viktigt att kunna skydda växeln hos utställarens bank med hjälp av numret.

Lösningen med att sätta över via internetbank fungerar bra om man har samma bank. Annars så blir det ett risktagande för det går faktiskt att manuellt avbryta överföringen om köparen känner någon med tillgång till systemen (bankman med behörighet eller anställd på bankgirocentralen) även detta har hänt ett par gånger.

Men kontanter är väl inte heller världens bästa lösning så man får väga alternativen mot varandra

Ps Steve inte alla säljare har bråttom att sälja och kanske inte prutar trots ditt detektivarbete. Allt han behöver är att tålmodigt vänta ut en köpare

Har fått betalt för en schvenssonbil och betalat för en minigrävare med postväxel och tycker det är ganska smidigt.

Men tydligen är det ovanligt att man skriver postväxeln i sitt eget namn och sedan överlåter den till säljaren då säljaren sist var tvungen att ringa runt till flera banksnubbar för att få bekräftat att det gick att göra så.

Cash is king......

Sålde ett fordon för ett par veckor sedan.

Fick handpenning och köparen körde iväg. Så snart betalningen rasslade in på kontot nästa dag anmälde jag ägarbytet till Transportstyrelsen.

Kändes som en rimlig avvägning eftersom det är den som innehar registreringspappieren som är ägare.

Givetvis hade det varit meckigt att kräva tillbaka fordonet, men jag hade haft lagen på min sida som reggad ägare.

Fast det där är lite småfarligt då det inte skulle betecknas som stöld och du skulle inte heller kunna nyttja försäkringen då du frivilligt gett ifrån dig nycklarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.