16 427 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Hjälp att placera frånluftsdon
Mikael L: Visst är det lite så och det är en del parametrar som styr valen och det är tyvärr mjuka sådana och inte ekonomiska som är lättare att räkna på. Återvinning lönar sig inte ens på mycket lång sikt i och med bergvärmen, argumentet för en FTX är att vara säker på att slippa kallras men det känns som ett högt pris man får betala för det, både i pengar, arbete och stök under tiden.
Snabbfixar är jag inte mycket för, om det inte är högst tillfälligt
, så där går jag "all in".
Men om luften ändå inte ska återvinnas var frågan varför torkrummet tvunget bör anslutas till den mekaniska frånluften? Fredrik presenterade ett antal nackdelar med paxfläktar men inget som direkt påverkar min situation. Dock är detta så klart att föredra och jag kommer troligen att göra så ändå eftersom det innebär relativt lite merarbete.
Det jag inte begriper är hur f-n vent-konstruktören tänkte när det begav sig???
EDIT: vi skriver visst om varandra
Ja, det är nog så som det får bli och jag har ju möjligheten att sätta en kylbatteri på vinden där frånluftskanalerna går ut genom taket för att på så vis återvinna värmen till värmepumpen. Det är lite smidigare att dra ett par 22mm pex till kylbatteriet än en 160mm vent-kanal
Snabbfixar är jag inte mycket för, om det inte är högst tillfälligt
Men om luften ändå inte ska återvinnas var frågan varför torkrummet tvunget bör anslutas till den mekaniska frånluften? Fredrik presenterade ett antal nackdelar med paxfläktar men inget som direkt påverkar min situation. Dock är detta så klart att föredra och jag kommer troligen att göra så ändå eftersom det innebär relativt lite merarbete.
Det jag inte begriper är hur f-n vent-konstruktören tänkte när det begav sig???
EDIT: vi skriver visst om varandra
Ja, det är nog så som det får bli och jag har ju möjligheten att sätta en kylbatteri på vinden där frånluftskanalerna går ut genom taket för att på så vis återvinna värmen till värmepumpen. Det är lite smidigare att dra ett par 22mm pex till kylbatteriet än en 160mm vent-kanal
Redigerat:
Hej
Det där med återvinning är väl bra men jag tror att många drar på utan att ha en vettig kalkyl först.
Jag har räknat en hel del för egen del och jag får inte tillbaka investeringen innan aggregatet är avskrivet/skrotat.
Har man bergvärme,luft/vatten eller liknande har jag svårt att se hur man får ihop kalkylen.
I vårt fall kostar frånluften ca 2500kr/år att köra.
Investeringen för att få till ett FTX system är ca 70-100 000 inkl allt och då gör jag en hel del av jobbet själv.
Ett enkelt räknexempel: 80 000/2500= 32 år innan jag ens går break even och då har säkert aggregatet gått sönder ett antal gånger och det har gått åt ett antal filter och annat förbrukningsmaterial.
Räkna ordentligt innan du börjar krångla med återvinning.
Sen kan man resonera kring miljö och att elpriser går upp osv.Men även om elpriset fördubblas går det inte att räkna hem investeringen.
Att placera en LV pump i en bergvärmeanlägning kan tom öka kostnaderna.
Fredrik
Det där med återvinning är väl bra men jag tror att många drar på utan att ha en vettig kalkyl först.
Jag har räknat en hel del för egen del och jag får inte tillbaka investeringen innan aggregatet är avskrivet/skrotat.
Har man bergvärme,luft/vatten eller liknande har jag svårt att se hur man får ihop kalkylen.
I vårt fall kostar frånluften ca 2500kr/år att köra.
Investeringen för att få till ett FTX system är ca 70-100 000 inkl allt och då gör jag en hel del av jobbet själv.
Ett enkelt räknexempel: 80 000/2500= 32 år innan jag ens går break even och då har säkert aggregatet gått sönder ett antal gånger och det har gått åt ett antal filter och annat förbrukningsmaterial.
Räkna ordentligt innan du börjar krångla med återvinning.
Sen kan man resonera kring miljö och att elpriser går upp osv.Men även om elpriset fördubblas går det inte att räkna hem investeringen.
Att placera en LV pump i en bergvärmeanlägning kan tom öka kostnaderna.
Fredrik
Redigerat:
Precis, jag har kommit fram till liknande avskrivningstider och det kan jag inte motivera mig tillFredrik Å skrev:
Som jag skrev tidigare så är det enbart för att slippa kallras som en FTX är akuell, men 100 papp för det? Nja, det känns lite väl magstarkt...
Som jag skrev tidigare är inte kallras ett problem om man har bra tillluftsventiler som sprider luften uppåt och åt sidorna.
Gamla tiders don orsakar kallras men moderna är täta i nederkant så att alla luft riktas uppåt.
I mitt enkla exempel ovan har jag dessutom räknat med 100% återvunnet och så ser inte verkligheten ut.Kanske att jag fått igen investeringen på 40-45 år i verkligheten.
Fredrik
Gamla tiders don orsakar kallras men moderna är täta i nederkant så att alla luft riktas uppåt.
I mitt enkla exempel ovan har jag dessutom räknat med 100% återvunnet och så ser inte verkligheten ut.Kanske att jag fått igen investeringen på 40-45 år i verkligheten.
Fredrik
Redigerat:
Surfade just en del, är det någon vits att köpa den ljudreducerade modellen? Vi har normalt inga störande ljud utanför.
Borde jag inte sätta en tilluftsventil i vardagsrummet också?
Borde jag inte sätta en tilluftsventil i vardagsrummet också?
Vi har den vanliga modellen.
I källaren hade vi redan tilluftventiler.Det jag gjorde var att ta bort den gamla inomhusdelen och ersatte med fresh inomhus del.På så vis slapp jag ta hål i fasaden
Vi har en ventil i varje rum förutom där det finns frånluft
I gillestugan har vi två eftersom det inte kommer in tillräckligt med luft annars när vi eldar i kaminen.
Fredrik
I källaren hade vi redan tilluftventiler.Det jag gjorde var att ta bort den gamla inomhusdelen och ersatte med fresh inomhus del.På så vis slapp jag ta hål i fasaden
Vi har en ventil i varje rum förutom där det finns frånluft
I gillestugan har vi två eftersom det inte kommer in tillräckligt med luft annars när vi eldar i kaminen.
Fredrik
Redigerat:
DiddeW: Räkna på luftombytet du har i huset (vet du inte så utgå från rekommenderade mängden, ett halvt luftombyte per timme). Ta reda på medeltemperaturen på din ort och sen är det bara att räkna. Luft har den specifika värmekapaciteten om 1,0 kJ/kg.
Värmer du huset med värmepump så ska du dividera energiförlusten med din anläggnings årsmedelCOP.
Värmer du huset med värmepump så ska du dividera energiförlusten med din anläggnings årsmedelCOP.
Gjorde en LCC beräkning så man kan se lite hur det skiljer sig mellan saker och ting.
Nu ska man tänka på att det ändrar sig mycket beroende på vad man pillar in för siffror.
Lite elakt kan man säga att det finns Statistik, Tänja på sanningen och sen LCC rapporter. (LCC = Life cycle cost)
Click to View
Nu ska man tänka på att det ändrar sig mycket beroende på vad man pillar in för siffror.
Lite elakt kan man säga att det finns Statistik, Tänja på sanningen och sen LCC rapporter. (LCC = Life cycle cost)
Click to View
Redigerat:
Skillnaden mellan ftx och frånluft om man skall investera nytt och montera själv eller om man bara vill se vad en frånluftsfläkt kostar att driva med el och uppvärmning.
Man kan i princip ändra alla värden så de passar sitt eget hus.
Man kan i princip ändra alla värden så de passar sitt eget hus.